Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
03. juli 2003 - 11:44 Der er 56 kommentarer og
3 løsninger

Hvad med moms? (told og skat)

Hej

Hvis man køber engro og skal sælge videre skal jeg så lægge 25% til før eller efter jeg har lagt min del af kagen til prisen?

Er der nogle der har et godt regneark (eller lille program) til regnskab ved køb/salg som firma. Altså så man kan se hvor mange penge man skal opgive til told og skat når den tid kommer?
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 11:46 #1
>25% til før eller efter jeg har lagt min del af kagen til prisen
Regn altid i ex moms priser. Men som sådan er det jo ligegyldigt - bare du tjener det du ønsker på produkterne.
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 11:47 #2
Told og skat skal have
Salgsmoms - købsmoms = penge til told og skat.
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 11:48 #3
Du må gerne få mit regne ark, hvis du ligger din mail her.
Avatar billede peet-49 Novice
03. juli 2003 - 11:51 #4
Der skal også svares moms af din fortjeneste, så du tager netto+fortjeneste+moms, det er det rigtige.
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
03. juli 2003 - 11:53 #5
janemil - brianalbertsen@mail.dk

Jeg mente at jeg købte ind til engro priser. Så lægger jeg +25% på og så mit "salær". Eller er det mit salær og så de 25 % så der også bliver trukket 25% af mit salær?

Ved ikke hvordan jeg skal forklare det.
Avatar billede tuctoh Nybegynder
03. juli 2003 - 11:54 #6
dit salær, derefter 25%
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
03. juli 2003 - 11:54 #7
peet49 - Jamen så skal jeg jo betale 2 gange ikke? Jeg skal jo også betale skat af alt jeg tjener!
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2003 - 11:55 #8
Der skal også betales moms af dit salær, så altid først ligger 25% til efter du har din indkøbspris + fortjeneste
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 11:59 #9
Hvis en vare koster 100kr hvor du køber den skal du betale 125 incl moms.
Hvis du så vil tjene 10 kr på den - skal den koste 100+10*1,25 = 137,5

Du skal så betale (27,5-25) 2,5 kr til told og skat (Salgsmoms - købsmoms = penge til told og skat.)
Jeg betaler hver 3. måned til told og skat. Det er en samlet beregner af alle ting du har købt og solgt.
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
03. juli 2003 - 11:59 #10
dvs jeg køber en ting til 100kr. lægger min "løn" til som feks er 10kr. så er det oppe på 110kr. Derefter lægger jeg 25% til så det bliver 137,50 varen koster.

Hvad skal jeg så opgive til told og skat?
Avatar billede peet-49 Novice
03. juli 2003 - 12:00 #11
Der skal betales skat af alt nettooverskud.
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
03. juli 2003 - 12:01 #12
hehe janemil samme tid samme tal. Pudsigt!
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 12:01 #13
Hvis du køber noget uden at sælge det igen kan du trække momsen fra (PC, printer - alt du skal bruge).
Er firmaet under opstart kan man komme ud for at du skal have penge tilbage fra told og skat fordi du har købt mere end du har solgt.
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 12:02 #14
>hehe janemil samme tid samme tal. Pudsigt!
Ja hmmmm. Har set for meget x-files.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
03. juli 2003 - 12:03 #15
Du køber f.eks. noget frugt en gros:

2 kasser æbler a 30,- kr. = 60,- kr
3 kasser bananer a 40,- kr. = 120,- kr.
I alt: 180,- kr.
Moms: 180/100 x 25 = 36,- kr.

Du sælger nu frugten igen, hvor du har lagt din fortjeneste på:

2 kasser æbler a 50,- kr. = 100,- kr
3 kasser bananer a 60,- kr. = 180,- kr.
I alt: 280,- kr
Moms: 280/100 X 25 = 56,- kr.

Da momsen altid følger varen (i bogføringsmæssig henseende) sker der det, at du først betaler de 36,- kr. til din leverandør og dernæst får du 56,- af din kunde. D.v.s. du skylder ’Told & Skat’ (56 – 36) 20,- kr.
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
03. juli 2003 - 12:06 #16
hvad er de 1,25 jeg skal gange med?
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 12:08 #17
Det er fordi momsen er 25% i danmark
1,25 gange 100kr ligger 25% til prisen. Altså her 25kr.
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
03. juli 2003 - 12:09 #18
nå ja selvfølgelig. Jeg sidder og ser mig blind på tallene.
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
03. juli 2003 - 12:13 #19
jeg var åbenbart dummere end jeg troede. Sætter point'ene lidt op og accepterer jer 3. Tak for hjælpen især til janemil
Avatar billede peet-49 Novice
03. juli 2003 - 12:16 #20
Selv tak.
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2003 - 12:19 #21
--> janemil:
Kan jeg være med her? Det lyder extremt spændende, det med det regneark! Lige noget jeg også kunne tænke mig!

Jeg kan også oprette et nyt spørgsmål, for netop at kunne tildele dig nogle point. Skal jeg det? Det vil sikkert også være mere rigtigt på den måde, ikke?

Ihvertfald er min E-mail her: FJ@extend.dk
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 12:23 #22
>FJ@extend.dk
sendt.
Det er bare en kasseklade, så jeg selv kan følge lidt med.
Jeg har 2 mapper med fakturaer ud og fakturaer ind. De er sat i orden efter billagsnummer.
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2003 - 12:28 #23
--> janemil:
Mange tak! Det ser enkelt og overskueligt ud, den opstilling du har lavet.

Det er ellers noget af en heftig mellemregning du har lavet under "Moms-beløb"... Har du testet om den holder?
Og hvad siger din revisor til regnskabet?

Alt i alt ser det godt ud, jeg vil kigge lidt nærmere på det lidt senere.

Igen: Tak Jan!
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 12:31 #24
>heftig mellemregning du har lavet under "Moms-beløb"
Den skulle være god nok - den passer i hvert fald på alle poster.

>Og hvad siger din revisor til regnskabet?
Det ved jeg om 14 dage ;-)
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
03. juli 2003 - 12:34 #25
janemil - Hvad er Mod konto til?
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
03. juli 2003 - 12:34 #26
hvad for firma har du egentlig?
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 12:36 #27
>Hvad er Mod konto til?
Det står på fanebladet - Info

>hvad for firma har du egentlig?
Regnskabet er for et webfirma jeg hygger mig med.
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 12:38 #28
Post 71 "Løn" skulle i øvrigt have modkonto 6661
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
03. juli 2003 - 12:41 #29
Hvis jeg nu skal bruge det. Hvad skal jeg så bruge kategorien konto og mod konto til?
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2003 - 12:41 #30
--> janemil:
Glæder mig til en opfølgning på sagen, og høre hvad revisoren siger... men man kan jo bare indtaste nogle få og enkle beløb, og ved en simpel hovedregning se om regnskabet "holder vand".

Ok, nu kan jeg se hvad der sker i dit regnskab...
Hvis jeg angiver fx. 100 kr i "Indtægter-kolonnen", og skriver "Ind." i "Moms-kolonnen", udregnes den indgående momssats, som skriver 20 kr.
Dertil fint nok. (Tror jeg nok).
MEN: Hvis jeg angiver fx. 100 kr i "Indtægter-kolonnen", og skriver "udg." i "Moms-kolonnen", udregnes den udgående momssats, som skriver 20 kr.
Er det korrekt? Burde den ikke være 25 kr.?
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 12:44 #31
Nej på Info fanetbladet står der at alle priser er indklusiv moms.
Det har jeg valgt fordi jeg køber meget i almindelige butikker og så er det lettere at taste beløb indklusiv moms.
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2003 - 12:46 #32
Nu tror jeg at jeg roder lidt rundt i det... jeg er et fjollehoved til det med regnskaber... *GG*

MEN: Den indgående og den udgående moms/momssats er ikke helt den samme, vel?

Anyway: Med lidt modificering af regnearket, kan det faktisk blive et ret godt værktøj for en mindre selvstændig!
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 12:46 #33
>Hvad skal jeg så bruge kategorien konto og mod konto til?
Det er noget revisorer bruger - fik en ark fra told og skat med hvilke konti jeg skulle bruge.
Bestilte en gratis Iværksætter pakker fra www.gladsaxe.dk (bor i Søborg).
Ved faktisk ikke 100%, hvad de bruges til, men de bruges når man laver det endelige regnskab hos revisorern.
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 12:47 #34
>MEN: Den indgående og den udgående moms/momssats er ikke helt den samme, vel?

Jo det er ALTID 25%
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
03. juli 2003 - 13:02 #35
Så det jeg skal gøre er og skrive mine varer enten købt eller solgt i indtægter så finder den selv ud af resten?

Skal jeg så skrive dem incl moms?
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 13:03 #36
Ja
Der skal minus foran udgifter (køb)
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
03. juli 2003 - 13:05 #37
Men hvad så hvis jeg køber noget hos min engro leverandør? SKal jeg så plusse de 25 % før jeg skriver det på?
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 13:07 #38
Bare rolig det har han gjort for dig. Han opkræver jo moms fra dig.
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 13:09 #39
Jeg ved ikke hvad du vil sælge http://www.smg.dk/ er en god leverendør.
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
03. juli 2003 - 13:12 #40
Nå og så skriver jeg det ind som moms ind og så bliver det trukket fra ved told og skat senere?
Så i sidste ende er det moms beløb jeg skal betale til told og skat og indtægter minus moms beløb jeg har tjent?
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
03. juli 2003 - 13:14 #41
smg er faktisk sådan noget jeg har i forvejen. Bare et andet firma selvfølgelig. Men det skader jo ikke og have flere kilder hehe!
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 13:16 #42
Ja det er det moms beløb du har "tjent".
Jeg betaler online via www.toldskat.dk
De sender mig en mail når jeg skal betale.
Det er hver 3. måned for mig.
Avatar billede sth Novice
03. juli 2003 - 13:20 #43
Hej

janemil:> Kunne jeg ikke få en kopi af det omtalte regneark

jeg vil med glæde modtage det på sth@halstat.dk

sth
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 13:22 #44
>sth@halstat.dk
sendt
Avatar billede mikker Nybegynder
03. juli 2003 - 14:57 #45
Janemil>> Nu du r igang med at dele så rundhåndet ud af dine regneark, kunne man så tigge sig til en kopi på groendahl@hemmelig.dk ?? :o)

PFT
- Mikker
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 14:59 #46
>groendahl@hemmelig.dk
sendt
Avatar billede mikker Nybegynder
03. juli 2003 - 15:08 #47
Vi takker :o)

- Ser super ud. Jeg ville nok have lavet en kolonne til indtægter og en til udgifter, men det er helt klart super :o)

- Mikker
Avatar billede dr-kermit Nybegynder
03. juli 2003 - 15:47 #48
Til Janemil;

Jeg ville da gerne se dit regneark, sidder selv og bikser med mit eget ;O)

kan sendes til kn@funkylab.com

Mvh Kenneth Nielsen
Avatar billede janemil Nybegynder
03. juli 2003 - 15:51 #49
>kn@funkylab.com
sendt
Avatar billede mccookie Seniormester
04. juli 2003 - 22:23 #50
Hejsa

Jeg syntes i alle skulle kigge forbi Stonesware.dk og se under summasumarum.....................dette program løser ca. alle jeres problemer :o)
Der er en sharewareudgave med 300 poster
Mvh.
Henning Jeppesen
Forhandler/supporter
Stones Summasumarum
Avatar billede janemil Nybegynder
04. juli 2003 - 22:25 #51
>Summasumarum
Jeg brugte det i starten, men excel eller et stykker papir er langt hurtigere når man skal rette sine fejl. Det er jo selvfølgelig en vurdering af hvad man har brug for.
Avatar billede mccookie Seniormester
04. juli 2003 - 23:38 #52
Janemil>>

Så har du ikke brugt tid til at sætte dig ind i programmet.....

Dit valg.......... Jeg bruger ca. 6 min pr, kvartal til at afregne moms.... Vel at bemærke fra jeg starter computeren og til den er slukket og jeg ligger i sengen med et Anders And blad :o)
Avatar billede janemil Nybegynder
04. juli 2003 - 23:40 #53
>Jeg bruger ca. 6 min
Så sælger du vist for lidt.

Du skal jo medtage alt den tid du har brugt på at sætte dig ind i programmet. Men vil da godt give dig ret i programmet er godt.
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
06. juli 2003 - 23:06 #54
janemil >> Hvis du stadig lytter med her, så ville jeg også sætte stor pris på en kopi. Kan sendes til js@mevodia.dk - på forhånd tak!
Avatar billede janemil Nybegynder
06. juli 2003 - 23:08 #55
>js@mevodia.dk
sendt
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
06. juli 2003 - 23:09 #56
Shit det var hurtigt. Mange tak!
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
08. juli 2003 - 08:22 #57
Jeg kan ikke engang finde det der stonesware. Nogle der har en url? denne virker ikke http://www.stonesware.dk/
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2003 - 08:30 #58
Nej, de havde også skrevet den forkerte URL.
Dette er den rigtige: www.stoneware.dk  ;~]
Avatar billede brianalbertsen Nybegynder
08. juli 2003 - 08:35 #59
thanks.