Avatar billede snorga Nybegynder
27. august 1999 - 13:40 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Database til delphi

Jeg søger en databasekomponent eller lign. der ikke kræver at en database driver er kørende på systemmet.

Så ledes at programmet kan flyttes over på en anden computer uden at man skal til at installer en database-driver.
Avatar billede primeware Nybegynder
29. august 1999 - 12:05 #1
Du kan alternativt benytte Records, og så gemme disse i en fil. Derved undgår du afhængighed af Databasedrivere
Avatar billede snorga Nybegynder
30. august 1999 - 09:37 #2
Det vil desvære kræve fast størrelse af felterne..

men det er det måske også i databaserne?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. august 1999 - 12:48 #3
I mange databaser kan man angive at et tekstfelt skal have vilkårlig
bredde, men det gør tilgangen langsommere. Fast bredde er det
normale og hurtigste.

Hvis du kun har få data (tjah < 1000 poster) kan Pascal-records godt
bruges, men et databasesystem er normalt bedst og hurtigst til
mange poster.
Avatar billede snorga Nybegynder
30. august 1999 - 13:29 #4
Vi kan vist desvære nemt komme over 1000 poster.. :(
Avatar billede primeware Nybegynder
30. august 1999 - 17:25 #5
Erik...

Jeg har lavet et program (CDMag), og der har nogle af brugerne over 3.000 poster i systemet, og det er faktisk ikke så langsomt, hvis man benytter hukommelse osv. til at hente records'ne med
Avatar billede lrj Nybegynder
02. september 1999 - 14:08 #6
Well, det lyder ikke til at records er en acceptabel løsning. Nogen der kender til en måde at tilgå en database uden at skulle installere en databasedriver først?
Avatar billede snorga Nybegynder
18. september 1999 - 23:20 #7
Records vil nok blive brugt, der var ikke så mange poster som først beregnet.

Avatar billede rnh Nybegynder
22. september 1999 - 08:34 #8
Det kan sagtens lade sig gøre. Du skal bare benytte dig af ClientDataSet. Jeg har gjort det. (du slipper her for BDE installationen men du skal dog lægge en dll ved dit program dbclient.dll men det er jo heller ikke installation).
Avatar billede snorga Nybegynder
22. september 1999 - 09:06 #9
Nu synes jeg ikke helt at jeg kan finde en ClientDataSet komponent nogen steder, hvilket faneblad ligger den under?

Jeg har Delphi 4 Pro.
Avatar billede lrj Nybegynder
22. september 1999 - 09:33 #10
Du skal sikkert have Client/Server versionen. I den version sidder den Midas fanen, første knap fra venste.

Delphi anbefaler den som en slags offline version af den rigtige database, som man kan bruge når man ikke er online. Smart nok.
Avatar billede snorga Nybegynder
22. september 1999 - 09:40 #11
Nu kan jeg ikke huske om midas er med i Pro udgaven.. Jeg mener den er med men at jeg bare ikke valgte at installere den?!?
Avatar billede lrj Nybegynder
22. september 1999 - 10:52 #12
Nope - jeg har her en fuld installation af pro udgaven - ingen medias. Sikkert en af de ting der koster ekstra i Client/Server...
Avatar billede snorga Nybegynder
27. september 1999 - 15:10 #13
Okay, Hvis TClientDataSet kan sættes op uden at der er en remote database så er det vist point..

Jeg har selv prøvet at få den til at virke med det virker som at den kræver at der er en remote MIDAS database et eller andet sted?
Avatar billede snorga Nybegynder
01. oktober 1999 - 08:54 #14
>>rnh
Kan du give en eksemple på hvordan man sætter den op? Så kan du få point...

Jeg har selv prøvet men kan ikke få den til at virker uden der er en remote database :(
Avatar billede snorga Nybegynder
04. oktober 1999 - 12:21 #15
Hvis der er en der kan fortælle mig hvilke componenter TClientDataSet skal side sammen med for at virker uden databasedrivere, samt hvilke property's der skal til for at det virker er der point!

Avatar billede lrj Nybegynder
05. oktober 1999 - 13:54 #16
Arh, for 33 points - er det ikke et svært spørgsmål?

Hehe :)
Avatar billede snorga Nybegynder
13. oktober 1999 - 15:43 #17
Jeg skal bare have "konfimeret" om det virker unden en database.. Der er vel ikke mere en 2-4 property's der skal sættes på et 2-3 componenter?

Jeg skal ikke bruge ALLE property'sne bare dem der gør at det virker uden en database driver!

Hvis der en der kan få det til at virke, kan jeg godt oprette det som et spørgsmål til. Så både lrj og den der får det til at virke kan få 33 point hver!

(Men jeg skal have godtkendt om det virker uden en database driver før der gives point)
Avatar billede snorga Nybegynder
06. november 1999 - 18:32 #18
Record er blevet svaret.. Primeware du kan få point hvis du svare igen..
Avatar billede snorga Nybegynder
17. november 1999 - 11:59 #19
Lukker og slukker.. Point til lrj