Avatar billede michaelboser Nybegynder
02. juli 2003 - 06:12 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

If.then * sætning

hej,

jeg er ved at lave en formel/flere formler til min selvangivelse.

Hvis jeg taster km ind i en celle, hvordan får jeg så formlen til at give mig et resultat ift. mit daglige fradrag? Problemet er jeg kører i forskellige døgn (ud den ene dag om hjem den næste). Indimellem kører jeg flere distancer til et arbejde, med skiftende destinationer.

Hvordan skal formlen eksempelvis se ud hvis cellerne skal gøre følgende:

1. Formlen skal returnere et resultat der ligger over 100 KM. Dette er lykkedes mig med en IF formel. Den kan returnere hvad der ligger over 100 KM f.eks. 25 ved 125 KM.
Men hvis tallet ligger under 100 KM hvordan får jeg formlen til at undlade at gøre noget ved det?

2. Kan det lade sig gøre med en formel der automatisk regner kilometersatsen (158 øre > 100 + 79 øre < 100) ud?

3. Da jeg kører i to døgn (ud dag 1 + hjem dag 2) kan det så lade sig gøre at cellen kun regner 12 KM fra pr. retning pr. dag? Jeg taster datoen og fra og til.

4. Kan regnearket ud fra en kendt distance regne hele stykket ud hvis jeg kun taster f.eks. celle 1 "by1" og celle 2 "by2"

Det har voldt mig noget hovedbrud så måske er der nogen her der kan hjælpe mig?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
02. juli 2003 - 07:03 #1
B4 er cellen hvor tallet jeg arbejdet udfra står - i eks 1 er b4 = 125

(1) =HVIS(B4>100;B4-100;B4)
- Nu vil resultatet blive 25 ved 125 og er tallet under 100 vil det være sig selv.

(2)  =HVIS(B4>100;79*100+((B4-100)*158);)
Hvis jeg har forstået det ret får du 79 øre for dit første 100 km og derefter 158 øre for de km over, er det korrekt?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
02. juli 2003 - 07:19 #2
rettelse til (2):
=HVIS(B4>100;79*100+((B4-100)*158);B4*79)
Avatar billede clemen Nybegynder
02. juli 2003 - 07:43 #3
Lad os bare forsætte med b4, som der hvor km står:

1) =hvis(B4>100;B4-100;"")
Jeg regner med at der skal ikke stå noget i cellen hvis km tallet ikke er over 100.

2) ja, men du skal vel have indbygget 3) i formlen. Du har dog byttet rundt på priserne 158 øre <100 og 79 øre for >100.

Jeg ville gerne se hvordan du har bygget arket op hvis jeg skal svare på de sidste to. send evt. arket til p_clemen@yahoo.dk
Avatar billede clemen Nybegynder
02. juli 2003 - 08:00 #4
2) =hvis(B4>100;(100-24)*158+B5*79;(B4-24)*158)

Hvis 1) står i b5.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
02. juli 2003 - 08:06 #5
clemen >> Hvor kommer de 24 fra, du bruger?
Avatar billede clemen Nybegynder
02. juli 2003 - 08:09 #6
Jeg gættede på at det var til beregning af befordringsfradraget og der får man ikke noget for de første 24 km. Desuden havde han byttet om på de to prissatser som svarer til dem man bruger til beregning af fradraget.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
02. juli 2003 - 08:13 #7
hehe ok
Avatar billede s_h_m Nybegynder
02. juli 2003 - 09:09 #8
Hvis der er nogen, der er i tvivl om reglerne for befordringsfradrag kan reglerne ses ved told & skat:

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=159814&ov_id=0&search=befordringsfradrag¤kørselsfradrag
Avatar billede clemen Nybegynder
02. juli 2003 - 10:12 #9
Hvad er dit hjem(mene) og hvad er dine arbejdsplads(er)?

Hvis du bruger egen bil til erhvervsmæssig kørsel gælder der specielle regler se linket fra S_H_M.
Avatar billede michaelboser Nybegynder
02. juli 2003 - 10:20 #10
Mit udgangspunkt er Mariager med overnatning/mellenstop i Rue og derfra videre til de forskellige steder.
Avatar billede michaelboser Nybegynder
02. juli 2003 - 10:22 #11
jeg var inde og se på linket. dette afsnit drejer sig og det private fradrag.
Avatar billede clemen Nybegynder
02. juli 2003 - 11:43 #12
Jeg har kigget på arket. Jeg kan se at du beregner det forkert. Du må ikke trække de 24 km fra på den måde du gør. de 24 km skal trækkes fra de første 100 km. dvs at du max kan få 76 km på den høje takst pr. arbejdsdag. Du kan ikke få befordringsfradrag fra kørsel fra hjem til andet hjem. Det vil sige at hvis du skal arbejde i billund fra  mariager får du ikke fradrag ved at køre over Rue. Du får for ca 133 km mellem mariager og billund. Jeg synes at du skal tage op på dit skattekontor får at få klarlagt reglerne når der er tale om to hjem, jeg kan ikke helt gennemskue dem.
Avatar billede clemen Nybegynder
02. juli 2003 - 11:47 #13
Må jeg spørge om hvad dit arbejde er?
Avatar billede michaelboser Nybegynder
02. juli 2003 - 20:31 #14
på det omtalte tidspunkt arbejde jeg i billund som vikar i weekenderne. Mariager var min folkeregisteradr. pga. skoleophold. Derfor den "skæve" beregning. Rue er blot mit overnatningssted i vejle.
Avatar billede michaelboser Nybegynder
08. juli 2003 - 05:39 #15
jeg har været inde og kigge lidt på de anførte formler. Jeg vil gerne have en løsning (formel) der enten udelader de ovennævnte 12/24 KM pr. dag, eller en formel der giver mig mulighed for evt. at trække data fra et andet ark (til brug for afstandsberegning), eller en formel der kan genkende dato'er og regne derfra (evt. en =dato formel). Er der nogen der er åben for dette?