Avatar billede gertnissen Nybegynder
07. december 2000 - 19:35 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

<a href=\"javascript:window.open(bla bla)\" giver [object Window] i opener ?

Med <a href=\"java script:window.open(\'tester.htm\',\'p\',\'width=500,height=500,resizable,scrollbars=yes\');\">klik her</A> åbner jeg et nyt vindue hvilket går fint, men det vindue jeg åbner fra ændres også ?

fra Klik her til [object Window] hvorfor og hvordan løser jeg det.
Avatar billede gertnissen Nybegynder
07. december 2000 - 19:37 #1
Glemte at sige at det virker med onClick

<a href=\"#\" onClick=\"window.open(\'tester.htm\',\'p\',\'width=500,height=500,resizable,scrollbars=yes\');\">klik her</A>

Men jeg ville gerne blot bruge href =
Avatar billede repsac Nybegynder
07. december 2000 - 19:42 #2
Hvad så med at bruge java?

******************************
<script LANGUAGE=\"javascript\">
<!--
function test()
{
str=\"tekst.htm\";
mailWin=window.open(str,\"test\",\"resizable=yes,width=450,height=300,status=no,location=no,scrollbars=yes,toolbar=yes,menubar=no,screenX=10,screenY=10\");
}
//-->
</script>
<A HREF=\"java script:test()\">Åben et nyt vindue</A>
******************************
Avatar billede gertnissen Nybegynder
07. december 2000 - 19:44 #3
ok, at lave en funktion virker lige så fint som onClick, men jeg ville gerne om det kunne lægges direkte i href
Avatar billede repsac Nybegynder
07. december 2000 - 19:45 #4
Hmm hvorfor?
Avatar billede gertnissen Nybegynder
07. december 2000 - 19:46 #5
blot for at prøve om det kan lade sig gøre.

Problemet er jo at window.open returnere en værdi med

rc=window.open

og at den skaber balade i href.

Spørgsmålet er derfor om det alligevel kan løses.
Avatar billede repsac Nybegynder
07. december 2000 - 19:48 #6
Det ved jeg sq ikke!
- jeg tror det ikke umiddelbart, men jeg skal ikke kunne sige det!
Lad os se om der er nogle kloge hoveder der kan ... ;)
Avatar billede gertnissen Nybegynder
07. december 2000 - 19:49 #7
tja, det kan jo være at det er sværere end de 60 point indikerer...
Avatar billede repsac Nybegynder
07. december 2000 - 19:51 #8
Som sagt; jeg tror ikke det kan la\' sig\' gi\' sig\' ...
Men lad det komme an på en prøve!
Avatar billede jakoba Nybegynder
07. december 2000 - 20:25 #9
Prøv med:

<a ref=\"???\"  onClick=\"window.open(\'tester.htm\',\'p\',\'width=500,height=500,resizable,scrollbars=yes\');return true;\">klik her</A>

den kan enten sige
  \"server not found\"  fordi ??? er et ulovligt domæne.
eller slet ikke brokke sig fordi \"return true\" fortæller browseren at klikket er håndteret så nu skal den ikke gøre mere.

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
07. december 2000 - 20:28 #10
Det SKAL være href ?

<a ref=\"java script:window.open(\'tester.htm\',\'p\',\'width=500,height=500,resizable,scrollbars=yes\');return null;\">klik her</A>

måske :)
Avatar billede gertnissen Nybegynder
07. december 2000 - 20:34 #11
Det giver i Netscape
----------------------------------------------
invalid return.

window.open(\'gerttester.htm\',\'p\',\'width=500,height=500,resizable,scrollbars=yes\');return null;
..................................................................................^
--------------------------------------------------

og IE kommer med en \'Der opstod en fejl på siden\'
Avatar billede gertnissen Nybegynder
07. december 2000 - 20:34 #12
hatten ^ peger selvfølgelig på return null;
Avatar billede jakoba Nybegynder
07. december 2000 - 20:55 #13
<a href=\"java script:{window.open(\'test.html\',\'p\',\'width=500,height=500,resizable,scrollbars=yes\'),self.location=self.location};\">klik her</A>

here you are. Beholder nuværende vindue ved at reloade det.
Nu skal vi bare finde på noget at bruge det til.
Avatar billede nlunn Nybegynder
07. december 2000 - 21:01 #14
det er ikke efterprøvet, men kunne man ikke:

<a href=\"java script:function(){window.open(\'test.html\',\'p\',\'width=500,height=500,resizable,scrollbars=yes\')};\">klik her</A>
Avatar billede gertnissen Nybegynder
07. december 2000 - 21:07 #15
sejt <jacoba> virkeligt kretivt - det virker fint, jeg vidste ikke at man kunne bruge {} i java script:
Jeg har blot ændret en lille smule i dit forslag, ændret \',\' til \';\' mellem yes\');self.loc
Avatar billede gertnissen Nybegynder
07. december 2000 - 21:08 #16
desværre <nlunn> det virker ikke, se <jacoba>s løsning den virker.

Tak for hjælpen til alle
Avatar billede madsbrunn Nybegynder
07. december 2000 - 21:14 #17
jakoba\'s løsning kan muligvis bruges men her er den korrekte :)

window.open returnerer et nyt window-objekt. Hovedvinduet har i forvejen sit eget window-objekt, som er gemt i en statisk variabel. Hvis du bare siger \"window.open...\" sætter du hovedvinduets variabel til at pege på det nye window-objekt.

Du er derfor nødt til at give det nye window-objekt sin egen variabel:

<a ref=\"java script:var win=window.open(\'tester.htm\',\'p\',\'width=500,height=500,resizable,scrollbars=yes\')\">klik her</a>

Avatar billede jakoba Nybegynder
07. december 2000 - 21:32 #18
Soreme. Manden har ret. Og meget renere.
Vil du ha 30 p?
Avatar billede gertnissen Nybegynder
07. december 2000 - 21:34 #19
<jacoba> du har fortjent dine 30 p, jeg bør være den som opretter et spg. til <madsbrunn>