Avatar billede doingdot Nybegynder
07. juli 2003 - 21:11 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

global.asax, eller web.config ?

Hvad den korrekte/bedste måde at lave statiske global variabler ?  Putte dem i global.asax, eller web.config ?

Jeg har selv testet begge og de er næsten lige hurtige.
Avatar billede quaser Nybegynder
07. juli 2003 - 21:13 #1
webconfig
Avatar billede doingdot Nybegynder
07. juli 2003 - 21:14 #2
Hvorfor ?
Avatar billede sekhmet_ds Nybegynder
07. juli 2003 - 21:32 #3
Det kommer an på hvad du skal bruge den til.

Web.config er til konfiguration og dermed ikke beregnet ting der ændrer sig specielt ofte. Global.asax er en integreret del af dit program og derfor også et mere logisk sted at ligge ting dit program bruger under kørsel (så at sige).

Så hvis det du vil gemme i din globale variable er f.eks. antal brugere online så vil jeg sige global.asax (personligt ville jeg nu nok bruge en Application variable til den slags), men hvis det er en connection string så er det Web.config du skal bruge.
Avatar billede doingdot Nybegynder
07. juli 2003 - 21:40 #4
så alle 100% statiske variabler ligger bedst i web.config ?
Avatar billede quaser Nybegynder
07. juli 2003 - 22:02 #5
ja, webconfig er til konfiguration.
Avatar billede sekhmet_ds Nybegynder
07. juli 2003 - 22:22 #6
Hvis du ligger det i Web.config skal du ikke se det som variable i en programmerings mæssige forstand så meget som konfigurations data. Web.config minder faktisk mere som registrerings databasen end om et sted man har variable. Først og fremmest fordi det kun kan være strenge.

Desuden skal du være opmærksom på at .NET bygger på ideen om at lave komponenter, hvilket vil sige at det vil være mere korrekt at ligge globale statiske variable enten i en Application varibel eller i en af dine egen klasser da den så vil følge direkte med når du uploader dit assembly, i modsætning til at bruge global.asax hvor du er nød til at noget af dit program i en fil som ikke er direkte knyttet til dit program.