Avatar billede antialize Nybegynder
02. juli 2003 - 14:26 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

libkernel32.a linkning

Hej jeg bruger Dev-cpp og skal bruge kernelfunktionerne
Process32Next og Process32First

Defineret i Tlhelp32.h.

Jeg har i min Link-parametre angivet libkernel32.a

men jeg får stald en "undefined reference" hvad kan problemet være?? hvordan kan det løses??
Avatar billede driis Nybegynder
02. juli 2003 - 14:29 #1
Har du inkluderet Tlhelp32.h i en header ? Det vil jeg mene er nødvendigt, udover at angive linkparametre til libkernel32.a
Avatar billede driis Nybegynder
02. juli 2003 - 14:30 #2
Og i øvrigt, på MSDN Library under de nævnte funktioner, er angivet at du skal linke til kernel32.lib:
"Library: Use Kernel32.lib."
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juli 2003 - 14:33 #3
1)  Hvis du postede den præcsie fejl-besked var det nok nemmere
    at sige hvad du mangler.

2)  Du er opmærksom på at libkernel32.a skal angive som:
      -lkernel32
    ?
Avatar billede antialize Nybegynder
02. juli 2003 - 15:27 #4
Jeg har følgende includeringer i min header

#include <windows.h>
#include <Tlhelp32.h>
#include <ddraw.h>
#include <time.h>
#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
#include <string.h>
#include <unistd.h>
#include <Dbt.h>
#include "resource.h"

Jeg går ud fra at libkernel32.a er det samme som kernel32.lib
Jeg har iøvrigt også prøvet at includeret kernel32.lib fra Codewarrior..

Fejlbeskrivelse:
Compiler: Default compiler
Building Makefile: "D:\Development\ZionSoft\ZPlayer\V2\ZPlayer2\Makefile.win"
Executing  make clean
rm -f Error.o HelloWin32.o Load.o OEM.o player.o playlist.o Preferences.o Skin.o Text.o Zplayer_private.res Zplayer.exe

g++.exe -c Error.cpp -o Error.o -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include/c++"  -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include/c++/mingw32"  -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include/c++/backward"  -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include"

g++.exe -c HelloWin32.cpp -o HelloWin32.o -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include/c++"  -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include/c++/mingw32"  -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include/c++/backward"  -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include"

g++.exe -c Load.cpp -o Load.o -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include/c++"  -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include/c++/mingw32"  -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include/c++/backward"  -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include"

g++.exe -c OEM.cpp -o OEM.o -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include/c++"  -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include/c++/mingw32"  -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include/c++/backward"  -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include"

g++.exe -c player.cpp -o player.o -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include/c++"  -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include/c++/mingw32"  -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include/c++/backward"  -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include"

g++.exe -c playlist.cpp -o playlist.o -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include/c++"  -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include/c++/mingw32"  -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include/c++/backward"  -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include"

g++.exe -c Preferences.cpp -o Preferences.o -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include/c++"  -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include/c++/mingw32"  -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include/c++/backward"  -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include"

g++.exe -c Skin.cpp -o Skin.o -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include/c++"  -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include/c++/mingw32"  -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include/c++/backward"  -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include"

g++.exe -c Text.cpp -o Text.o -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include/c++"  -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include/c++/mingw32"  -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include/c++/backward"  -I"D:/Program Files/Dev-Cpp/include"

windres.exe -i Zplayer_private.rc -I rc -o Zplayer_private.res -O coff

g++.exe Error.o HelloWin32.o Load.o OEM.o player.o playlist.o Preferences.o Skin.o Text.o Zplayer_private.res -o "Zplayer.exe" -L"D:/Program Files/Dev-Cpp/lib" -mwindows ZXMLLib.a fmod/fmodlcc.lib fmod/fmodvc.lib "../../../../../Program Files/Dev-Cpp/lib/libdxguid.a" "../../../../../Program Files/Dev-Cpp/lib/libgdi32.a" "../../../../../Program Files/Dev-Cpp/lib/libkernel32.a" "../../../../../Program Files/Dev-Cpp/lib/libddraw.a" "../../../../../Program Files/Dev-Cpp/lib/libuser32.a"

HelloWin32.o(.text+0x12d):HelloWin32.cpp: undefined reference to `Process32First@8'
HelloWin32.o(.text+0x16e):HelloWin32.cpp: undefined reference to `Process32Next@8'
HelloWin32.o(.text+0x1b2):HelloWin32.cpp: undefined reference to `Process32First@8'
HelloWin32.o(.text+0x1fe):HelloWin32.cpp: undefined reference to `Process32Next@8'

make.exe: *** [Zplayer.exe] Error 1

Execution terminated
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juli 2003 - 15:36 #5
libkernel32.a er en cygwin/mingw/dev-cpp variant af kernel32.lib
Avatar billede soreno Praktikant
02. juli 2003 - 15:37 #6
Prøv at linke med:
libth32.a
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juli 2003 - 15:39 #7
Når du angiver:
  -L/dir
så kan du i.s.f. /dir/libxxxx.a angive -lxxxx

(kunne måske forkorte kommando linien lidt)