Avatar billede hanstad Nybegynder
29. juni 2003 - 12:46 Der er 12 kommentarer

Clear indhold af en form

Kan man få asp til at slette noget som er posted i en formular? Derved undgår jeg at siden er blevet refreshed og derved er dataene posted igen (som i øvrigt lægger data i en database).
Jeg ved det kan klares emd en sessions variabel, men det vil jeg ikke bruge!
Avatar billede netro Nybegynder
29. juni 2003 - 13:40 #1
Lad mig forstå dig ret - du vil undgå indsættelse af dobbeltdata i tabellen?
Når indholdet af formularen er sendt (og indsat) kan du lave en redirect til samme side. Dvs.

If Request.ServerVariables("Request_Method") = "POST" Then
  'Indsæt i tabel
  'Luk forbindelse og recordsæt
  Response.Redirect "denne_side.asp"
End If
Avatar billede netro Nybegynder
29. juni 2003 - 13:41 #2
Så får brugeren ikke noget ud af at opdatere siden. Det samme gør Eksperten, efter du har lavet et indlæg.
Avatar billede hanstad Nybegynder
29. juni 2003 - 15:17 #3
Det hjælper ikke. Ved refresh (F5) så postes dataene igen og servervariablen er stadig sat lig POST.

Jo bruger får at se, hvis der er kommet ny data i et evt. udtræk længere nede på siden.
Avatar billede netro Nybegynder
29. juni 2003 - 16:22 #4
Hvis der ikke er sendt noget fra via POST ved sidste sideanmodning, sendes data ikke igen!

Lad os sige du har følgende formular på siden "index.asp":

<form method="post" action="index.asp">
<input type="text" name="mintekst">
<input type="submit">
</form>

Når den er sendt, foretager du som nævnt en redirect til samme side UDEN at sende nogle data igen:

<%
If Request.ServerVariables("Request_Method") = "POST" Then
  'Indsæt i tabel
  'Luk forbindelse og recordsæt
  Response.Redirect "index.asp"
End If
%>

Herefter vil du frit kunne opdatere siden.
Avatar billede hanstad Nybegynder
29. juni 2003 - 19:37 #5
Men det er ikke det jeg mener.
Det jeg mener er som følgende kode:

<%
If Request.ServerVariables("Request_Method") = "POST" Then
  'Indsæt i tabel
  'Luk forbindelse og recordsæt
  Response.Redirect "index.asp"
End If
%>
<form method="post" action="index.asp">
<input type="text" name="mintekst">
<input type="submit">
</form>

begge ting står på sammen side (det gør ingen forskel, hvis de står på hver sin side). Når brugeren poster data og siden reloades gemmes data selvfølgelig i databasen. Men hvis bruger så efterfølgende trykker på F5, så må der tilføjes noget i databasen.
Hertil er jeg nok nødt til at cleare http-headerne. Men hvordan?
Avatar billede hanstad Nybegynder
29. juni 2003 - 19:38 #6
Ups fejl.
...trykker på F5, så må der tilføjes noget i databasen.
rettest til
...trykker på F5, så må der IKKE tilføjes noget i databasen.
Avatar billede netro Nybegynder
29. juni 2003 - 20:07 #7
Så aner jeg simpelthen ikke, hvad du vil. Med min løsning er det ligegyldigt, om brugeren trykker F5 efter, data er sendt.
Avatar billede hanstad Nybegynder
29. juni 2003 - 20:11 #8
Det jeg bar eville vide var om kan kan cleare http-headeren, hvor post-oplysningerne står i
Avatar billede netro Nybegynder
29. juni 2003 - 21:12 #9
Hvordan skulle du kunne klare det med en session-variabel?
Avatar billede hanstad Nybegynder
29. juni 2003 - 22:00 #10
Hvis jeg spørger:
if session("HarVæretHerFør") = "" then
  opdater db
  session("HarVæretHerFør")=true
end if
Avatar billede netro Nybegynder
29. juni 2003 - 22:22 #11
Nå, sådan mener du... Ja, men så bliver oplysningerne også sendt igen. De bliver bare ikke indsat i tabellen.
Avatar billede hanstad Nybegynder
29. juni 2003 - 22:23 #12
nej det ved jeg. Og det var lige præcis det jeg ville undgå