Avatar billede jaw Nybegynder
18. juni 2003 - 23:11 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

1 count fra flere felter

Hej kloge mennesker :)

Jeg har en tabel, med 3 felter (MySQL). I den tabel ønsker jeg at udlede hvor mange gange "ord" er skrevet. Altså én værdi for alle 3 felter. Kan det gøres med count() ? Har ledt mange steder, bl.a. her på siden, men uden held...

Noget i kan hjælpe med? På forhånd tak...
Avatar billede ahv Nybegynder
18. juni 2003 - 23:16 #1
SELECT COUNT(*) FROM tabel WHERE felt1='ord' OR felt2='ord' OR felt3='ord'

?
Avatar billede tjol Nybegynder
19. juni 2003 - 08:57 #2
ahy >> duer ikke hvis det er meningen, at 'ord' skal tælle for hver forekomst. Fx hvis der står 'ord' i både felt1 OG felt2 i den samme record. Dette vil kun blive talt som 1.

Man kan istedet lave sammentællingen således:

SELECT ( (IIF(felt1='ord',1,0)+(IIF(felt2='ord',1,0)+(IIF(felt3='ord',1,0)) as antal
FROM tabel WHERE felt1='ord' OR felt2='ord' OR felt3='ord'

vh /torben
Avatar billede jaw Nybegynder
19. juni 2003 - 14:14 #3
Tjol...

Først og fremmest tak for hjælpen. Det ser umiddelbart ud som om, det er lige præcis det jeg gerne vil have, men løber ind i et lille problem.
Mine felter hedder "menu1", "menu2" og "menu3" og jeg søger på ordet "as_tundra".
Min kode ser nu sådan ud:

<?
$db = mysql_connect("mysql.fairhost.dk","cswarning","pass");
$q = "SELECT * FROM tele2 ORDER BY 'id' DESC";
$res = mysql_db_query("cswarning",$q,$db);
$query = mysql_query("SELECT ( (IIF(menu1='as_tundra',1,0)+(IIF menu2='as_tundra',1,0)+(IIF(menu3='as_tundra',1,0)) as antal
FROM tele2 WHERE menu1='as_tundra' OR menu2='as_tundra' OR menu3='as_tundra'");
$antal = mysql_fetch_array($query);{
echo $antal[antal];}
?>

Men det giver desværre denne fejl: Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /fairhost/cswarning/syndicate.dk/tele2/test.php on line 7

Kan du se hvad jeg gør galt?
Avatar billede tjol Nybegynder
20. juni 2003 - 10:10 #4
der må jeg blive dig svar skyldig - jeg kender ikke php.
kan være du må lave et nyt spørgsmål, for jeg tror ikke det har noget at gøre med select'en

/tjol
Avatar billede jaw Nybegynder
08. februar 2004 - 18:20 #5
Kunne ikke huske hvem af jer, der skulle have point hvis overhovedet nogen skulle... Så håber i er tilfredse med at dele lidt. Beklager at jeg ikke har lukket tidligere.

/Jaw