Avatar billede larslyster Nybegynder
01. juli 2003 - 09:33 Der er 17 kommentarer

Hent data fra et andet ark

Det er ikke noget problem at hente data fra et andet ark i den åbne projekt mappe når man selv skriver navnet på arket. Nu har jeg arkets navn til at stå i en celle og vil bruge den celle som refence for mine formeler.
Så det ikke misforståes, så har jeg lavet et eksempel.

Ark1 = Indhold
Ark2 = Oversigt

På ark2 har jeg en celle, a1, som indholder ark1's navn. Formelen så sådan her ud før: ='Indhold'!A1
Jeg vil have så den henter navnet fra cellen i ark2, som dette: ='A1'!A1, dog virker dette ikke og ='['Oversigt'!A1]'!A1 hellere ikke.
Avatar billede lrd Nybegynder
01. juli 2003 - 09:36 #1
15 - let
30 - medium
60 - svært

:-)
Avatar billede overchord Nybegynder
01. juli 2003 - 10:05 #2
Dim Arknavn as String

Sheets("Ark2").select
Arknavn = range("A1")
Sheets(Arknavn).select

range("A1") = arknavn

Eller hvad, det er ikke saerligt tydeligt hvad du vil have gjort mellem arkene....
Avatar billede janvogt Praktikant
01. juli 2003 - 11:15 #3
Du kan bruge

=INDIRECT(A1&"!A1")
Avatar billede janvogt Praktikant
01. juli 2003 - 11:16 #4
eller på dansk
=INDIREKTE(A1&"!A1")
Avatar billede larslyster Nybegynder
01. juli 2003 - 11:44 #5
overchord, er det så svært at forstå? Jeg vil bare have en celle der indholder navnet på et ark. Denne celle vil jeg refererer til i mine formeller. Så jeg får en let måde at skifte mellem arkene.

janvogt, jeg skal bare have værdien i den celle jeg angiver. Ligesom denne enkelte formel: =a1
Avatar billede janvogt Praktikant
01. juli 2003 - 12:29 #6
Jep, det skulle du også gerne få .....
Hvis du på det pågældende ark bruger formlen henter den arknavnet fra A1 og går til dette ark og henter værdien fra celle A1.
Avatar billede larslyster Nybegynder
01. juli 2003 - 12:36 #7
Når jeg skriver " ='indirect(A1)'!A1 " så åbner excel vinduet hvor man normal åbner nye filer med (ctrl+o), hvor jeg skal vælge excel og derefter arket. Det gør jeg så, men så skriver den arkets navn og laver ikke referere til cellen på ark2.
Avatar billede bak Seniormester
01. juli 2003 - 13:48 #8
Du skal skrive nøjagtigt som jan skriver:
=INDIRECT(A1&"!A1")
og ikke sætte andre apostroffer
Avatar billede janvogt Praktikant
01. juli 2003 - 14:01 #9
=INDIREKTE er navnet på en funktion i Excel IKKE navnet på et ark.
Måske er det det du forveksler.
Avatar billede larslyster Nybegynder
02. juli 2003 - 09:22 #10
Der er vist blevet noget misforstået. Ark1 er et oversigts ark, som henter oplysninger fra andre ark. Lige nu skriver jeg arkenes navn i alle mine formler. I stedet for at skulle rette i alle celler når jeg laver et nyt ark så vil jeg bare have en celle hvor navnet på et ark står i. På den måde kan jeg spare en masse celler væk når jeg bare kan ændre navnet i den celle, hvorefter mine andre formler tilpasser sig. Det er svarer til denne formel " =a1 ".
Sådan her ser en af mine formler ud: =SAMMENLIGN(A9;'arknavn'!A1:A28;0), så i stedet for "arknavn" vil jeg referere til en celle på det først ark, mit oversigts ark hvor formlerne bruges. Cellen skulle være D1.
Men skriver jeg dette: =SAMMENLIGN(A9;'D1'!A1:A28;0) sker det jeg beskriv tidligere (12:36:09).
Avatar billede janvogt Praktikant
02. juli 2003 - 09:49 #11
Det er stadig INDIREKTE formlen du skal have fat i.
Avatar billede larslyster Nybegynder
02. juli 2003 - 10:01 #12
Nej, for =INDIREKTE(D1&"!celle") giver værdien af "celle" på det arknavn som D1 har.
Avatar billede janvogt Praktikant
02. juli 2003 - 10:40 #13
Tror ikke helt jeg forstår dig .......
Avatar billede larslyster Nybegynder
02. juli 2003 - 11:33 #14
Kan ikke se hvad der ikke er til at forstå, men når du ikke kan så er der jo ikke noget at gøre ved det.

Hvordan lukker man et spørgsmål ?
Gætter på det er ved selv at give et svar og godkende det.
Avatar billede lrd Nybegynder
06. juli 2003 - 15:05 #15
du har ret det er det ja!
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2003 - 19:04 #16
Kan du bruge det her?

=SAMMENLIGN(Indhold!A9;INDIREKTE("'"&Indhold!A1&"'!A1:A28");0)

hvor Indhold!A1 indeholder arknavnet.

Venlig hilsen
Hans
Avatar billede katborg Praktikant
05. august 2003 - 21:56 #17
=INDIREKTE(D1&"!celle") Virker fint nok inden for samme fil.

Jeg har nogle filer, med 1 ark pr. mdr. Har herefter lavet et 13. ark, hvor jeg kan hente hvilken som helst måneds data ved at rette i 1 celle (jan, feb, mar ..).

Det er der ingen ben i, men hvis det skal være fra en anden fil, så skal filen vist være åben ??

TIPS: I stedet fra celleref (fx. A29), fandt jeg det nemmere at bruge R1C1 ref. istedet, hvis regnearkene er 100% ens er det nemmere at kopiere formlen