Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2003 - 19:12 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

muligt at lave rammer i photoshop?

Jeg sidder og er ved at lave en hjemmeside i phototshop.

Jeg vil gerne inddele siden i rammer, så at ikke alle rammerne ændrer sig når man trykker på et link..

Jeg tegner lige og forklare*G*

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
x            x                      x
x    1      x            2        x
x            x                      x
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

1 er altså en side hvor er er links på, som er indekset i selve hjemmesiden. 2 er det link man har kikket sig frem til i boks 1. håber det hjalp lidT**G*

Jeg ville gerne have det sådan at indgangsbillede et "helt", altså at jeg ikke skal dele det op i 1 og 2, men at 3 og 4 ligger sig over 2, så man stadig kan se 1.

Det er bare en bitch at oprettte rammer i frontpage, og derefter rette billede ind, især når man har grafik elementer, der helst ikke kan adskilles..

Er det muligt?
Avatar billede lkoudal Nybegynder
26. juni 2003 - 19:40 #1
Nej og nej ... :-)

Du kan ikke oprette rammer i Photoshop, ej heller ImageReady som er Photoshops selvstændige program, der er specielt tilrettet internet grafik.

Du skal bruge frontpage, eller dreamweaver eller notepad for den sags skyld. Du kan kigge på følgende link http://www.w3schools.com/html/default.asp for at lære standard html.

Jeg forstår ikke helt det du mener med 3 og 4, men går ud fra at du ikke vil have at skulle dele billeder op i flere dele.

Mulig løsning:

- Lav en startside for sig selv. Stort billede og det hele, det her er startsiden. Når du klikker går du til næste punkt.

- Underside, her har du oprettet frames. Såsom følgende:
<html>
<frameset cols="50%,50%">
  <frame src="menu.htm" name="menuframe">
  <frame src="forside.htm" name="indholdframe">
</frameset>
</html>

På venstre frame, når du laver links, det du så gør, er at lave linksne som du plejer, men du sørger lige for at tilføje et target. Det gør at browseren ved hvilken frame den skal sætte indholdet over i.

Såsom: <a href="nyheder.htm" target="indholdframe">Nyheder<a>

Det gør så at den loader filen "nyheder.htm" i framen, "indholdframe"...

-----------------------------------------------------------------

Alternativ løsning. Du skipper det er bruge frames. Det er lidt mere af en pain at vedligeholde, og opdatere, men det er et alternativ. Du bruger istedet layers, som er samme tankegang som i Photoshop. Her kan du placere layers helt frit hvor på siden du end vil have det. Det gør så at du kan være ligeglad med at dele billeder op.

Jeg vil ikke anbefale denne løsning, men du kan ikke helt få i pose og i sæk med dine specifikke ønsker.

Håber det hjalp lidt. God fornøjelse.
Avatar billede miss-g Seniormester
26. juni 2003 - 21:23 #2
Du kan lave alt i Photoshop. Men hvis du vil tegne rammerne som 1 stort billede, så bliver det nok for tungt.

Det smarteste er at tegne dele af rammen ligesom billederne her:

http://www.nicolin.dk/rammer.htm

Det er en ramme lånt fra The Voice:
http://www.voice.dk/
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2003 - 21:25 #3
suk .. tak for hjælpen, må så kæmpe med frontpage*G*

Miss-g det var slet ikke det jeg spurgte om...
Avatar billede miss-g Seniormester
26. juni 2003 - 21:26 #4
En ramme er altså 4 små billeder (fylder meget lidt).

Top og bund sættes i tabellen som billeder, og siderne sættes i en celle som baggrundsbilleder. Baggrundsbilleder fordi de jo så bare fylder cellen ud, uanset hvor lang (lodret) den er - smart!

På andre sider laver man rammen med 8 billeder:
4 x hjørner, top, bund, h side og v side.

Igen hjørner som billeder, men de andre som baggrundsbilleder.
Avatar billede miss-g Seniormester
26. juni 2003 - 21:26 #5
Nå, så har jeg  misforstået *G* Selvom du har gjort dig umage med at tegne og fortælle. Pyt...