Avatar billede boenne Nybegynder
29. juni 2003 - 22:59 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Højeste værdi i SQL-sætning?

Hej..

Mit problem er at jeg ikke kan få mit loop til at loope rigtigt (tror jeg) I hvertfald returneres der et forkert resultat. Uanset hvad jeg prøver..

Jeg skal bruge den højeste værdi feltet Antalhits fra min database.
Jeg har prøvet at loope i forskellige varianter
også med For løkker , Do while, Do Loop m.m..
Access er noget skod..

Kan nogle hjælpe?

Koden ser således ud:

strSQL ="SELECT * from Maxhit"
set rs = Conn.execute(strSQL)

    hojestetal=rs("Antalhits")
    hitdato=rs("dato")

Do Until rs.EOF
    tallaest= rs("Antalhits")

    If hojestetal < tallaest then
    hojestetal=tallaest
    hitdato= rs("dato")
    rs.MoveNext
    Else
    rs.MoveNext
    End If
Loop
Avatar billede eagleeye Praktikant
29. juni 2003 - 23:04 #1
Hvorfor bruger du ikke bare Max i SQL ??

strSQL ="SELECT Max(Antalhits) as antal, dato from Maxhit"
set rs = Conn.execute(strSQL)

hojestetal=rs("antal")
hitdato=rs("dato")

Response.write "Højst antal = " & hojestetal & " det var " & hitdato
Avatar billede fri-hash Nybegynder
29. juni 2003 - 23:05 #2
er din "antalhits"-kolonne af typen tal? i så fald kan du gøre det direkte i SQL'en - noget lignende:

SELECT dato, MAX(Antalhits) AS Antalhits FROM Maxhit
Avatar billede netro Nybegynder
29. juni 2003 - 23:09 #3
"Access er noget skod.."

Ja, det er alle databaser, hvis ikke man anvender dem korrekt.
Avatar billede boenne Nybegynder
29. juni 2003 - 23:18 #4
Eagle>> prøvede din løsning og fik: Du har forsøgt at køre en forespørgsel, der ikke medtager det angivne udtryk "dato" som en del af en aggregatfunktion. ??
fri-hash>> øhh Nej den er sat ind som tekst for at undgå at ACCESS(JEG)laver skod...
netro>> Yep se ovenstående svar.. og sæt parantesen omkring ACCESS  i stedet..:=)
Avatar billede eagleeye Praktikant
29. juni 2003 - 23:22 #5
Hov glemte en GROUP BY prøv med denne  :

strSQL ="SELECT Max(Antalhits) as antal, dato from Maxhit GROUP BY dato"
set rs = Conn.execute(strSQL)
Avatar billede boenne Nybegynder
29. juni 2003 - 23:29 #6
Eagle>> Jo det virker.. delvist..
Jeg får nu det næsthøjeste.. mine testdata er følgende værdier
i rækkefølge.. 4,20,15,10 (altså 4 records)

Udskriften er:Højst antal = 15 det var 26-06-2003
Avatar billede eagleeye Praktikant
29. juni 2003 - 23:32 #7
Er det en tal kolonne ?
Avatar billede boenne Nybegynder
29. juni 2003 - 23:34 #8
Nej, jeg prøver at lave den om til tal..
Avatar billede boenne Nybegynder
29. juni 2003 - 23:35 #9
Nej, det hjalp ikke...
Avatar billede eagleeye Praktikant
29. juni 2003 - 23:44 #10
hmm, så lav den med top 1

strSQL ="SELECT top 1 Antalhits, dato from Maxhit ORDER BY Antalhits DESC"
set rs = Conn.execute(strSQL)

hojestetal=rs("Antalhits")
hitdato=rs("dato")

Response.write "Højst antal = " & hojestetal & " det var " & hitdato
Avatar billede boenne Nybegynder
29. juni 2003 - 23:48 #11
SE DET VAR NOGET HELT ANDET..:) det virker... men det regnede du vel også med? :) takker.. (jeg har aldrig hørt om top 1..) men bare det virker.. :)
Avatar billede eagleeye Praktikant
29. juni 2003 - 23:49 #12
Man kan bruge TOP X til at udvælge de føste X antal records fra databasen.
Avatar billede boenne Nybegynder
29. juni 2003 - 23:54 #13
Ahaa.. ligesom at du får 1 resultat = det første, efter sorteringen
Eller hvis du skriver 10 = de første 10 resultater.. ok.. takker..