Avatar billede enobe Nybegynder
26. juni 2003 - 18:52 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Placering af tekst i bunden af browservinduet

Jeg kan ikke få det til at makke ret. Mit ønske er at lave en footer, som altid står i bunden af browservinduet.

...Og så skal det selvfølgelig overholde W3-standarden for XHTML 1.0
Avatar billede bokal Nybegynder
26. juni 2003 - 21:37 #1
At du ikke kan få det til at makke ret er faktisk ikke så undeligt, for der er ikke nogen skudsikker metode. Du kan gøre et par forskellige ting.
1) Hvis du bruger flere koloner, så kan du vælge en af dem som altid er længst, og placere din footer relativit i forhold til den.
2) Du kan også definere alle dine koloner som inline elementer (display:inline) og float dem til venstre (float:left) med breden sat som procent af det samlede (width:30% for tre koloner) og så anbringe en clear:both i footeren. Det kan være lidt problematisk hvis man resizer viduet til meget lille størrelse.
3) Du kan naturligvis også positionere absolut i forhold til vinduet. Problemet er bare at footer'en får sit helt eget liv og har en ubehagelig tendens til at placere sig oven i tekst som følger det normale flow.
4) Javascript er natuligvis også en mulighed - noget med at se på length for de forskellige elementer og så positionere relativt til den længste, men det er imho ikke nogen køn løsning.

Håber det hjælper
Avatar billede roenving Novice
27. juni 2003 - 00:53 #2
Prøv at kigge her:

edutasia; http://www.eksperten.dk/spm/360548

(fra et af mine links ,-)
Avatar billede enobe Nybegynder
27. juni 2003 - 13:33 #3
roenving: Dit eksempel er ikke w3-standard, desværre

bokal: hmmm, 2-eren lyder mist fristende. Har du et eksempel. Jeg er ikke sikker på jeg helt forstå :-/
Avatar billede roenving Novice
27. juni 2003 - 14:05 #4
Jeg checkede selvfølgelig, men mod HTML 4, som jeg opfatter som mit naturlige element ,-)

-- der var ganske rigtigt et par ganske små fejl (men stort set kun midlertidige udviklingsting, såsom manglende title i headeren !-), som jeg så lige har checket ud, men det som den maskine kunne var også at sætte det i bunden af det aktuelle element, og det var vist ikke det du ønskede ?-)
Avatar billede enobe Nybegynder
27. juni 2003 - 14:08 #5
roenving: Problemet er, at det tilter i blandt andet gecko-browsere (mozilla, NS6.0). Din footer står øverst i venstre hjørne.
Avatar billede roenving Novice
27. juni 2003 - 14:27 #6
Jeps, der er brugt IE-metoder i det script jeg har brugt, men w3c synes den del af det er i orden !-)
Avatar billede bokal Nybegynder
27. juni 2003 - 22:48 #7
OK! Så har jeg lige lavet et hurtigt eks. på 2-eren, jeg har lagt den på min side, så kan du se hvad du kan bruge: http://bo.sdf-eu.org/eks/foot.html
Avatar billede roenving Novice
28. juni 2003 - 02:00 #8
Noget af det er en smagssag, så det kan vi selvfølgelig bruge oceaner af harddisk-plads på at diskuflere ,-)

Men jeg kan faktisk selv bedre lide den flydende ting ...
;o]
Avatar billede enobe Nybegynder
28. juni 2003 - 11:55 #9
tak bokal. Drop et svar - it's payday!
Avatar billede bokal Nybegynder
28. juni 2003 - 13:45 #10
Glæder mig at du kan bruge det.