Avatar billede lindsom Nybegynder
01. juli 2003 - 07:17 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

printe data fra termologger direkte

Hejsa,
Mit problem er at jeg ikke kan printe direkte fra termologger. Hver især fungere begge dele, men ikke sammen. Printer og logger har følgende kommunikations porte;
Printer: IEEE 1284 tovejs parallelt interface (nibble 8 bit) samt et serielt interface.
Logger: RS232 interface, max data transfer rate på 38.400 baud.
Er der nogen der kan have en ide/fornemmelse for hvad der kan være problemet??
Avatar billede evildon Nybegynder
01. juli 2003 - 09:46 #1
Det skulle jo så kunne lade sig gøre at skrive på det serielle interface. Der kan altid være noget med de handshakes der er mellem de to kasser, men det skulle være til at klare ved selv at lave dit kabel.
Avatar billede lindsom Nybegynder
01. juli 2003 - 10:11 #2
Hej evildon,

En yderligere information er at Termologgeren har et DB15 og printeren en DB25 eller DB9.

Jeg har ingen efaring med selv at lave et kabel. Har købt flere kabler der kan koble disse to komponenter sammen. Men kan ikke få det til at virke.

Producenten skriver at loggeren kan udskrive direkte via tre printere. Er det et udtryk for at KUN de tre printere virker, eller er det bare fordi de ikke har testet andre?
Avatar billede evildon Nybegynder
01. juli 2003 - 10:33 #3
Jeg vil tror det er fordi de er testet på disse tre printere. Er der mulighed for at ændre hvad format den skal skrive ud i ?
Det er ikke sådan at dem der laver termologgeren også laver et kabel til den ?
Jeg vil stadigt tror det er noget med handshakes.. Man kan få sådan nogle "break out" boxes, som man kan sætte mellem to enheder, så man uden problemer kan simulere de forskellige handshakes. På nogle typer kan man også se om der er nogen form for sinal.
Avatar billede lindsom Nybegynder
01. juli 2003 - 11:07 #4
Kan du ikke fortælle mig om HANDSHAKES, samt BREAK OUT BOXES?? Hvad kan man gøre så handshakes matcher!?

På producentens hjemmeside, viser de et kabel som bruges mellem PC og termologger, men ikke mellem Logger og printer direkte
Avatar billede evildon Nybegynder
01. juli 2003 - 11:28 #5
Handshakes er som navnet siger at give hånd. Det vil sige hvis to enheder skal tale sammen skal de lige give hinanden hånden. Problemet er altid at det ikke er alle der giver alle handshakes. Så er det man kan bruge en break out box til at simulere de handshakes som den ene box ikke giver. I et serielt stikl er der jo dels data ben men også disse handshake ben ("ready to send", "ready to recieve" osv.) På en Break out box er der en masse små kontakter og der er små ledninger så man kan "slukke" for et signal og tage et andet og føre det over istedet eller måske bare sætte et til stel. På den måde kan man, for den ene maskine, lave det handshake der mangler.

På producentens side, siger de da du kan printe direkte ?
Avatar billede lindsom Nybegynder
01. juli 2003 - 11:33 #6
På producentens side siger de at man kan printe direkte fra Logger til Printer. Men kun tre printere er testet og min printer er ikke mellem de tre. Vil det sige at jeg skal finde ud af hvilke pins der bruges til hvad i både printer og logger? For så at bruge en breack out box, eller selv få loddet et kable, så de to kan kendkende hinandens handshakes??
Avatar billede evildon Nybegynder
01. juli 2003 - 12:03 #7
Hvad er det for en type printer du har og hvad er det for en type printere de siger man kan bruge ?
Hvis du har en laserprinter kan det også være fordi den vil have en "side skift". Det er ikke et handshake, men en instruction og det er ikke så ment at komme uden om. En laser printer kan ikke bare skrive et par linier og så vente til der kommer mere data. Den bliver nød til at skrive hele siden færdi.
Avatar billede lindsom Nybegynder
01. juli 2003 - 12:35 #8
De printere der er testet, er alle termo-printere, og den jeg har er en epson lx 300+. En 9 nåls matrix printer! Så der skulle der ikke være den store foreskel!
Avatar billede jpvj Nybegynder
01. juli 2003 - 12:39 #9
Hej Lindsom!

Du skal have et serielt kabel fra din datalogger til din printer. Kablet skal formodentlig have alle ledere med, så kontrol signalerne (ex. RTS/DTR) ikke mangler.

Din datalogger skal så indstilles til
hastighed (ex. 38.400)
databit (ex. 8)
stopbits (ex. 1)
paritet (none)

Flowcontrol kan enten være (none, software eller hardware (RTS/DTS).

Din printer skal konfigureres til præcist det samme - ellers virker det ikke.

Du må kigge i manuelen og finde ud af, hvilke udgange dataloggeren bruger og hvordan du konfigurerer dem.

Mvh JP