Avatar billede jap76 Nybegynder
18. juni 2003 - 23:35 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Tastaturgenvej til F1

Jeg har fundet følgende stump kode på Eksperten, hvor man fanger et tastetryk.

<script>

function CheckKeys(){
  var key = event.keyCode;
  if (key == 116){
    // Her laver du noget andet, f.eks. skifte til en anden side

    // Og så annullerer vi
    event.cancelBubble = true;
    event.keyCode = 0;
    return false;
  }
document.onkeydown = CheckKeys;

</script>

Som en kommentar skriver "Jumper" følgende:

Den eneste af funktionstasterne der er lidt speciel, er F1. F2-F12 kan fint annulleres ved at sætte event.keyCode til 0, event.cancelBubble til true og så kalde return false. F1 skal annulleres i onhelp event\'en, hvor der blot skal returneres false.

Hvad menes der med onhelp event\'en ?
Jeg vil gerne bruge F1 til noget andet end hjælp, men med den ovenstående kode bliver Hjælp startet op også. Hvordan undgår jeg det ?
Avatar billede skovenborg Nybegynder
18. juni 2003 - 23:47 #1
onhelp er en event ligesom onkeydown (vel at mærke en af microsoft påfund, som kun virker i IE)
Avatar billede roenving Novice
18. juni 2003 - 23:47 #2
event.returnValue=false hedder det i IE 5+ ifølge min bog ...
Avatar billede skovenborg Nybegynder
18. juni 2003 - 23:49 #3
Noget i den her stil skal du skrive:
function cancel_help()
  {
      event.cancelBubble = true;
      return false;
  }
  document.onhelp = cancel_help;
Avatar billede skovenborg Nybegynder
18. juni 2003 - 23:49 #4
hvad for en bog???
Avatar billede jap76 Nybegynder
18. juni 2003 - 23:55 #5
Jeps, det virker bare !!!

Tak for det...
Avatar billede roenving Novice
19. juni 2003 - 00:06 #6
>>skovenborg, du er da nysgerrig !-)

The JavaScript Bible, 4. edition, Danny Goodman, Hungry Minds 2001
Avatar billede skovenborg Nybegynder
19. juni 2003 - 00:13 #7
roenving>> hehe, du har bare flere gange nævnt den og så ville jeg lige høre hvad det egentlig var du snakkede om. Men det lyder som en god bog - msåke skulle jeg have sådan en :-)
Avatar billede roenving Novice
19. juni 2003 - 00:17 #8
Jeg bruger den ihvertfald enormt meget, specielt da jeg jo ikke lige har prøvet præcis det, som mange spm herinde går på ...

Han er utrolig grundig -- og det er lykkedes ham at holde størrelsen under 1201 side, fordi halvdelen af kapitlerne kun er på cd-rom'en !-)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
19. juni 2003 - 00:21 #9
uha, den må være enhver javascript-programørs drøm - ligesom de der O'Reilly bøger, men den her lyder godt nok som en lækker sag. Mine tænder løber snart i vand ;-)
Avatar billede roenving Novice
19. juni 2003 - 00:28 #10
Der er kommet en nyere udgave, som også kender IE6 rigtigt og ved der er noget som hedder Opera mv.

Men den er billig -- en hurtig søgning på amazon siger $50 for en ny Gold-edition:
http://www.amazon.com/exec/obidos/search-handle-url/index=books&field-keywords=javascript%20bible&search-type=ss&bq=1/002-4978965-9677639
Avatar billede adflicto Nybegynder
19. juni 2003 - 00:30 #11
ja for søren... men er det en programmers shortcut kind of book eller er det en bog hvor der forklares og gives eksempler?
Avatar billede roenving Novice
19. juni 2003 - 00:35 #12
Med CD'en er det begge dele, det er faktisk en enormt grundig bog, med mylliarder af eksempler -- se også dannys hjemmeside: http://www.dannyg.com/
Avatar billede brokkehoved Nybegynder
19. juni 2003 - 08:45 #13
Jeg vil da lige blande mig... :

Ideen med at bruge F1 som en hjælpefunktion til et website, er da kanon-god! Vi ved alle godt, at til alle applikationer (som fx. Word, Exel, osv.) findes F1 hvor vi kan få hurtig hjælp. Så hvorfor ikke også til et website???
Jeg selv har aldrig hørt om det før, så hvis man virkelig lavede det på sit website, skulle der selvfølgelig oplyses grundigt om det.
Men der er muligheder i ideen... altså for de store websites.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
19. juni 2003 - 12:40 #14
Det vil jo så blive et problem hvis brugeren rent faktisk ville bruge F1 til normal hjælp, og derfor blive nød til at åbne et andet vindue. Ideen er god nok, men der skal også være mulighed for at brugeren kan komme ind i den normalle hjælpefil.
Avatar billede brokkehoved Nybegynder
19. juni 2003 - 13:01 #15
-->skovenborg:
Ja, du har ret. Det kan jeg godt se.
Det var bare lige i øjeblikkets intensitet, at jeg blev forblændet og mistede udsynet & overblikket....  :-)