Avatar billede pezzo Nybegynder
27. juni 2003 - 14:33 Der er 20 kommentarer og
10 løsninger

Godt digitalkamera

Hej!

Står og skal købe et digitalkamera og har sat mig for det skal have 4 mio. pixels.

Der findes jo mange, så hvilken producenter samt evt. model er de bedste på markedet lige nu ?
Avatar billede lrd Nybegynder
27. juni 2003 - 14:35 #1
http://www.eksperten.dk/spm/357964

måske kan dette tråd hjælpe
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
27. juni 2003 - 14:37 #2
Jeg købte for omkring et ½ års tid siden et Medion 4,1 megapixels digital kamera i Aldi.

Kameraet tager nogle knivskarpe billeder, jeg tager med i størrelsen 1600*1200 og med det 128 mb kort jeg har kan jeg tage 118 billeder, i bedste kvalitet.
Hvor du helt præcis kan købe kameraet ved jeg ikke, men hold øje med tilbudsaviserne fra: aldi, føtex eller bilka - da det er disse steder de engang imellem har dem på lager.

Mit kamera hedder: Medion MD5995
Avatar billede hub Nybegynder
27. juni 2003 - 14:43 #3
Jeg har lige købt et Olympus Camedia C-350 Zoom hos Platan Foto og det tager fantastisk skarpe og farveægte billeder. Og set i forhold til mit 1 år gamle HP 318 er det en fantastisk forbedring. Fotomanden hos Platan fortalte, at man brugte megapixel antallet til at sælge kameraer på, men at den virkelige kvalitetsforskel ligger i optikkens kvalitet. Der er noget der tyder på, at han har ret-har set en del kameraer med flere megapixel end mit Olympus, tage langt dårligere billeder-teknisk set..
Avatar billede bredker Nybegynder
27. juni 2003 - 14:45 #4
http://www.canon.dk/index1.htm
et canon ixux 400 er et rigtigt godt kamera
der får du kvalitet for pengene
Avatar billede Chewie Novice
27. juni 2003 - 14:46 #5
Canon Digital IXUS 400 .... finders vist ikke meget bedre (som der kan betales for menneskepenge)
Avatar billede Chewie Novice
27. juni 2003 - 14:46 #6
:o) bredker .... vi er vist enige
Avatar billede bredker Nybegynder
27. juni 2003 - 14:47 #7
det er vi nok mange der er
var bare lidt hurtigere (dog ikke meget )
Avatar billede janemil Nybegynder
27. juni 2003 - 14:51 #8
Køb bladet digitalfoto i en dsb kiosk - de havde 2 gode artikeler om det.
Prøv at få de 2 sidte numre.
Avatar billede pezzo Nybegynder
27. juni 2003 - 15:01 #9
Jeg gennemgår lige jeres forslag. Men Canon Digital IXUS 400  ser ikke så dårlig ud endda... :9
Avatar billede bredker Nybegynder
27. juni 2003 - 15:02 #10
det er et køb du ikke vil fortryde
Avatar billede Chewie Novice
27. juni 2003 - 15:04 #11
Avatar billede pezzo Nybegynder
27. juni 2003 - 15:07 #12
Godt! Fordi kameraet skal bruges til at tage nogle skarpe fotos i firma sammenhæng!
Avatar billede pezzo Nybegynder
27. juni 2003 - 15:10 #13
Ehm medfølger der flashcard og evt. hvor stort?
Men anyway hvilken type flashcard kan det bruge, alle typer flashcard, fordi vi vil nemlig gerne have et rimelige stort et på et tidspunkt.
Avatar billede Chewie Novice
27. juni 2003 - 15:13 #14
ved der findes 512Mb til det ... ved ikke om der er højre ? ... men så er der plads til ca. 800 billder

der følger hvis et 64Mb med normalt
Avatar billede pezzo Nybegynder
27. juni 2003 - 15:17 #15
Fandt ud af det var et 32MB kort som medfølger.

Hvis vi nu vil have et større kort, hvilken type er det så?? (er ik så klog inden for det område nemlig :) )
Avatar billede bredker Nybegynder
27. juni 2003 - 15:20 #16
det bruger compactflash kort
Avatar billede iq-n Nybegynder
27. juni 2003 - 16:16 #17
Køb et Samsung Digimax V4 der er ca. 1000 kroner billigere end de andre, og kan meget mere.
Mange er bange for at købe samsung (fordi man altid høre om cannon når man snakker kamera), men det skal man ikke være.
Jeg har kigget på 5-6 kamerare i samme prisklasse, og havde egenligt besluttet mig for at købe et Cannon PowerShot A70. men da jeg gik ned til min proffecionelle forhandler (som var den første i DK der handlede med digitalkamerare), sagde han at jeg skulle købe dette i stedet. pga. det kunne meget mere end Cannonet men det havde et Schneider optik (Som er et af de bedste man kan få). Og det er ikke kun kameraet man skal kigge på, det er specielt også optiken da det er der billederne skal tages igennem.
og så er det meget lettere at bruge, og så bruger det SD kort som er meget hurtigere end de andre.
kun godt at sige om det.
hvis du ikke er overbevist kan du se anmeldelserne om det (og mange andre) på: www.dpreview.com
Avatar billede pezzo Nybegynder
27. juni 2003 - 21:12 #18
iq-n > ja godt nok har Samsung Digimax V4 flere stjerner på alle punkter faktisk, så nu skal jeg jo så til at se på hvad der medfølger o. lign. omkring software og port indgange m.m.
Avatar billede marielystvej Nybegynder
28. juni 2003 - 11:17 #19
Det er da helt klart Canon G3 der er det bedste 4 millioner megapixel kamera for tiden.
Avatar billede iq-n Nybegynder
29. juni 2003 - 11:13 #20
pezzo > Det er ikke kun de fire stjerne du skal kigge på , det er også de ting den kan.
Softwaren virker helt fint og er nem at bruge. indgangen er USB, og der følger også kabel til at sætte i fjernsynet med. den kan bruge 9 forskellige slags betterier, bl.a. AA men også en del speciel batterier. Det er en stor fordel, da du nesten altid kan få fat i nye batterier dertil. Det SD kort der følger med har 32 mb. Den kan både bruges som kamerar (video .avi) og som ditafon så du kan intale meddelser derpå.
Avatar billede glyholt Nybegynder
01. juli 2003 - 13:01 #21
Hej pezzo

jeg har lige købt et Sony DSC-P92 til ca 3800 kr., og er virkelig glad for det. Det er et af de billigste kameraer med 5 mill. pixel.
Hos fotohandleren sagde de, at til den pris er det nok et af de bedste køb man kan gøre.

Eneste dårlige med det er at de bruger Memory Stick, som er lidt dyrer end andre memry kort.

et 128 MB kort koster 549 kr
http://www.edbpriser.dk/digitalfoto/digitalfoto-top10.asp?ID=1704797926

og et 256 mb kort koster 999
http://www.edbpriser.dk/digitalfoto/digitalfoto-top10.asp?ID=1704797927

Men bare med et 128 MB er man også godt kørene ;-)

Du kan se kameraet her:
http://www.edbpriser.dk/digitalfoto/digitalfoto-top10.asp?ID=1324708040
Hvis du vil vide noget og kameraet så spørg bare

Med venlig hilsen
Henrik
Avatar billede glyholt Nybegynder
01. juli 2003 - 13:08 #22
Hej igen pezzo

En lille bemærkning.. der medfølger genopladige AA batterier til kameraet
så man kan altid have et par alm. AA batterier med i tasken på en rejse, så man skal ikke have et mærkeligt og dyrt speciel batteri i reserve.

Med venlig hilsen
Henrik
Avatar billede pezzo Nybegynder
01. juli 2003 - 13:12 #23
glyholt > det lyder jo næsten for godt til at være sandt.

Godt der medfølger batterier, men hvor stort er hukommelsen som medfølger?

Fordi med 5mio pix til den pris er det jo over hvad vi havde forventet til de afsatte 5000 kr. til 4mio pix kamera.
Avatar billede glyholt Nybegynder
01. juli 2003 - 13:20 #24
der medfølher desværre kun et 16 mb kort
Avatar billede Cars10 Praktikant
01. juli 2003 - 13:23 #25
Canon PowerShot S50 til under 4000,- kr kan jeg kun anbefale: http://www.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=313024
Avatar billede Cars10 Praktikant
01. juli 2003 - 13:24 #26
Jeg har selv købt et kamera fra denne side
Avatar billede glyholt Nybegynder
01. juli 2003 - 13:28 #27
jeg havde i forvejen et 64 MB kort... når man tager billeder på 5 M pixel kan der være 25 billeder på..
Men man kan tage billeder på 5 m pixel i noget der hedder fine mode og noget der hedder standard mode.
med 5 m pixel i standard mode kan der være 48 billeder på 64 MB kort.

Jeg testede lidt i går.. og i Photo Shop kan man næsten ikke se forskel på de 2
og har læst et sted på nettet (kan ikke huske hvor, men leder efter det) at man kun vil se forskellen hvis man blæser billedet op i A3 størrelse. Oh det gør men sikkert ikke så tit ;-)
Avatar billede Cars10 Praktikant
01. juli 2003 - 13:33 #28
Canon PowerShot S50 har 5MP, 3xoptisk zoom, USB indgang, 1,8" LCD skærm, kan bruges Compact Flash 1 og 2 kort, Manuel indstilling af hvidbalance. Medfølger 64mb kort tro jeg nok.
Avatar billede Cars10 Praktikant
01. juli 2003 - 15:10 #29
Jeg fandt ud af at der medfølger et 32mb kort. Kameraet har også video udgang så du kan se billeder direkte på dit tv. Det bruger Li-ion batterier ligesom mobiltelefoner. Canon PowerShot S45 med 4MP er også klart værd at se på.
Avatar billede janny Nybegynder
02. juli 2003 - 21:43 #30
Pixels - pixels - pixels, glem nu alt den snak om pixels. Antallet af pixels har intet med billedkvalitet/skarphed at gøre. det er et salgstricks og intet andet. det er objektivet og kameraets gennerelle kvalitet det handler om. Det er lige som den gamle skrøne om forstærkere/højttalere og watt. du kan købe kameraer med 2,1mill pixels. som tager billeder som mange med 5 og 6 mill pixels aldrig ville kunne komme i nærheden af. kig evt på dette: http://www.olympus.dk/digital/c4000z.htm

pixels = hvor stort et print du kan lave og intet andet.

Jan