Avatar billede jetkat Nybegynder
29. juni 2003 - 01:38 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Søg på flere ord

Jeg KAN altså ikke få det til at funke...jeg vil kunne finde "Grim langbenet hund" hvis jeg søger på "Grim hund".

Min kode:

<%
strDSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("/database/hovedmenu.mdb")
Set myCon = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
myCon.Open strDSN

mode=Request("mode")
If mode="submit" Then

newstring = Request.Form("T1")

if len(newstring) = 0 Then
Response.Clear
Response.Redirect("forside.asp")

Else

newstring = Replace(newstring,"'","''")

End if

newsplit = split(newstring)

for i = lbound(newsplit) to ubound(newsplit)
SQL = "SELECT * FROM Produkter WHERE 'T1' LIKE '%" & newsplit(i) & "%'"
strSQL = strSQL & " OR (Varenr LIKE '%" & strKeyword & "%')"
strSQL = strSQL & " OR (Varenavn LIKE '%" & strKeyword & "%')"
strSQL = strSQL & " OR (Varebeskrivelse LIKE '%" & strKeyword & "%')"
strSQL = strSQL & " OR (Detaljemenu LIKE '%" & strKeyword & "%')"

next

Set rs = mycon.Execute(SQL)

If not (rs.BOF or rs.EOF) Then

Do while not rs.EOF

Varenr = rs("Varenr")
Varenavn = rs("Varenavn")
Varebeskrivelse = rs("Varebeskrivelse")
Detaljemenu = rs("Detaljemenu")

Response.Write "<li>" & Varenavn & "</li>"

rs.movenext
loop

Else
Response.write "Desværre!"
End if

%>

Giver mig følgende resultater:
Desværre! - hvis jeg søger på alt andet end T, 1 eller T1
Alle varer - hvis jeg søger på T, 1 eller T1

Min form som ligger i en anden ASP-fil ser således ud:
<form method="post" target="prodframe" action="searchprod.asp?mode=submit"><p align="center"><input type="text" value="Søg produkt" onclick="this.value=''" name="T1" size="11" style="font-family: Verdana; font-size: 10 pt; font-weight: bold"><input type="submit" value="Søg" name="B1" size="10" style="font-family: Verdana; font-size: 9 pt; color: #000000"></p></form>
Avatar billede eagleeye Praktikant
29. juni 2003 - 01:48 #1
Du over skriver din SQL for hver søge i inde i for loopet ...:

for i = lbound(newsplit) to ubound(newsplit)
SQL = "SELECT * FROM Produkter WHERE 'T1' LIKE '%" & newsplit(i) & "%'"
strSQL = strSQL & " OR (Varenr LIKE '%" & strKeyword & "%')"
strSQL = strSQL & " OR (Varenavn LIKE '%" & strKeyword & "%')"
strSQL = strSQL & " OR (Varebeskrivelse LIKE '%" & strKeyword & "%')"
strSQL = strSQL & " OR (Detaljemenu LIKE '%" & strKeyword & "%')"

next

Hvilke felter skal du søge på du angiver en masse men eksvis strKeyword variablen findes ikke i den kode du har vist. Fjern de ting som ikke bruges for man kan overskue det.

Prøv med dette styk kode:

SQL = "SELECT * FROM Produkter
SQLwhere = "("
for i = lbound(newsplit) to ubound(newsplit)
  if SQLwhere <> "(" then SQLwhere = SQLwhere & ") AND ("
  SQLwhere = SQLwhere & "'T1' LIKE '%" & newsplit(i) & "%'"
  SQLwhere = SQLwhere & " OR (Varenr LIKE '%" & strKeyword & "%')"
  SQLwhere = SQLwhere & " OR (Varenavn LIKE '%" & strKeyword & "%')"
  SQLwhere = SQLwhere & " OR (Varebeskrivelse LIKE '%" & strKeyword & "%')"
  SQLwhere = SQLwhere & " OR (Detaljemenu LIKE '%" & strKeyword & "%')"
next
if SQLwhere <> "(" then SQLwhere = SQLwhere & ")"

if SQLwhere <> "(" then SQL = SQL & " WHERE " & SQLwhere
Avatar billede eagleeye Praktikant
29. juni 2003 - 01:52 #2
hmm der skal ikke ' omkring T1 når det en kolonne.
Avatar billede jetkat Nybegynder
29. juni 2003 - 10:25 #3
Har nu prøvet nedenstående med følgende resultat: Et tomt søgefelt smider mig korrekt til forside.asp
Uanset hvad jeg søger på ellers listes alle mine varer (både varenr og varenavn). Også hvis jeg søger på flere ord ad gangen.

<%
strDSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("/database/hovedmenu.mdb")
Set myCon = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
myCon.Open strDSN

mode=Request("mode")
If mode="submit" Then

newstring = Request.Form("T1")

if len(newstring) = 0 Then
Response.Clear
Response.Redirect("forside.asp")

Else

newstring = Replace(newstring,"'","''")

End if

newsplit = split(newstring)

SQL = "SELECT * FROM Produkter"
SQLwhere = "("
for i = lbound(newsplit) to ubound(newsplit)
  if SQLwhere <> "(" then SQLwhere = SQLwhere & ") AND ("
  SQLwhere = SQLwhere & "Varenr LIKE '%" & newsplit(i) & "%'"
  SQLwhere = SQLwhere & " OR (Varenavn LIKE '%" & strKeyword & "%')"
next
if SQLwhere <> "(" then SQLwhere = SQLwhere & ")"

if SQLwhere <> "(" then SQL = SQL & " WHERE " & SQLwhere

Set rs = mycon.Execute(SQL)

If not (rs.BOF or rs.EOF) Then

Do while not rs.EOF

Response.Write rs("Varenr")
Response.Write rs("Varenavn")
Response.Write "<br>"

rs.movenext
loop

Else
Response.write "Desværre!"
End if

%>
Avatar billede eagleeye Praktikant
29. juni 2003 - 10:33 #4
Prøv at rette strKeyword i denne linje, til arrayet:
SQLwhere = SQLwhere & " OR (Varenavn LIKE '%" & strKeyword & "%')"

Sådan her, da LIKE '%%' vist giver samtlige records.:

SQLwhere = SQLwhere & " OR (Varenavn LIKE '%" & newsplit(i) & "%')"
Avatar billede jetkat Nybegynder
29. juni 2003 - 10:46 #5
Tjah, sådan skal den altså bare kringles, tusind tak Eagleeye.