Avatar billede jesperkh Nybegynder
27. juni 2003 - 18:58 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Speakfreely, open source, tilpassning

Vi bruger speakfreely meget og er meget glade for det... men vi kunne godt tænke os og bruge min serve til at se hvem af os der er online.. samt nogen andre små tilpasninger ... er der en der kan hjælpe med det ?
programmet og source ligger på:
http://www.fourmilab.ch/speakfree/windows/
Avatar billede darth.vader Nybegynder
18. juli 2003 - 14:45 #1
Jeg bruger selv speakfreely. Den ønskede funktionalitet kan fås hvis du (under unix vel og mærke) bruger speak freelys directory server, den kan generere en html side som så kan vises gennem en web server omkring hvem der er online. Den implementerer ganske simpelthen directory servicen som man også kan bruge inden i speakfreely.

Hvilke andre små tilpasninger ?
Avatar billede jesperkh Nybegynder
18. juli 2003 - 16:01 #2
Der hoppe filmen af for mig :-( ... har jeg forstået det rigtig når vi downlader speakfreely til windows, så downloader vi et lille program, som er et P2P program, som ikke behøver en serv for at virke.. men det er nok at vi to som vil tale sammen har programmet liggende på vore pc'er... ??
Avatar billede darth.vader Nybegynder
18. juli 2003 - 16:06 #3
Ja det er korrekt, speakfreely kan køre direkte mellem 2 maskiner.
Men det kan meget mere, bl.a. konference mode, telefonsvarer og directory services.
Det du efterlyser er din egen directory service (centralt mødested) hvor klienterne registrer sig når de er online og så kan man der se hvem er der tilstede.
Avatar billede jesperkh Nybegynder
19. juli 2003 - 13:00 #4
Den funktion vi godt kunne tænke os der blev tilføjet er.... at når vi klikker på "speakfree.exe" så ud over at den åbner speakfreely.. så åbner den også en browser, hvor den kalder en asp webside... med en url der kunne eksemplevis kunne se sådan her ud : esbjerg-online.dk/speakfreely.asp?log=logind&ip=80.xxxxx&brugernavn=navn&pass=password

og gør det samme når man lukker programmet.. men bare med en url.. der logger en af databasen...
Avatar billede jesperkh Nybegynder
19. juli 2003 - 13:06 #5
vi bruger speakfreely som tlf... og har derfor ikke bruge for et "centralt mødested" men brug for at vi kan have en "personlig telefonbog" på nettet, hvor vi kan se om dem vi kender og ønsker at tale med er "on-line"...
Avatar billede darth.vader Nybegynder
19. juli 2003 - 14:08 #6
Som jeg kan se det har du/i 3 muligheder:
1) Bruge speak freely directory services (sflwld hedder programmet på unix), jeg har kigget lidt på muligheden for at lave en udgave af directory servicen (Look who's Listening) der kører på Win2K, og det ser lovende ud.

2) Bruge ICQ (http://web.icq.com) som jvf. dokumentation til windows udgaven af speakfreely er understøttet som VoIP applikation

3) Lave et script (.cmd/.bat) der gør nogenlunde følgende:

"c:\Program Files\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE" "http://www.example.com/login"

"D:\program files\Speak Freely\speakfre.exe"

"c:\Program Files\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE" "http://www.example.com/logout"

Dette er dog ikke særligt portabelt idet det skal tilpasses den enkelte brugers installation og IE vinduerne skal lukkes.
Avatar billede jesperkh Nybegynder
19. juli 2003 - 15:27 #7
Sådan fungere det i dag...

vi har alle lagt "speakfreely mappen" på pc'ens skrivebordret og lavet en genvej i "start" så speakfreely start.. når vi tænder pc'en...

vi har alle en diskkete med "speakfreely mappen" på... så når vi rejser og skal ringe hjem eller til en ven.... går vi bare ind på en Internet cafe... stikker disketten i a-drev.. kopir "speakfreely mappen" til skribordret.. og vi er kørende..
Avatar billede jesperkh Nybegynder
19. juli 2003 - 15:30 #8
nogen af os har ICQ pro... men hvis den går i away... så er der ingen  lydsignal så man kan høre at der nogen der ringer... og man kan ikke anvende "max ringesignal" som jo er en af de smarte ting ved speakfreely... hvis f.eks. har skruet ned for ens pc..
Avatar billede jesperkh Nybegynder
19. juli 2003 - 15:32 #9
icq light og icq on the fly.. understøtter ikke speakfreely...
Avatar billede jesperkh Nybegynder
19. juli 2003 - 15:38 #10
Når speakfreely er åben er der en "knap" der hedder "phonebook" men selv om man registrere sig virke det ikke.. man skulle ellers kunne se på http://www.fourmilab.ch/speakfree/lwl/online.html

hvem der er online...

men vi er heller ikke så intresseret i at vore ip adr. er "offentlig tilgænlig" severet på et sølvfad :-)
Avatar billede jesperkh Nybegynder
19. juli 2003 - 15:46 #11
uden jeg helt ved hvad "speak freely directory services" er.. så er det jo nok den vej vi skal ud af, hvis man ikke kan omprogrammere speakfreely til:

at når vi klikker på "speakfree.exe" så ud over at den åbner speakfreely.. så åbner den også en browser, hvor den kalder en asp webside... med en url der kunne eksemplevis kunne se sådan her ud : esbjerg-online.dk/speakfreely.asp?log=logind&ip=80.xxxxx&brugernavn=navn&pass=password

og gør det samme når man lukker programmet.. men bare med en url.. der logger en af databasen...
Avatar billede darth.vader Nybegynder
19. juli 2003 - 15:52 #12
Der er vist ikke nogen grund til at opfinde den samme funktionalitet igen, og det du/i efterlyser er nøjagtigt det som speakfreely's sflwld service udfører, nemlig en telefon bog hvor man kan se hvem der er online og hvor man kan kontakte dem.
Det er lykkedes mig at lave en windows udgave af sflwld, jeg har dog kun hurtigt testet den, og kun på win2k, men den ser ud til at virke som den skal.
Avatar billede jesperkh Nybegynder
19. juli 2003 - 15:56 #13
win2k er det windows 2000 pro / xp ?...

kan du sende den på jesper@esbjergonline.dk ?
Avatar billede jesperkh Nybegynder
19. juli 2003 - 16:11 #14
De andre små tilpasninger vi godt kunne tænke os er at de ting der er aktiveret under "windows Display modes" at der er det som standart... screendump = http://esbjerg-online.dk/a.htm
Avatar billede darth.vader Nybegynder
19. juli 2003 - 16:46 #15
Win2k = Windows 2000 (srv/ws/pro), burde også virke under windows XP.

Så andre måske også kan få glæde af dette har jeg lagt en zip fil online her:
http://www.babel.dk/home/~vader/sflwld_win32/

Med hensyn til de display options, dem har jeg ikke i min SpeeakFreely version 7.2, så det kan jeg ikke hjælpe dig med.
Hvor har du fået din version fra ? (Kan også være de kun dukker op i windows XP, men så skal jeg til at grave i sovsen til v. 7.2)
Hvis disses indstillinger gemmes så sker det sikkert i Registry databasen til windows ellers i en .ini file (%WINDIR%\speakfre.ini) ?
Avatar billede darth.vader Nybegynder
19. juli 2003 - 16:58 #16
Jeg fandt den udgave du/i bruger. Det er et spørgsmål om at rette i filen speakfre.ini med f.eks. notepad.exe i den her sektion så den ser ud som følger:

[DisplayModes]
LookWho_sTalking=1
Open_On_Answer_Message=0
Use_Tray_Icon=1
Hide_When_Minimised=1
Start_Minimised=1
Avatar billede jesperkh Nybegynder
19. juli 2003 - 17:13 #17
(7.6a) jeg har downloade den her: http://www.fourmilab.ch/speakfree/windows/
Avatar billede jesperkh Nybegynder
19. juli 2003 - 17:16 #18
hvor ligger den ini fil ?

og den fil jeg har hentet hos dig.. (sflwld_win32) hvor skal jeg ligge den ?
Avatar billede darth.vader Nybegynder
19. juli 2003 - 17:22 #19
Ini filen ligger i windows installations dir. f.eks. C:\WINNT\speakfre.ini eller C:\WINDOWS\speakfre.ini

ZIP filen skal bare pakkes ud i et dir og så skal du læse README.txt (teksten i den fil kommer også frem fra ved ovennævnte URL'en)
Avatar billede jesperkh Nybegynder
20. juli 2003 - 21:08 #20
jeg er helt med på hva jeg ska rette i Ini filen og hvor jeg finder den...

så det er på plads...
Avatar billede jesperkh Nybegynder
20. juli 2003 - 21:10 #21
men jeg er lost med det her....

example of use:
>sflwld.exe -D -VV -Hwhoison -Zprivate

start service and write public info to 'whoison.html' and private info to 'private.html',
debug and display packets to verify the service is running.

>sflwld.exe -Hc:\public_html\whoison
Normal run, and put the public html file online in a webserver accessible directory.

NOTE: cygwin1.dll (the API layer DLL) must be in the current path or in the PATH environment
variable

Kam du skære det lidt ud i pap og på almindelig dansk... hva det er jeg skal gøre...
Avatar billede darth.vader Nybegynder
20. juli 2003 - 21:22 #22
Ok...

Pak programmet ud i en folder f.eks. c:\sflwld
start en kommando prompt (Starts->Run) indtast 'cmd'<enter>
ved prompten burde nu stå C:> hvis ikke så skriv 'C:'<enter>
'C:>cd \sflwld'<enter>
'C:\sflwld>sflwld.exe -D -VV -Hwhoison -Zprivate'<enter>

Her efter kører programmet (lad endelig være med at lukke kommando prompt vinduet, det afslutter programmet), start din speakfreely, i phone book sæt op så den forbinder sig til 'localhost' eller til hvis du kører det fra en anden maskine så skriv den maskines ipnummer hvor du har startet sflwld.exe.

Hvis sflwld.exe brokker sig over at den ikke kan finde cygwin1.dll så skal cygwin1.dll kopieres ind et sted i PATH (path kan se i kommand prompten ved at skrive 'path'<enter>.
Dette vil typisk være C:\WINNT eller C:\WINNT\system32
Avatar billede jesperkh Nybegynder
28. juli 2003 - 18:14 #23
Jeg vælger og kvitter for din insats... og så ligger vi den op igen.. og seer om vi er heldig og finde en der kan lave de tilpasninger jeg tidliger omtalte ...  så det bliver mobilt og bruger venlig nok... til vores brug..