Avatar billede jesperbirk Nybegynder
02. juli 2003 - 18:50 Der er 1 kommentar og
1 løsning

detecter drev i maskinen

Hej.

Jeg er ved at lave et program som skal gemme store datafiler på harddisken.

Dertil vil jeg godt lave at den scanner hvilke drec (c, d, e osv... der er i maskinen, dog skal CDrom ikke detectes da man jo ikke kan gemme noget på det.

hver drevbokstav skal bruges som en variabel.

jeg har søgt efter nogle VCL componets til dette men har ikke haft held i min søgen, jeg har heller ikke fundet sourcecode fra andre som har lavet dette trick.

er det overhoved muligt kun at liste de diskende?
Avatar billede zerohero Nybegynder
02. juli 2003 - 20:17 #1
Brug en Form og en Listbox og skriv følgende i formens OnCreate Property:

procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
var
  Drive: Char;
begin
  ListBox1.Clear;
  for Drive := 'A' to 'Z' do  { iterate through all possible drives }
  begin
    case GetDriveType(PChar(Drive+':/')) of
    DRIVE_REMOVABLE: ListBox1.Items.Add(Drive+':/ Drev');
    DRIVE_FIXED:  ListBox1.Items.Add(Drive+':/ Drev');
    DRIVE_REMOTE:  ListBox1.Items.Add(Drive+':/ Drev');
    end;

Held og Lykke
ZeroHero
Avatar billede zerohero Nybegynder
02. juli 2003 - 20:18 #2
Nogen gange kan det godt betale sig at bruge Delphi's HjælpeFil (den er der jo for det samme) ;)