03. juli 2003 - 11:44Der er
56 kommentarer og 3 løsninger
Hvad med moms? (told og skat)
Hej
Hvis man køber engro og skal sælge videre skal jeg så lægge 25% til før eller efter jeg har lagt min del af kagen til prisen?
Er der nogle der har et godt regneark (eller lille program) til regnskab ved køb/salg som firma. Altså så man kan se hvor mange penge man skal opgive til told og skat når den tid kommer?
>25% til før eller efter jeg har lagt min del af kagen til prisen Regn altid i ex moms priser. Men som sådan er det jo ligegyldigt - bare du tjener det du ønsker på produkterne.
Jeg mente at jeg købte ind til engro priser. Så lægger jeg +25% på og så mit "salær". Eller er det mit salær og så de 25 % så der også bliver trukket 25% af mit salær?
Hvis en vare koster 100kr hvor du køber den skal du betale 125 incl moms. Hvis du så vil tjene 10 kr på den - skal den koste 100+10*1,25 = 137,5
Du skal så betale (27,5-25) 2,5 kr til told og skat (Salgsmoms - købsmoms = penge til told og skat.) Jeg betaler hver 3. måned til told og skat. Det er en samlet beregner af alle ting du har købt og solgt.
dvs jeg køber en ting til 100kr. lægger min "løn" til som feks er 10kr. så er det oppe på 110kr. Derefter lægger jeg 25% til så det bliver 137,50 varen koster.
Hvis du køber noget uden at sælge det igen kan du trække momsen fra (PC, printer - alt du skal bruge). Er firmaet under opstart kan man komme ud for at du skal have penge tilbage fra told og skat fordi du har købt mere end du har solgt.
2 kasser æbler a 30,- kr. = 60,- kr 3 kasser bananer a 40,- kr. = 120,- kr. I alt: 180,- kr. Moms: 180/100 x 25 = 36,- kr.
Du sælger nu frugten igen, hvor du har lagt din fortjeneste på:
2 kasser æbler a 50,- kr. = 100,- kr 3 kasser bananer a 60,- kr. = 180,- kr. I alt: 280,- kr Moms: 280/100 X 25 = 56,- kr.
Da momsen altid følger varen (i bogføringsmæssig henseende) sker der det, at du først betaler de 36,- kr. til din leverandør og dernæst får du 56,- af din kunde. D.v.s. du skylder ’Told & Skat’ (56 – 36) 20,- kr.
--> janemil: Kan jeg være med her? Det lyder extremt spændende, det med det regneark! Lige noget jeg også kunne tænke mig!
Jeg kan også oprette et nyt spørgsmål, for netop at kunne tildele dig nogle point. Skal jeg det? Det vil sikkert også være mere rigtigt på den måde, ikke?
>FJ@extend.dk sendt. Det er bare en kasseklade, så jeg selv kan følge lidt med. Jeg har 2 mapper med fakturaer ud og fakturaer ind. De er sat i orden efter billagsnummer.
Synes godt om
Slettet bruger
03. juli 2003 - 12:28#23
--> janemil: Mange tak! Det ser enkelt og overskueligt ud, den opstilling du har lavet.
Det er ellers noget af en heftig mellemregning du har lavet under "Moms-beløb"... Har du testet om den holder? Og hvad siger din revisor til regnskabet?
Alt i alt ser det godt ud, jeg vil kigge lidt nærmere på det lidt senere.
Hvis jeg nu skal bruge det. Hvad skal jeg så bruge kategorien konto og mod konto til?
Synes godt om
Slettet bruger
03. juli 2003 - 12:41#30
--> janemil: Glæder mig til en opfølgning på sagen, og høre hvad revisoren siger... men man kan jo bare indtaste nogle få og enkle beløb, og ved en simpel hovedregning se om regnskabet "holder vand".
Ok, nu kan jeg se hvad der sker i dit regnskab... Hvis jeg angiver fx. 100 kr i "Indtægter-kolonnen", og skriver "Ind." i "Moms-kolonnen", udregnes den indgående momssats, som skriver 20 kr. Dertil fint nok. (Tror jeg nok). MEN: Hvis jeg angiver fx. 100 kr i "Indtægter-kolonnen", og skriver "udg." i "Moms-kolonnen", udregnes den udgående momssats, som skriver 20 kr. Er det korrekt? Burde den ikke være 25 kr.?
Nej på Info fanetbladet står der at alle priser er indklusiv moms. Det har jeg valgt fordi jeg køber meget i almindelige butikker og så er det lettere at taste beløb indklusiv moms.
Synes godt om
Slettet bruger
03. juli 2003 - 12:46#32
Nu tror jeg at jeg roder lidt rundt i det... jeg er et fjollehoved til det med regnskaber... *GG*
MEN: Den indgående og den udgående moms/momssats er ikke helt den samme, vel?
Anyway: Med lidt modificering af regnearket, kan det faktisk blive et ret godt værktøj for en mindre selvstændig!
>Hvad skal jeg så bruge kategorien konto og mod konto til? Det er noget revisorer bruger - fik en ark fra told og skat med hvilke konti jeg skulle bruge. Bestilte en gratis Iværksætter pakker fra www.gladsaxe.dk (bor i Søborg). Ved faktisk ikke 100%, hvad de bruges til, men de bruges når man laver det endelige regnskab hos revisorern.
Nå og så skriver jeg det ind som moms ind og så bliver det trukket fra ved told og skat senere? Så i sidste ende er det moms beløb jeg skal betale til told og skat og indtægter minus moms beløb jeg har tjent?
Ja det er det moms beløb du har "tjent". Jeg betaler online via www.toldskat.dk De sender mig en mail når jeg skal betale. Det er hver 3. måned for mig.
Jeg syntes i alle skulle kigge forbi Stonesware.dk og se under summasumarum.....................dette program løser ca. alle jeres problemer :o) Der er en sharewareudgave med 300 poster Mvh. Henning Jeppesen Forhandler/supporter Stones Summasumarum
>Summasumarum Jeg brugte det i starten, men excel eller et stykker papir er langt hurtigere når man skal rette sine fejl. Det er jo selvfølgelig en vurdering af hvad man har brug for.
Så har du ikke brugt tid til at sætte dig ind i programmet.....
Dit valg.......... Jeg bruger ca. 6 min pr, kvartal til at afregne moms.... Vel at bemærke fra jeg starter computeren og til den er slukket og jeg ligger i sengen med et Anders And blad :o)
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.