Avatar billede zerohero Nybegynder
05. december 2000 - 09:33 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Hjælp - Windows Stifinder

Jeg har set at nogle windows programmer kan tilføre en commando eller icon i windows explores popupmenu...

eksempelvis WinZip & WinRar...

I ved, hvis man venstre-klikker på en fil i windows-stifinder for at få den der popupmenu frem, så står der \"add to winrar\" eller \"add to winzip\"...

Hvordan gør man det i Delphi?

MEGET GERNE EKSEMPLER
Avatar billede justincase Nybegynder
05. december 2000 - 11:27 #1
Der er en meget god artikel her :
http://www.raize.com/DelphiByDesign/DbD47.htm

:)

JustinCase
Avatar billede TRoXa Novice
06. december 2000 - 09:13 #2
Dette skal gøres vha registreringsdatabasen....

Uses Registry;

Procedure Addreg;
var
  reg : TRegistry
begin
  Reg := Tregistry.create;
  reg.rootkey := HKEY_CLASSES_ROOT;
  reg.openkey(\'Folder\\shell\');
  reg.createkey(\'Open With Winzip\');
  reg.openkey(\'Open With Winzip\');
  reg.createkey(\'command\');
  reg.writestring(\'\',\'c:\\test.exe %1\');
end;

Da jeg ikke lige har delphi installeret, så er det ikke sikkert at det virker 100 procent, men det er i hvert fald noget i den retning...
Avatar billede cms Nybegynder
07. december 2000 - 09:43 #3
man kan også bruge activex. altså lave en dynamisk menu.

det er specielt nyttigt, hvis man skal tilføje til mange forskellige ekstensioner.

der ligger et eksempel i Delphi.

under $(Delphi)\\Demos\\ActiveX\\ShellExt

Den tilføjer dynamisk en shell extension, og tillader dig at skrive dynamisk tekst nederst i statuslinjen af explorer-vinduet.

jeg bruger den specielt til, når jeg skal åbne mange filer på én gang. så kan jeg jo bare sætte den til at åbne 1 exe-fil. i stedet for at den kører 117. for de tager altså ret godt op i hukommelsen.