Avatar billede paask Nybegynder
24. juni 2003 - 18:43 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Serverbaseret streaming musik

Jeg er ved at undersøge hvordan det kan lade sig gøre at streame musik direkte fra en streaming server. Altså ikke normal streaming med mp3's etc. men en 'rigtig' streaming i stil med dr.dk's netradio player.

De må i øvrigt gøre præcist det jeg søger... de har en flash player der connecter til en streaming server...

Jeg er klar over, at jeg skal have opsat en server etc. - og regner egenlig med det er den tungeste del - men er bare ved at undersøge hvordan det rent Flash mæssigt kan/skal gøres.

Har I evt. erfaring eller links til sites der omtaler dette ? Jeg har endnu ikke fundet nogle steder hvor det bliver omtalt...

mvh
paask
Avatar billede barklund Nybegynder
24. juni 2003 - 18:52 #1
(jeg ved godt hvordan dr's player er lavet, for jeg har selv lavet den... fnis)

Det er en embedded usynlig WMP-applet, der ligger offstage i HTML'en og connecter via javaScript (og retur via FSCommand).

Prøv i netscape eller på mac, så ser du andre versioner af playeren...

Årsagen til at det ikke gøres direkte i flash er, at DR streamer i WMP-format (der er et gratis format), og ikke i et MP3-format (der ellers også er gratis).

Du kan forholdsvist nemt sætte en ShoutCast eller IceCast-server op på din egen computer, der streamer MP3-encoded musik.

I Flash er det bare:

minStream = new Sound(this);
minStream.loadSound("minstream.foo", true);

Og så sørger den selv for at buffe og spille derefter...

/Barklund
Avatar billede paask Nybegynder
25. juni 2003 - 09:36 #2
Hey Barklund, cool det netop er dig der har lavet den player :)

Den WMP-applet du har liggende, hvordan fungerer det lidt mere præcist? Nu tænker jeg på, om det er muligt at have den liggende uden at være processor intensiv, da min player skal være en integreret del af et Flash site, og er on-demand. Dvs. vil det forstyrre resten af sitet at have den liggende uden man connecter til den?

Hvis vi antager, at jeg laver en deal med ex somafm.com, og får tilladelse til at streame en af deres stationer, kan det også lade sig gøre? Så skal man måske stadig have en WMP-applet der connecter til deres... eller er det domain-sikret som så meget andet?

Jeg spørger lidt i blinde, for jeg ved meget lidt om dette emne, håber du har tid til at uddybe lidt :)

// paask
Avatar billede barklund Nybegynder
25. juni 2003 - 10:35 #3
Oh, domain-sikring er jo garanteret slået til... Hvis det er din egen server, kan du nok lave en socket-script i Perl/PHP, der lukker din stream igennem...

Mht. WMP-applet, så er den meget gentle... Dokumentationen på Windows/Internet Explorer er fremragende, men på alle andre punkter vil jeg påstå, at Microsoft direkte lyver! De siger, at det kan virke på netscape - det kan det ikke!

Og selve applet er jo bare et ActiveX-object uden indhold - svarer til at embedde en tom flash-film. Altså intet problem... Og denne har IKKE domain-sikring selvfølgelig... Du er bare begrænset til Win/IE5.0 for den nemme løsning...

/Morten
Avatar billede paask Nybegynder
25. juni 2003 - 11:45 #4
Ok... Det lyder som om det er muligt, men at den store kamp ligger i Netscape (etc.) og Mac samt domain-sikring. Da sitet kommer til at ligge hos en hosting-partner kan det meget vel være et større problem.

Du skal i hvert fald have tak for hjælpen, nu har jeg noget at gå videre med. Hvis det er i orden kan det ske, at jeg kontakter dig igen angående dette.

// Kåre
Avatar billede barklund Nybegynder
25. juni 2003 - 11:53 #5
Tark for point - og held og lykke... Laver du det i Flash MX (med loadSound og MP3-streams) er der ingen browserproblemer selvfølgelig...