Avatar billede marinus Nybegynder
07. december 2000 - 13:38 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Linux mod NT domæne

Er der en der kan fortælle mig, hvordan man får Linux(mandrake)til at anvende winnt\'s samdatabase til validering på netværk. Således at man ikke skal oprette brugererne på alle Linux pcer.....
Avatar billede victor44 Nybegynder
07. december 2000 - 13:51 #1
Nej. Du bliver nødt til at oprette brugerne på LINUX maskinen, men du kan få LINUX maskinen til at checke om brugeren har ret til at tilgå sit home dir på LINUX maskinen ved at sætte security=PDCnavn i /etc/smb.conf
Avatar billede marinus Nybegynder
07. december 2000 - 13:54 #2
Skal Det være pdc  det kan ikke være den server hvor de har deres home dir liggende, og de skal så selv tilslutte drevet, for vi kan ikke oprette 500 brugere på hver pc og rette dem hver gang de stopper eller nye klasser starter....
Avatar billede victor44 Nybegynder
07. december 2000 - 14:00 #3
Hvis i ikke bruger en Domain struktur med en PDC så bliver det svært.
Jeg tror at jeg bliver nødt til at høre lidt mere om hvad du har tænkt dig.
Det sidste du skriver forvirrer mig ret meget.
Jeg ved at der er en implementering af SAMBA serveren der kan lege NT domain controller (PDC) så det kan jo være sådan en du skal have gang i.

Jeg forestiller mig at du har en PDC og en LINUX med en SAMBA server til home dir\'s.
Ud over dette har du nogle maskiner som logger på NT nettet (PDC\'en) og skal kunne mappe der home dir på LINUX maskinen.
Avatar billede marinus Nybegynder
07. december 2000 - 14:17 #4
vi skal have ca 20 klienter med både linux og windows på.  Vi har ikke en særskilt Linux serverb med samba på. Kun de 20 klienter.
Det jeg leder efter at at man logger på linux klienten er det direkte på nt domænet, og ikke kun lokalt på klienten.
og jo vi har en PDC.
Avatar billede victor44 Nybegynder
07. december 2000 - 14:25 #5
OK.
20 maskiner med LINUX. Yes, her er der ikke noget problem. Hvis du har samba tools på dine LINUX maskiner kan  de sagtens \'mounte\' et SMB drev.
Du burde uden større problemer kunne lave det som et script der snupper login navn og mounter SMB drevet ud fra dette. Her er kun et par password problemer at slås med.
Hvis du kører LINUX med en grafisk brugerflade kan du installere KOMBA som dine brugere så kan bruge til at mounte SMB drevene med. Her kan man indtaste NT brugernavn og password helt uafhængigt af LINUX login navnet.

Avatar billede marinus Nybegynder
07. december 2000 - 14:27 #6
jep jeg kører mandrake 7.2 lille installation.

det vil sige KOMBA på, og de kan mappe deres drev og logge på domænet.....??
Avatar billede victor44 Nybegynder
07. december 2000 - 14:45 #7
Yes.
http://zeus.fh-bandenburg.de/~schwanz/php/requirements.html

Det er muligt at du kan finde en RPM pakke der virker på mandrake på http://www.linuxberg.com

God fornøjelse.
Avatar billede marinus Nybegynder
07. december 2000 - 14:53 #8
Mange tak for hjælpen  du får lidt point til kontoen....
Avatar billede beaviz Nybegynder
07. december 2000 - 15:33 #9
victor44: du er IKKE nødt til at oprette alle brugere på linux maskinerne!

Hvis dine linux klienter skal tjekke op imod en NT PDC har i brug for PAM-SMB modulet.
http://www.csn.ul.ie/~airlied/pam_smb/
Det er en alternativ passwordchecke dims, der gør at i IKKE skal oprette alle brugere på alle linux maskinerne.
Virker utroligt elegant og smart!
Avatar billede victor44 Nybegynder
07. december 2000 - 15:55 #10
Hvis du vil have brugerens home dir på en LINUX maskine bliver du nødt til at oprette brugeren der ellers har du et problem med rettighederne.
Det eneste der sker her er at brugernavnet checkes op mod NT domainet og NT PDC/BDC\'en fortæller at det er OK at brugeren henter filer i DIR\'et.
Jeg kan ikke se andre fordele med PAM_SMB end at du har mulighed for at oprette NT brugergrupper som du så kan tildele et drev på LINUX maskinen.
Dette kræver dog stadig at du skal tildele rettigheder til hver enkelt bruger, hvis du vælger at oprette et under dir til hver.
Avatar billede beaviz Nybegynder
07. december 2000 - 16:06 #11
Der er da intet i vejen for at ligge brugerens homedir på NT\'en? Ellers får du ligepludselig antal_brugere*antal_maskiner homedirs at vedligeholde...
Avatar billede victor44 Nybegynder
07. december 2000 - 16:13 #12
Du har ret, men som jeg opfattede spørgsmålet til start lød det for mig som om at brugernes homedir skulle befinde sig på en SAMBA server.
Derfor krøllen rundt omkring PDC\'er osv.
Avatar billede beaviz Nybegynder
07. december 2000 - 16:22 #13
Hmm, som vi dog forstår ting forskelligt :-)
Jeg var sikker på at han mente - ørhm - ja - det jeg svarede på :)
Avatar billede victor44 Nybegynder
07. december 2000 - 16:30 #14
Yes, det var også en af trådene jeg var på vej ud af, indtil jeg indså hvor forvirret jeg var blevet ;-)