Avatar billede cms Nybegynder
07. december 2000 - 18:46 Der er 51 kommentarer og
1 løsning

Notepad-klon-konkurrence

Hej alle delphi\'ere og cpp\'ere.

Så har jeg på baggrund af et forslag fra borrisholt oprettet en konkurrence.

Den går simpelthen ud på at lave den mindste kopi af Notepad.exe
Dvs. at den endelige exe-fil skal fylde mindst muligt.

Der er 4 kategorier at konkurrere i:

Delphi dynamisk linkning
Delphi statisk linkning
C++ med MFC i statisk bibliotek
C++ med MFC i dynamisk bibliotek

Dynamisk linkning for delphi = at man må bruge run-time bpl\'er
Statisk linkning betyder, at man ikke må.

Vinderen for hver kategori modtager 100 point fra dette spørgsmål.
Hvis der er færre vindere, deler de pointene

Adressen er: www.klon.cnt.dk

God arbejdslyst,

Med venlig hilsen

Christian Scheuer.

PS: Koden skal selvfølgelig være \"open\" - i ægte eksperten-stil - for at man kan vinde.
Avatar billede timsen Nybegynder
07. december 2000 - 18:51 #1
Øhhh nu så jeg din side er det muligt at jeg kan \"købe\" goden til dine gennemse funktion ?
Avatar billede nomiz Nybegynder
07. december 2000 - 19:08 #2
Jeg har en... 2 sek..
Avatar billede nomiz Nybegynder
07. december 2000 - 19:10 #3
<input type=\"file\" style=\"width:300px;\" name=\"file\" onpropertychange=\"picUpdate();\">
Avatar billede justincase Nybegynder
07. december 2000 - 19:13 #4
Hvor lang tid har du tænkt dig at konkurrencen skal vare ?

:)

JustinCase
Avatar billede cms Nybegynder
07. december 2000 - 19:20 #5
Tja. Gode forslag modtages meget gerne.
Jeg foreslår noget med 50 dage...

timsen>> her er koden:

<form ENCTYPE=\"multipart/form-data\" name=\"tilmeldform\" action=\"-url here-\" method=\"post\">

<input name=\"filen\" class=\"box\" type=\"file\">

</form>

i php-scriptet, som modtager, står der:

<?
$id=time();
$p=fopen(\"klondata/klon.$id.dat\", \"w\");
fputs($p, \"$navn\\n$email\\n$kategori\");
fclose($p);

$done=copy($filen, \"klondata/klon.$id.exe\");
?>
Avatar billede cms Nybegynder
07. december 2000 - 19:22 #6
Forresten.

Imorgen tilføjer jeg lige funktionen, så man kan sende source-coden med. !!

Det er også vigtigt, at emailadresserne er rigtige. Ellers kan jeg ikke kontakte jer, hvis der er noget galt osv.

Hvis I bruger pakke-programmer, skal der angives en beskrivelse af hvilke, og hvordan de er brugt.

Denne funktion vil ligeledes blive tilføjet imorgen
Avatar billede stigc Nybegynder
07. december 2000 - 19:31 #7
i må nok hellere specificere hvilken version af notepad man skal efterligne! Jeg pakker lige notepad og sender til Jer. Hvis i ikke få andre tilmedlinger, så gå jeg jo hen og vinder. Altså hvordan tjekker i det ikke er NOTEPAD i får?

Jeg programmere desværre normalt i Borland Builder, så jeg mener ikke jeg har en chanche!!!!!!!
Avatar billede stigc Nybegynder
07. december 2000 - 19:33 #8
ok, i skrive \"open-source\" så kan i jo kontrollere det der!
Avatar billede cms Nybegynder
07. december 2000 - 19:33 #9
nej. jeg programmerer normalt i delphi 5.0 enterprise. den laver også store filer.

pointen er, at det godt kan lade sig gøre at lave sine egne window-klasser, osv. osv. og så fylder de ikke så meget.

desuden sammenligner vi de indsendte forslag. hvis nogen er fuldstændig identiske med notepad.exe fra windows, så bliver de ikke godkendt.
Avatar billede cms Nybegynder
07. december 2000 - 19:34 #10
ja - også det.
Avatar billede cms Nybegynder
07. december 2000 - 19:34 #11
det er også derfor, vi også skal have en beskrivelse af, hvilke programmer, I pakker med.

for de fremgår jo ikke af source-koden
Avatar billede cms Nybegynder
07. december 2000 - 19:35 #12
nu virker source-kode-upload og beskrivelse-upload.
Avatar billede justincase Nybegynder
07. december 2000 - 20:27 #13
windows notepad : 56 k
Er det den vi er oppe at slås imod :))

Hvorfra kommer ideen til at lave en lille klon ?

:)

JustinCase
Avatar billede cms Nybegynder
07. december 2000 - 20:42 #14
Tja.

Windows notepad benytter sig af div. libraries, som delphi\'er ikke har adgang til.

derfor skal du bare kunne lave en lille fil indenfor kategorien \"med bpl\" eller indenfor kategorien: \"uden bpl\".

dine konkurrenter - er de andre deltagere.

ide:
[ Samling af forms osv. i bpl eller dll ]
http://www.eksperten.dk/spm/36814

Avatar billede cms Nybegynder
07. december 2000 - 20:43 #15
fortæl endelig alle jeres venner om den ;o)

deadline er hermed fastsat til 15. januar
Avatar billede timsen Nybegynder
07. december 2000 - 22:18 #16
Kan du ikke sende en mail med den er upload ting ?? (mark.mikkelsern@mail.dk)
Avatar billede lbs Nybegynder
08. december 2000 - 01:04 #17
tror i virkelig folk keder sig så meget?
Avatar billede cms Nybegynder
08. december 2000 - 09:37 #18
nej. men vi håber det.

formålet er jo i alles interesse !
vi får jo forhåbentlig noget genial kode ud af det ;o)

forresten. I er velkomne til at smide flere points i.

opret et spørgsmål på 100, 200 eller 400 point med emnet: \"Notepad-klon-konkurrence\"

så bliver I kontaktet, når vi finder vinderne.

-cms
Avatar billede speedy Nybegynder
08. december 2000 - 11:48 #19
Når i skriver man skal sende source-filen med, mener i så pas-filen, eller hele projektet ??

/SpEeDy
Avatar billede cms Nybegynder
08. december 2000 - 12:54 #20
hvis den er nødvendig for at kompilere - så ja!
og bare rolig. jeg deltager ikke i konkurrencen.
det gør borrisholt dog, så han ser ikke koden.

ellers kan spørgsmål rettes til: klon@cnt.dk

jeg overvejer lidt at oprette flere konkurrencer. hvis vi altså får positive tilbagemeldinger på denne.
Avatar billede cms Nybegynder
08. december 2000 - 12:55 #21
timsen >> hvad mener du?

du kan få masser af php-hjælp til upload her:

www.php.net/manual/features.upload.php

hvis du ikke bruger php, kan jeg ikke hjælpe.

husk forresten også lige at mærke det bib, som du skriver til, som 777 eller sådan noget.

så kan du ændre i din .htaccess, hvis du ikke vil lade andre folk læse i den.
Avatar billede dj Nybegynder
08. december 2000 - 16:51 #22
det lyder da som et spændende alternativ med lidt konkurrencer, jeg overvejer næsten at sætte lidt tid af og være med :)

jeg ligger såmænd også inde med en 5800 point jeg ikke helt ved hvad jeg skal bruge til, så hvis det er et tiltag du regner med at køre videre med, vil jeg da godt sponsorere lidt point :)
Avatar billede cms Nybegynder
08. december 2000 - 18:11 #23
herligt.

i love this *gg*
Avatar billede borrisholt Novice
08. december 2000 - 18:12 #24
Det jeg har pt. er en Notepad på 28k lavet i Delphi 5 enterprice ....

Jens B
Avatar billede cms Nybegynder
08. december 2000 - 18:24 #25
hvilken kategori?
Avatar billede dj Nybegynder
09. december 2000 - 02:28 #26
jeg har på tidspunktet en Notepad på 162 kb (Delphi Statisk) er uploadet, men der er vel mulighed for at lave rettelser hvis nogen skulle gå hen og slå den ? *G* :p
Avatar billede cms Nybegynder
09. december 2000 - 12:30 #27
da jeg meget vel tror, at de 162 Kb kan slås, så kan du selvfølgelig rette den.

jeg vil prøve at lave et web-interface, så man selv kan lave brugernavne osv.

der er trods alt en del tid til konkurrencens slutning.

men det er deltagerne frit at vente helt til deadline, som altså er 15. januar 2001, med at uploade.

men det bliver jo altså skæggest, hvis vi får nogle indlæg sådan lidt ad gangen...
Avatar billede cms Nybegynder
11. december 2000 - 10:44 #28
jeg har lige lavet en ufuldstændig klon med statisk linkning i delphi 5.0 enterprise.

den fylder ca. 22 Kb. (10 Kb med dyn. link)

den har menuen og alt andet med - og man kan åbne og gemme filer...
Avatar billede borrisholt Novice
11. december 2000 - 11:02 #29
ja ja .. Gemme og hente det er ikke nok ! Side opsætning udskrift, alle funktionerne i menuen. Det var tale om en klon !

Fy skamme ! Kan du se at komme ignag !

:-)
Jens B
Avatar billede dj Nybegynder
11. december 2000 - 11:28 #30
uhm.. selvom jeg laver et helt tomt project og fjerner alle classer fra USES med undtagelse af Forms (som jo er rimelig nødvendig), så fylder den som statisk 285kb (upakket) kan du sige mig om det er en fejl i mine compilersettings eller noget der gør at programmerne er så store fra starten af ?
Avatar billede cms Nybegynder
11. december 2000 - 11:32 #31
det er helt normalt.

det er fordi forms indeholder så meget lort.

hvis du skal lave en rigtig lille fil, så skal du selv skrive forms-unit\'et (om man så må sige...)

du skal altså ind og bruge CreateWindowEx osv. og lave dine egne window-classer og skrive message-handlers og ellers bruge løs af windows\' egne funktioner...

borrisholt>>

haha - jeg anede faktisk ikke, det var så svært, udfordrende og underholdende at skrive sådan noget selv !!! men jeg gør da hvad jeg kan. lige i går måtte jeg stoppe, fordi jeg skal oprette subclasses til EDIT osv. og det kunne jeg ikke lige finde ud af. ;o) men ingen hjælp - jeg klarer mig. desuden deltager jeg jo desværre ikke i konkurrencen.
Avatar billede cms Nybegynder
11. december 2000 - 11:34 #32
men dj - du kan jo stadig prøve at lave en lille klon MED forms-unit\'et. så må du jo bare bruge dynamisk linkning.

det gøres i app.options > packages > build with runtime packages (eller sådan noget...)
Avatar billede cms Nybegynder
11. december 2000 - 11:35 #33
du skal abre være opmærksom på, at forms-unit\'et fylder plads i app\'en selvom du bruger det dynamisk. den plads er dog meget begrænset.
jeg tror, en tom app fylder omkring 20 Kb upakket, dynamisk linket.
Avatar billede borrisholt Novice
11. december 2000 - 11:36 #34
aaah sub clasing er nu lidt svært hvis ikke du ved hvordan man gør ....

Du skal nu have lidt hjælp ...

kald CreateWindow() til at oprrette vinduet med. Og til at give dit edit windue sin egen winows procedure skal du bruge SetWindowLong.

Pas på SetWindowLong er ikke nem at danse med ....

Jens b
Avatar billede cms Nybegynder
11. december 2000 - 11:40 #35
tak - men jeg debugger mig lige igennem borland\'s egen implementering i twincontrol - når jeg kommer hjem, altså.

jeg har også prøvet setwindowlong, men når jeg så kalder callwindowproc(@defwindowproc, fhandle, msg, wparam, lparam), for de msg\'s som jeg vil lade Windows handle, så går der noget galt - så den bliver ikke kaldt alligevel.

Avatar billede dj Nybegynder
11. december 2000 - 11:42 #36
cms>> ok, så du siger altså at løsningen er at skrive sin egen forms unit (så at sige) ved hjælp af de Windows API kald der findes ? (jeg ønsker ikke at bruge dynamisk linkning ..)
Avatar billede cms Nybegynder
11. december 2000 - 11:45 #37
for helvede ;o) al programmering er svær, når man ikke ved, hvordan man gør!

det er jo det jeg elsker ved det.

udfordringer og (desværre ikke ligeså tit) løsninger.
Avatar billede cms Nybegynder
11. december 2000 - 11:46 #38
jeps. det er lige det, som jeg har en lille snak med jb om
Avatar billede cms Nybegynder
11. december 2000 - 11:48 #39
11/45/32 var til jb
Avatar billede dj Nybegynder
11. december 2000 - 11:50 #40
heh jeg tror jeg hopper lidt med på en lytter så :)
Avatar billede cms Nybegynder
11. december 2000 - 11:53 #41
ja og så får du jo den bedste kode d. 15/1 ( :-( suk der er lang tid til )
Avatar billede moa Nybegynder
22. januar 2001 - 13:59 #42
Hvad skete der egentlig med den her ellers temmelig spændende konkurrence (http://www.klon.cnt.dk kan jeg nemlig ikke rigtig få frem??)
Avatar billede borrisholt Novice
22. januar 2001 - 14:02 #43
jeg har skrevet en i Delphi der fylder 10 kb.

Jens B
Avatar billede cms Nybegynder
22. januar 2001 - 17:30 #44
så er www.klon.cnt.dk fixed !!
jeg håber, I stadig deltager.

pga. projektopgave og meget andet har jeg ikke sovet i ca. 2 uger (el. sådan ca.), så jeg rykker slutdatoen til den 31. januar.
I starten af februar vil de 4 endelige vindere så kåres.

HUSK AT LOADE OP !!!!! INCL. SOURCE !!

ps. undskyld ventetiden.
Avatar billede borrisholt Novice
13. februar 2001 - 07:54 #45
Sker der snart noget ?

Jens B
Avatar billede cms Nybegynder
13. februar 2001 - 09:56 #46
det ville være svært at påstå at jeg har modtaget nogen kode - og jeg vil da helst ikke lukke spørgsmålet.

adressen er: http://klon.cnt.dk/

Avatar billede borrisholt Novice
13. februar 2001 - 09:59 #47
Jeg har da sendt min kode ...

Jens B
Avatar billede cms Nybegynder
13. februar 2001 - 17:33 #48
jepper. så du får straks 200 af pointene. du

vinder nemlig både kategorierne:
delphi statisk
og
delphi dynamisk
Avatar billede cms Nybegynder
13. februar 2001 - 17:35 #49
tja. jeg gav dig 200 point (møgsystem...) - men det er helt i orden for mig at du får 400 - tak for al hjælpen.
Avatar billede moa Nybegynder
13. februar 2001 - 17:40 #50
Ærgerligt der ikke var flere der ville deltage (personligt er jeg ikke dygtig nok - endnu ;-)), men jeg har da lige hentet borrisholt\'s kode, han er jo altid værd at lære af ;-)
Avatar billede cms Nybegynder
13. februar 2001 - 17:41 #51
nu er www.klon.cnt.dk opdateret. derfra kan borrisholts løsning downloades

tja - konkurrencen kunne sagtens have gået bedre. det kræver fastere styring, og at min hjemmeside ikke var gået ned ;o(

men ellers vil jeg gerne høre (konstruktiv) positiv/negativ kritik !!
Avatar billede hermandsen Juniormester
30. oktober 2002 - 14:00 #52
>>cms eller borrisholt
Er det muligt at en af jer kunne sende mig koden til projektet... Vil gerne lige kigge! ;)

hermandsen@softhome.net