Avatar billede vejlefyren Nybegynder
01. juli 2003 - 11:24 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

bundle adsl

Hejsa

Er her nogen som ved om det er muligt og bundle 2 adsl linjer i Linux ???
Avatar billede dank Nybegynder
01. juli 2003 - 11:29 #1
ja det er muligt..

Men du får ikke "dobbelt" hastighed. Det kan ikke lade sig gøre.
Avatar billede vejlefyren Nybegynder
01. juli 2003 - 11:31 #2
ehhh hvad får man så ud af at bundle disse linjer ????
Avatar billede dank Nybegynder
01. juli 2003 - 11:36 #3
Større oppetid.
Bedre fordeling af belastning
Bedre nattesøvn

Hvis du forstiller dig, at du klikker på et link der henter en fil der er 500mb stor. Så begynder afsenderen (den anden server) at sende til en ip adresse. Afsenderen har ikke en jordisk change for at se at der også skal sendes til en anden linie, o.s.v.

Der findes enkelte hardware løsninger (købe routere) hvor der så¨er bundled noget skræddersyet download managers, hvor det kan lade sig gøre. Men kun hvis du downloader store programmer, og kun hvis du benytter den specielle software.
Avatar billede vejlefyren Nybegynder
01. juli 2003 - 11:40 #4
nej nej-.... det jeg har brug for er at hvis den ene linje er belastet så skal den ligge noget af belastningen over på den anden linje, er dette muligt ???
Avatar billede vejlefyren Nybegynder
01. juli 2003 - 11:42 #5
kan man finde en howto nogen steder ?? eller skal man installere noget software ???
Avatar billede dank Nybegynder
01. juli 2003 - 12:44 #6
Jeg vil tro alt du skal gøre er måske at rode lidt med 'route' og måske 'iptables'.

ip route add default nexthop via 192.168.128.2 dev eth1 nexthop via 192.168.128.2 dev eth1 nexthop via 192.168.128.2 dev eth2 nexthop via 192.168.128.2 dev eth3 nexthop via 192.168.128.2 dev eth4

fra: http://braindump.dk/shared/config/network.c12
Avatar billede dank Nybegynder
01. juli 2003 - 12:45 #7
resten må du google dig frem til :op

Held & Lykke med projektet, du må meget gerne følge op her, hvis du får det til at virke, med hvor godt det virker o.s.v.
Avatar billede vejlefyren Nybegynder
01. juli 2003 - 12:46 #8
kan du ikke hjælpe yderligere ???
Avatar billede dank Nybegynder
01. juli 2003 - 12:49 #9
nej jeg ved simpelthen ikke mere, jeg har aldrig selv prøvet det, kun læst lidt om det. ikke at jeg ikke vil, du har fået alt det info jeg har.
Avatar billede dank Nybegynder
01. juli 2003 - 12:49 #10
(men jeg ved godt det ikke er nemt!)
Avatar billede vejlefyren Nybegynder
01. juli 2003 - 12:50 #11
ok.,.... skal nok lige prøve det af og poste det herinde :)
Avatar billede dank Nybegynder
01. juli 2003 - 12:52 #12
Jeg vil i alle tilfælde tro at en stor del af forklaringen skal findes i de par linier jeg postede 12:44:30 - hvis du tilpasser dem til dit behov, så er du et godt stykke af vejen tror jeg.

glæder mig til feedback & tak for point.
Avatar billede simonvalter Praktikant
01. juli 2003 - 18:20 #13
du kan kigge på bonding ...
dette kan lade sig gøre hvis jeg husker rigtigt med 2 eller flere normale switches med samme mac adress ..
linux har support for bonding ..
eller så kan du skaffe dig en dyr switch som dank siger som supporter trunking.

eller så kan du kigge på noget ala round robin
hvor du ikke får feks 2x100mbit men skifter mellem dem og i tilfælde af flere brugere kommer op på en større hastighed ..
jeg bruger det feks under en ftpd deamon der hedder glftpd ..
du kan kigge på det her .. måske giver det dig et prej om hvad du selv kan gøre ..
samme thing kan gøres (bare lidt sværre med en traffic bouncer .. feks "dike")
http://www.glftpd.com/files/README.multilink
har selv pt. en 4x100 oppe og køre ;) og har 3 x 100 der også skal sættes op .. når jeg kan komme af med mine skod realtek kort
Avatar billede dank Nybegynder
01. juli 2003 - 21:04 #14
jeg tror ikke bonding hjælper noget her. :o/
Avatar billede simonvalter Praktikant
01. juli 2003 - 21:39 #15
næ jeg har heller aldrig prøvet bonding men det skulle kunne lade sig gøre at lade 2 nic's opføre sig som 1
Avatar billede dank Nybegynder
01. juli 2003 - 22:42 #16
Det kan det også, men ikke med forskellie routes. Det er anvendeligt til at skabe hurtigere forbindelse f.eks. mellem faste routere eller lignende. Men jeg tror ikke det kan bruges her, medmindre jeg tager meget fejl :)
Avatar billede vejlefyren Nybegynder
07. juli 2003 - 11:09 #17
nu har jeg fået det til at virke... se nedenstående script

#!/bin/csh

# This script changes the network configuration such that it uses
# two network cards with load balancing.

# This system is not yet set up properly. The routing table is not
# updated and still contains eth0, eth1 and loopback only.

echo "Initializing multiple network cards"

# load needed module
modprobe sch_teql

# group both eth's to one port
tc qdisc add dev eth0 root teql0
tc qdisc add dev eth1 root teql0

# and start it
ifconfig teql0 137.202.119.13 netmask 255.255.255.0 up

# ifconfig must now show both eth deviced and teql (and loopback, of
course)

# change routing
# The following is a bodge but does work with this dodgy setup.
# start starts teql0, stop stops both eth's, as teql0 is not in the
# routing table. This needs to be improved. On shutdown it also
causes
# the shutdown of the routing to fail.
/sbin/init.d/route start
/sbin/init.d/route stop

# route -n must only show teql, not eth's

# On startup, (sometimes?) no nfs volume can be mounted. This as
well
# needs to be fixed. So mount them now just in case.
mount -a
Avatar billede dank Nybegynder
07. juli 2003 - 11:36 #18
KANON!

Hvordan kører det så? Har du prøvet at overvåge linierne, f.eks. med MRTG, o.s.v.?

Og tak for input + script! Kan se det er
en lidt anderledes måde end det andet script, men det er jo ligegyldigt, bare det spiller.
Avatar billede dank Nybegynder
07. juli 2003 - 11:54 #19
og endnu engang tak for du postede script + info.. de fleste herinde er jo nærmest ligeglad med alle andre, bare de finder løsningen.. derfor svarer jeg næsten aldrig mere på spørgsmål herinde.

Godt at se nogen der følger op på tingene :o)
Avatar billede vejlefyren Nybegynder
07. juli 2003 - 12:07 #20
hehe det var så¨lidt.... har overvåget det hele weekenden, med 2 x adsl linjer fra tiscali, og det kører perfekt, med load balancing og det hele :)
Avatar billede dank Nybegynder
07. juli 2003 - 12:22 #21
Det er simpelthen verdensklasse!

Har jeg ret i, at du ikke opnår f.eks. 2xhastighed ved download af én stor fil? altså f.eks. hvis det er 2x2mbit så kan du stadig kun downloade med 200kb/s som det maskimale på én fil?
Avatar billede vejlefyren Nybegynder
07. juli 2003 - 13:26 #22
nej det har du ikke... hvis du eks bundler 2*2 mbit så får du med 4 mbit hastighed :)... men kun hvis man sætter den op som transparent proxy
Avatar billede kawaki Nybegynder
08. august 2003 - 12:41 #23
er faktisk selv ved at lave noget ligende, men vil kun bruge 2 netkort, 1 til det interne netværk og 1 til de 3 adsl routere der befinder sig i de 3 bygninger som jeg har airlink til, nogen ide? det jeg ser som der største problem er at dns lookup skal routes til den rigtige adsl ellers virker det ikke sådan helt ok, alså 3 forskellige udbydere 6 forskellige dns servere, 2 dns servere per adsl, og de er jo ikke ens, og kan helt sikkert ikke nåes fra de 2 andre adsl linjer. btw er der 3x512/512 men bliver nok snart 3x2048/512 hvis alt går efter planen, det er jo kun 600,- mere per md. for ca 4500 downstreem mere.
Avatar billede kawaki Nybegynder
08. august 2003 - 12:43 #24
måske vil eth1:1 eth1:2 eth1:3 virke?
Avatar billede lynet Nybegynder
07. juli 2004 - 15:36 #25
hey. lige et hurtigt spørgsmål til vejlefyren

i nederste del af dit script skriver du :

# change routing
# The following is a bodge but does work with this dodgy setup.
# start starts teql0, stop stops both eth's, as teql0 is not in the
# routing table. This needs to be improved. On shutdown it also
causes
# the shutdown of the routing to fail.
/sbin/init.d/route start
/sbin/init.d/route stop

# route -n must only show teql, not eth's

# On startup, (sometimes?) no nfs volume can be mounted. This as
well
# needs to be fixed. So mount them now just in case.
mount -a

i /sbin/init.d/route

hvad står der deri?
Avatar billede lynet Nybegynder
07. juli 2004 - 16:46 #26
Vejlefyren > :

kunne være fedt hvis du lige kunne hjælpe mig her. tror næsten jeg er ved at have den.
mangler bare noget hjælp angående opsætning af routes på henholdsvis eth0/eth1

er på mail : kasper@kittik.dk
icq : 93372482

:)
Avatar billede mothail Nybegynder
16. juli 2005 - 21:37 #27
Hygge hejsa, yderst fedt script!
Kom til at tænke på...
følgende case:
Extern ip1: xxx.xxx.xxx.xxx -  Modem1
Extern ip2: yyy.yyy.yyy.yyy -  Modem2
Domain.dk sat op på xxx.xxx.xxx.xxx

Ville man hvis der kom en request på domain.dk og Modem1's linie var optaget kunne sende et svar via Modem2?
Ville dette ikke resultere i at nogen firewall måske ville sige nej tak til data pakken?