Avatar billede da_shrimp Nybegynder
22. juni 2003 - 12:55 Der er 12 kommentarer

Hvordan laver jeg partition uden at formatere?

Jeg har to hardiske, en på 40GB og en på 120GB og jeg har ca. 10GB fri på den lille og 50GB på den store. Og Ingen af dem er delt op i partitioner og det vil jeg gerne have gjort, men jeg vil helst have dem delt op i partitioner uden at skulle til at formatere nogen af dem, jeg ved ikke om man kan, men hvis man kan så ville jeg blive meget glad.

Mvh

Mads S.
Avatar billede bredker Nybegynder
22. juni 2003 - 12:57 #1
brug paration magic den kan gøre det
Avatar billede da_shrimp Nybegynder
22. juni 2003 - 12:57 #2
hvor finder jeg det?
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2003 - 13:04 #3
det kan du eksempelvis købe her:

http://www.edbpriser.dk/software/software-top10.asp?ID=1394614

eller blot i din lokale edbbutik.

mvh.
Questis
Avatar billede bredker Nybegynder
22. juni 2003 - 13:09 #4
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. juni 2003 - 14:30 #5
Ellers kan du da bare bruge en windows 98 bootdisk og partitionere dem med fdisk.
Du behøver jo ikke formatere dem.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. juni 2003 - 14:31 #6
Og hvis du har xp eller 2000 kørende, kan du gå ind i disk håndtering og lave dine partitioner herinde.
Avatar billede halifax Nybegynder
22. juni 2003 - 14:50 #7
Sørg for at køre fuld defragmentering før du ændre/opretter partitioner. Det er meget vigtigt!

Partition Resizer er et gratis værktøj
http://www.zeleps.com/
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. juni 2003 - 17:37 #8
Halifax >> Har du set denne faq om Partition Resizer ??

Q: Can Partition Resizer create or delete partitions?

A: No. Use FDISK for this job.
Avatar billede zenze Nybegynder
22. juni 2003 - 22:59 #9
tonnybrandt, fortæl os lige hvordan det er du partitionerer med FDISK uden at miste alle data, som er på disken. - Jeg tror da helt brstemt at da_shrimp vil opdele i partitioner uden at miste sine data. Han ønsker vel ikke en partitioneret harddisk, som ikke er formatteret, for hvad skal man bruge sådan en til.
Avatar billede halifax Nybegynder
23. juni 2003 - 01:08 #10
tonnybrandt - Havde ikke set den faq. Men progarmnavnet siger næsten sig selv, damm. Tak for du gjorde opmærksom på det.

Men det var Ranish Partition Manager jeg havde i tankerne. Det kan oprette partitioner uden datatab, enig?
http://www.ranish.com/part/

Q: Can I partition my disk without losing data with your Partition Manager?
A: Yes. You can. If you have one large FAT-16 or FAT-32 partition and you want to create another partitions, without losing existing data you have to do the following:
1. Defragment your C: disk.
2. Run partition manager and change partition size in TWO places: partition table and boot record (you get there when you press Enter). Make sure the size does not drop below minimum partition size.
3. Reboot computer and run SCANDISK to check for errors / adjust FAT-32 free space.
4. Create new partitions.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. juni 2003 - 14:06 #11
zenze >> som jeg læser spørgsmålet er det kun den frie plads han ønsker at partitionere, men jeg kan da have misforstået, og i så fald er det ganske rigtigt en "resizer" han skal have fat i. Mine svar var bygget på den antagelse.

Hmmm... nu har jeg nærlæst spørgsmålet igen, og jeg har nu nok misforstået det :(
Avatar billede zenze Nybegynder
23. juni 2003 - 15:45 #12
Det var ikke for at "buhhhhhe" af dig tonnybrandt, men dit svar undrede mig :0)