Avatar billede webcreator Nybegynder
26. juni 2003 - 15:14 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Tjek om fil ligger på brugerens HDD inden upload

Hej.

Jeg har et uploadscript, som gerne acceptere, at man blot skriver fx. "sldkfjfljgwlhg" i feltet. Så opretter den simpelthen en fil ved samme navn i uploadmappen. Ret træls. Så kan folk nemlig skrive "dokument.doc", og jeg vil kun kunne tjekke, om det er en rigtig fil, ved at åbne den. Er der en både hvorpå, jeg kan tjekke om filen eksistere ?
Avatar billede webcreator Nybegynder
26. juni 2003 - 15:16 #1
Jeg har overvejet, at requeste den nøjagtige URL fra formen til filen, og tjekke den vha. file_exists(""). Men findes der en bedre metode ?
Avatar billede webcreator Nybegynder
26. juni 2003 - 15:21 #2
Min egen metode virkede ikke. Kan ikke requeste indholdet af formen. Den er af typen file med name=file. Kan man ikke også requeste den ?
Avatar billede mgb Nybegynder
26. juni 2003 - 15:23 #3
javascript
======
function CheckClick(e) {
  if (!e) {
    e = window.event;
  }
  if (e.button == 2) {
    alert('brugeren har udført en ulovlig handling');
  }
===

html
=====
<input type="file" id="txtFile" onkeypress="return false;" onmousedown="CheckClick();"/>
Avatar billede mgb Nybegynder
26. juni 2003 - 15:24 #4
lidt en halv løsning men den skulle virke...
Avatar billede webcreator Nybegynder
26. juni 2003 - 15:24 #5
Ok, tak.
Hvorfor en "halv-løsning" ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. juni 2003 - 15:26 #6
Du kan ikke checke om filen findes på brugerens harddisk. men du kan checke
om der kom en fil over.
Avatar billede webcreator Nybegynder
26. juni 2003 - 15:27 #7
Ah, man kan ikke skrive i feltet. Kun bruge browse. Det er self. en løsning.
Avatar billede webcreator Nybegynder
26. juni 2003 - 15:29 #8
ErikJacobsen > Det kunne jeg også være interesseret i :)
Avatar billede webcreator Nybegynder
26. juni 2003 - 15:32 #9
Løsningen med JavaScriptet duer ikke. Man kan paste til feltet.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. juni 2003 - 15:34 #10
Hvad kører du på serveren?
Avatar billede webcreator Nybegynder
26. juni 2003 - 15:36 #11
Det er ikke min server.
PHP fx.
Avatar billede webcreator Nybegynder
26. juni 2003 - 15:36 #12
Eller snakker vi webserver nu ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. juni 2003 - 15:40 #13
Ok, php. Så vi filnavnet vist indholde "none" hvis der ikke var en fil.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. juni 2003 - 15:43 #14
Og ellers kan du vel bruge is_uploaded_file(...)
Avatar billede webcreator Nybegynder
26. juni 2003 - 15:46 #15
uha, jeg er ikke for hård til det stuff der. Kan jeg få et eksempel på et tjek ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. juni 2003 - 15:54 #16
Snup et vilkårligt uploadscript, der indholder if (is_uploaded_file(...))
Avatar billede mgb Nybegynder
26. juni 2003 - 15:55 #17
At man kan paste til feltet kan rettet ved at tilføje flere attributter til input tag'et - men som sagt det er en halv løsning. At få java scriptet til at tjekke om filen ligger der ville være bedre.
Avatar billede mgb Nybegynder
26. juni 2003 - 15:56 #18
plus du kan tjekke filesize på serveren filer der fylder nu kan du så slette!
Avatar billede webcreator Nybegynder
26. juni 2003 - 16:07 #19
Nej, jeg har brug for en holdbar løsning. Men hvis jeg kan få et eksempel, hvor det bliver umuligt at skrive/paste mm. i input-feltet til fil-upload, så er det acceptabelt.
Avatar billede webcreator Nybegynder
26. juni 2003 - 16:19 #20
Hvordan kan jeg forresten indsætte en tekst i tekst-feltet ? Value duer ikke.
Avatar billede webcreator Nybegynder
26. juni 2003 - 16:22 #21
<input value="Brug_Knappen" type="file" name="file" onkeypress="return false;" onmousedown="CheckClick();" style="width: 250px; height: 22px">

"Brug_knappen" vises ikke
Avatar billede webcreator Nybegynder
26. juni 2003 - 16:22 #22
Pyt med paste-funktionen.. Jeg lever med det.
Avatar billede webcreator Nybegynder
26. juni 2003 - 16:33 #23
Men en value skal jeg have ind..
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. juni 2003 - 22:17 #24
Hvad skriver du for at få sat noget ind i et tekst-felt?
Avatar billede webcreator Nybegynder
26. juni 2003 - 22:19 #25
value="text"
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. juni 2003 - 22:22 #26
Yeps, det virker: <INPUT TYPE="text" NAME="aa" value="text">
Avatar billede webcreator Nybegynder
26. juni 2003 - 22:25 #27
Ja, men ikke i mit. Måske pga. javascriptet.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. juni 2003 - 22:27 #28
Næppe. Hvad skriver du?
Avatar billede webcreator Nybegynder
26. juni 2003 - 22:36 #29
<input value="Brug_Knappen" type="file" name="file" onkeypress="return false;" onmousedown="CheckClick();" style="width: 250px; height: 22px">

"Brug_knappen" vises ikke
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. juni 2003 - 22:39 #30
Nå ja, jeg havde slet ikke set du havde en value i den. Men det er
ikke et tekstfelt, det er en file-felt. Du kan ikke på nogen måde
putte noget i det felr.
Avatar billede webcreator Nybegynder
26. juni 2003 - 22:48 #31
Ok, det forklare sagen :)
Avatar billede webcreator Nybegynder
26. juni 2003 - 22:49 #32
Men tak fordi, at du gad give dig tid til at diskutere det ordentligt igennem - på trods af, at spm. var lukket :)