Avatar billede skysurfer Nybegynder
07. december 2000 - 09:49 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Netkort ID

Kan det lade sig gøre, at hive ID nummeret ud på brugerens netkort i ASP og i så fald hvordan?
Avatar billede cybermike Nybegynder
07. december 2000 - 10:28 #1
Snakker du om mac adressen?

I så fald er jeg ret sikker på at det IKKE kan lade sig gøre med ASP.
Avatar billede ellebaek Nybegynder
07. december 2000 - 10:29 #2
Det er ikke noget problem med IP...
men jeg tror heller ikke med MAC addressen...
Avatar billede skysurfer Nybegynder
07. december 2000 - 10:29 #3
DOOOOH!! :o)
Avatar billede bocker Nybegynder
07. december 2000 - 10:35 #4
det er stadig en sær ide du har fået mads!
Avatar billede blazer Nybegynder
07. december 2000 - 11:35 #5
jo..det kan det vel...bare brug et vb komponent der kører en nbtstat på ipnummeret........
Avatar billede cybermike Nybegynder
08. december 2000 - 00:15 #6
vbkomponenten ville mig bekendt komme til at køre klient side og så er spørgsmålet om brugeren vil give tilladelse til dette.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
08. december 2000 - 00:25 #7
det skulle ik være så svært, ved at bruge et program som Commview kan man jo se alt hvad der kommer ind og ud af ens netkort og til hvilke IP\'er/MAC-adresser det går til/fra, så det er rigtigt nok, det er bare et program på serveren som fortæller MAC adressen til ASP...
Avatar billede skysurfer Nybegynder
08. december 2000 - 09:13 #8
Hvis det kan lade sig gøre hvorfor bruger man så ikke det nummer til at identificere brugere i stedet for cookies?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
08. december 2000 - 16:12 #9
hvorfor tror du?

ikke alle har netkort, man kan skifte netkort ud, og så mister man jo alt, man kan sætte sit netkort til at vise en anden MAC address end den det er født med osv.

dvs. at du kan finde MAC adressen på din bedste ven og så sætte dit netkort til den, og så gå ind på eksperten.dk og håbe at han har sat den til at gemme brugernavn og password, og dermed få hans user/pass
Avatar billede skysurfer Nybegynder
08. december 2000 - 16:16 #10
JA men jeg snakker om i stedet for en cookie. Hvad FANDEN tror du der er nemmest, at kopiere en cookie eller tage et netkort ud og sætte det i en anden computer??????
Avatar billede cyberesben Nybegynder
08. december 2000 - 16:50 #11
LOL du har vist ikke forstået det, du kan se MAC adresse så snart din comp er forbundet til din vens comp (over internet eller ethernet) - og derefter sætte din windows til at vise samme MAC adresse på dit netkort, som din ven har - og man kan tage backup af sine cookie-filer ved formattering, men hvis man skifter netkort en dag, ryger det hele medmindre man bruger noget til at vise en anden MAC adresse

i win2k gør man sådan her:

My Computer -> Højreklik -> Manage -> Device Manager -> Network adapters -> Dit netkort -> Advanced -> Network Address -> Value

Så nemt er det at lave en fake MAC address

så ved du det
Avatar billede cyberesben Nybegynder
08. december 2000 - 16:56 #12
i øvrigt, for at slå det helt fast! hvad ville du så gøre hvis der var flere personer om samme MAC address? altså flere brugere på samme netkort, dvs. hvis både du og din far brugte samme computer?
Avatar billede cybermike Nybegynder
11. december 2000 - 19:56 #13
Der er oxo mac adresser i modemmer m.m.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
11. december 2000 - 20:39 #14
vigs mig venlist noget dokumentation som viser dette - men i øvigt har I ikke forstået mit argument med at en MAC address kan fakes?
Avatar billede skysurfer Nybegynder
12. december 2000 - 09:10 #15
Ja en MAC adresse kan fakes, men man kan sgu da også spoofe et ip nummer, fake en cookie. Det her ville jeg lave til en service hvor man egentlig ikke kan lave noget ravage, men jeg ville bare sætte det på så hvis man geninstallerede, så var ens brugerinfo der stadig!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
12. december 2000 - 15:02 #16
skysurfer, hvad så med at bare lade folk oprette et brugernavn og et password?

du ved ikke hvad der står i fx. ekspertens cookie på din vens computer, men du kan nemt finde hans MAC address, og derved sætte dit netkort til at have samme, og så logge ind som ham... hvis eksperten var lavet som du foreslog!

det er en alvorlig sikkerhedsbrist hvis folks unikke key der giver dem adgang til fx. et system som eksperten, er synligt for alle...

nu gider jeg ik bruge mere tid herinde! få en anden til at forklare det!
Avatar billede canman Nybegynder
12. december 2000 - 15:37 #17
cyberesben du er sgu\' da for lattelig, hvordan du har fået så mange point det fatter man ikke. Se det i øjnene, både Skysurfer og Bocker udviser betydelig mere intelligens en du gør. Og hvorfor bliver du ved med at snakke om sikkerhed. Spørgsmålet har intet med sikkerhed. Fjog.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
12. december 2000 - 15:54 #18
canman>> har jeg ikke ret i det jeg skriver? - jeg synes bare det er en meget usmart løsning med MAC adresser, da den kan fakes og da man så (for det meste) mister det hele hvis man skifter netkort, og der kan heller ikke være flere brugere om den samme service, på samme computer!

det kan godt være at skysurfer ikke har brug for sikkerhed, men det er nu mere princippet jeg ser på, det er ikke en holdbar løsning!
Avatar billede bocker Nybegynder
12. december 2000 - 16:03 #19
esben >> \"og der kan heller ikke være flere brugere om den samme service\"

Det kan jo også blive svært i mange tilfælde med cookies. Hvis man endelig lavede sådan et system, så ville det nok også være mere brugt at hver familie medlem havde hver sin profil i Windows 98 i stedet for en fælles.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
12. december 2000 - 16:56 #20
med cookies kan alle som bocker siger have en profil på browseren, men med MAC address  er man nødt til at skifte netkort eller ændre MAD adressen... ik noget man sådan lige gør
Avatar billede canman Nybegynder
12. december 2000 - 16:58 #21
Jamen du har sgu\' da lige sagt at det var nem at fake!! Og nu siger du at det ikke er til. Kan du bestemme dig.
Avatar billede bocker Nybegynder
12. december 2000 - 16:58 #22
ehm du har brugt de sidste \"100\" indlæg til at forklare os hvordan man ændre MAC adressen.

Det jeg mente var en profil i windows, ikke bare til browseren.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
12. december 2000 - 17:12 #23
LOL du fatter sgu ik ret meget!

jeg siger at det er nemt at skifte brugerprofil (og dermed cookies) i en browser

men det er ik så nemt at ændre sin fake MAC address - så skal man ind og rode i indstillingerne...

see what i mean?

når der er flere brugere har de sikkert i forvejen deres egen profil til skrivebord, email, ICQ osv. så cookies er en del af det!

bocker>> profil i windows eller browser, whatever, i netscape kan man godt skifte profiler uden at logge af windows :-Þ
Avatar billede cyberesben Nybegynder
12. december 2000 - 17:13 #24
well skysurfer, du spurgte hvorfor man ikke brugte det til daglig, og du har fået et svar... hvad er problemet folkens?
Avatar billede bocker Nybegynder
12. december 2000 - 17:21 #25
du skal ned med nakken?!
Avatar billede bocker Nybegynder
12. december 2000 - 17:22 #26
:P~~
Avatar billede cyberesben Nybegynder
12. december 2000 - 17:25 #27
nej nej, jeg kender dig jo, så du kan ikke gøre mig noget!

BASTA
Avatar billede bocker Nybegynder
12. december 2000 - 17:29 #28
lol
Avatar billede bocker Nybegynder
12. december 2000 - 17:29 #29
vi er 3 mod 1 hehe
Avatar billede cyberesben Nybegynder
12. december 2000 - 17:42 #30
k
Avatar billede chris Nybegynder
13. december 2000 - 00:43 #31
Svaret er at det kan du godt via ASP.
vha bla. wscript.shell

Denne her kode.... virker på et LAN.... har ikke prøvet på Inet.

<%@ LANGUAGE=\"VBSCRIPT\"%>
<%
strIP = Request.ServerVariables(\"REMOTE_ADDR\")
strMac = GetMACAddress(strIP)
strHost = Request.ServerVariables(\"REMOTE_HOST\")

Function GetMACAddress(strIP)
Set net = Server.CreateObject(\"wscript.network\")
Set sh = Server.CreateObject(\"wscript.shell\")
sh.run \"%comspec% /c nbtstat -A \" & strIP & \" > c:\\\" & strIP & \".txt\",0,true
Set sh = nothing
Set fso = createobject(\"scripting.filesystemobject\")
Set ts = fso.opentextfile(\"c:\\\" & strIP & \".txt\")
macaddress = null
Do While Not ts.AtEndOfStream
data = ucase(trim(ts.readline))
If instr(data,\"MAC ADDRESS\") Then
macaddress = trim(split(data,\"=\")(1))
Exit Do
End If
loop
ts.close
Set ts = nothing
\'fso.deletefile \"c:\\\" & strIP & \".txt\" \'Used to delete the temp file
Set fso = nothing
GetMACAddress = macaddress
End Function
%>
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Get MAC Address</TITLE>
</HEAD>
<BODY>
<%Response.Write(\"Your IP is : \" & strIP & \"<BR>\" & vbcrlf)%>
<%Response.Write(\"Your MAC is : \" & strMac & vbcrlf)%>
</BODY>
</HTML>