Avatar billede xbobby Nybegynder
19. juni 2003 - 11:25 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

validering på radiobuttons i PHP

Hej med jer

Er der en der ligger inde med et enkelt valideringsscript som kan tjekke om en radiobutton er trykket ned og hvis ikke så klasker den en alert op.
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2003 - 11:26 #1
Det er et JavaScript-spørgsmål.
Avatar billede larslyster Nybegynder
19. juni 2003 - 11:33 #2
giv radioknapperne et fælles navn, men en forskelig værdi, så kan du bruge en if til at checke om hvilken radio knap er valgt.

if ($radio_navn == "værd1") { gør noget }
if ($radio_navn == "værd2") { gør noget andet }
if ($radio_navn == "værd3") { gør noget nyt }
Avatar billede smooth Nybegynder
19. juni 2003 - 11:34 #3
Hej :)
Prøv at læse her : http://www.eksperten.dk/spm/336134  så er jeg sikker på at du vil kunne finde ud af det..

Med venllig hilsen
Smooth
Avatar billede xbobby Nybegynder
19. juni 2003 - 12:51 #4
Til smooth
Tak for henvisningen - den er for lang til at jeg får noget ud af den og en del mere avanceret end det som jeg har brug for.
Avatar billede xbobby Nybegynder
19. juni 2003 - 12:53 #5
Jeg smider lige min forms på, så der er noget konkret at svare på:

<strong>Denne quiz indeholder 30 sp&oslash;rgsm&aring;l, </strong> <br>
<strong> og der er tre sv&aelig;rhedsgrader, </strong> <p>
<form action="spoergsmaal.php" method="post">
<input type="radio" name="grad" value="1">Let<br>
<input type="radio" name="grad" value="2">Mellem <br>
<input type="radio" name="grad" value="3">Sv&aelig;r <p>
<input type="hidden" name="start" value="<? echo $start; ?>">
<input type="submit" value="Godkend">
</form>
Avatar billede nils-norge Nybegynder
19. juni 2003 - 13:21 #6
Som
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2003 - 13:38 #7
Bare set checked på en af dine radio-buttons. Så følger du standarderne, og samtidig undgår du en validering.

Ellers bliver det:

<script type="text/javascript">
function valider(frm) {
  for (i = 0; i < frm.grad.length; i++)
    if (frm.grad[i].checked)
      return true;
  alert("Husk at vælge sværhedsgrad!");
  return false;
}
</script>

Og dit form-tag:

<form ... onSubmit="return valider(this);">
Avatar billede xbobby Nybegynder
19. juni 2003 - 15:27 #8
Til Phoenixv

Det fungere perfekt - tak for det.

Smid et svar så du kan få dine point

hilsen fra en glad xbobby
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2003 - 09:10 #9
Svar
Avatar billede smooth Nybegynder
20. juni 2003 - 17:38 #10
Hmm phoenixv  svar er 100% det samme som jeg gav dig.. Tror faktisk at han har taget en del af koden som var i mit svar..
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2003 - 10:32 #11
smooth>> I så fald tager du fejl! Og måske skulle du tjekke din påstand lidt efter i sømmene, før du kommer med sådan en beskyldning en anden gang. Jeg har skrevet ovenstående kode så mange gange, at jeg ville kunne den i søvne og med bind for øjnene. Desuden er den så standard, at alle, der bare kan en smule JavaScript, i det mindste skulle kunne tænke sig til den.

At xbobby så måske ikke bruger tid nok på at kigge på dit link og udlede en løsning kan umuligt være min fejl.
Men jeg kan se, du gerne vil have pointene, så svar her:
http://www.eksperten.dk/spm/367432
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2003 - 10:34 #12
Og undskyld overskriften i point-spørgsmålet; det var selvfølgelig en fejl (en dum én).
Avatar billede smooth Nybegynder
21. juni 2003 - 12:25 #13