Avatar billede worbech Nybegynder
18. juni 2003 - 19:49 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Centrering af website

Jeg ønsker at centrere mit website, således at når man kører en høj opløsning, forbliver sitet hele tiden i midten. Jeg bruger Golive 6.0 og mit design udelukker, at sitet passer til alle opløsninger.

Hvordan gør jeg det?
Avatar billede miss-g Seniormester
18. juni 2003 - 20:06 #1
Arh....i golive kan man ikke centrere tabeller umiddelbart - det er det der bl.a. er dårligt ved programmet.

Normalt vil man markere sin tabel (som det hele ligger i), og så vælge at den skal være centreret. Det er muligt at du kan rette manuelt i koden, og at det så virker, når du lægger det ud.

Koden ser sådan ud:

<table width="200" border="0" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0">
  <tr>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
</table>

Altså align="center" skal tilføjes på tabellen.
Avatar billede worbech Nybegynder
18. juni 2003 - 22:15 #2
Men jeg har desværre været nød til at bruge frames, og så virker denne løsning vel ikke? Er ikke så vant til at lave websites, så....
Avatar billede miss-g Seniormester
18. juni 2003 - 22:26 #3
Nej, så virker den løsning ikke.

Vil overlade spørgsmålet til frame-eksperterne *S*
Avatar billede gumphfy Nybegynder
19. juni 2003 - 00:19 #4
det burde virke... men ellers kan du altid skrive <p align="center"> omkring alt hvad du har i din <body>
Avatar billede worbech Nybegynder
19. juni 2003 - 16:03 #5
Jeg er desværre ikke så god til html, så hvordan markerer jeg alt hvad jeg har i min <body> og hvordan skal det så indsættes?
Avatar billede gumphfy Nybegynder
19. juni 2003 - 18:57 #6
erm du skriver bare
<body>
<p align="center">
her skriver du alt hvad du har af koder
</p>
</body>

på denne måde får du at det du har på siden til at blive på mitten, uanset hvilket opløsning man køre.
Avatar billede worbech Nybegynder
19. juni 2003 - 20:30 #7
Jeg må virkelig være elendig til html. Når jeg indsætter <body>
<p align="center"> bliver den fremviste side bare blank....?
Avatar billede gumphfy Nybegynder
19. juni 2003 - 20:31 #8
prøv at give mig ALLE dine koder
Avatar billede worbech Nybegynder
19. juni 2003 - 20:39 #9
Kilden i mit index ser således ud:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>

    <head>
        <meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1">
        <meta name="generator" content="Adobe GoLive 6">
        <title>Stjernehjulet - Din vej til bedre velv&aelig;re!</title>
    </head>

        <frameset border="0" cols="286,*" frameborder="no" framespacing="0">
        <frame name="NoName" noresize scrolling="no" src="Html/menu.html">
        <frameset border="0" frameborder="no" framespacing="0" rows="218,*">
            <frame name="NoName" noresize scrolling="no" src="Html/top.html">
            <frame name="NoName" noresize src="Html/main.html">
        </frameset>
        <noframes>

            <body bgcolor="#ffffff">
                <p></p>
            </body>

        </noframes>
    </frameset>

</html>
Avatar billede gumphfy Nybegynder
19. juni 2003 - 20:51 #10
et hint: skriv din <body> undeom dine frames ;)

tilbage til dit egentlige spørgsmål: du skal skrive <p align="center"> i det html dokument der hedder main.html da det er det frame-dokument der viser det du vil vise
Avatar billede worbech Nybegynder
19. juni 2003 - 20:58 #11
Øv, kan stadig ikke få det til at virke. Hvis jeg skriver <body> udenom mine frames, forbliver siden jo blank...?

Har du tid, så er kilden til min main her:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>

    <head>
        <meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1">
        <meta name="generator" content="Adobe GoLive 6">
        <title></title>
        <html>
        </head>

        <STYLE>
A {TEXT-DECORATION:none}
</STYLE>
    <style>
BODY { SCROLLBAR-FACE-COLOR: #5E7F63; SCROLLBAR-HIGHLIGHT-COLOR: DDF1DD; SCROLLBAR-SHADOW-COLOR: 000000;  SCROLLBAR-3DLIGHT-COLOR: #DDF1DD; SCROLLBAR-ARROW-COLOR: #FFFFFF; SCROLLBAR-TRACK-COLOR: #DDF1DD; SCROLLBAR-DARKSHADOW-COLOR: #DDF1DD }
</style>

    <body>
    <p align="center">

    <body background="../pic/baggrund_main.jpg" leftmargin="0" marginheight="0" marginwidth="0" topmargin="0">
        <table width="433" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" cool gridx="16" gridy="16" height="331" showgridx showgridy usegridx usegridy>
            <tr height="330">
                <td content csheight="330" width="432" height="330" valign="top" xpos="0">dfdsfsdf
                    <p></p>
                    <p>sf</p>
                    <p>ds</p>
                    <p>fsd</p>
                    <p></p>
                    <p>ds</p>
                    <p>fsd</p>
                    <p></p>
                    <p>dfsdf</p>
                    <p>sdfsdf</p>
                </td>
                <td width="1" height="330"><spacer type="block" width="1" height="330"></td>
            </tr>
            <tr height="1" cntrlrow>
                <td width="432" height="1"><spacer type="block" width="432" height="1"></td>
                <td width="1" height="1"></td>
            </tr>
        </table>
        <p></p>
        <style type="text/css">
BODY {
  background-attachment: fixed;
  background-repeat: no-repeat;
}
</style>
    </body>

</html>
Avatar billede webcreator Nybegynder
19. juni 2003 - 21:01 #12
Du kan nemt centrere dit website vha. et iFrame.

Koden kommer her :

<iframe name="I1" src="frameset.html" width="791" height="545">

Browseren understøtter ikke iFrames eller er ikke konfigureret til at vise disse.

</iframe>
Avatar billede webcreator Nybegynder
19. juni 2003 - 21:02 #13
frameset.html erstatter du med navnet på dit eget frameset (sikkert index.html)
Ved width og height angiver du den minimale størrelse af dit website. Du kan prøve dig lidt frem med det
Avatar billede worbech Nybegynder
19. juni 2003 - 21:10 #14
webcreator> Lyder fint, men på hvilken side skal koden indsættes? I min main.html? Kan nemlig ikke få den til at virke...
Avatar billede webcreator Nybegynder
19. juni 2003 - 21:11 #15
Nej, i en helt ny side.
Avatar billede webcreator Nybegynder
19. juni 2003 - 21:11 #16
Jeg laver den lige for dig..
Avatar billede webcreator Nybegynder
19. juni 2003 - 21:12 #17
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Startside</title>
</head>

<body>

<iframe name="I1" src="frameset.html" width="791" height="545" align="center">
Browseren understøtter ikke iFrames eller er ikke konfigureret til at vise disse.
</iframe>

</body>
</html>
Avatar billede webcreator Nybegynder
19. juni 2003 - 21:13 #18
Siden gemmer du som fx. index.html
Dit frameset kan så hedde frameset.html
Avatar billede webcreator Nybegynder
19. juni 2003 - 21:14 #19
(Hvis du ikke ved det, så er et frameset den HTML side, som "forbinder/samler" rammerne på din hjemmeside)
Avatar billede worbech Nybegynder
19. juni 2003 - 21:19 #20
Takker. Alle de fancy ord kan godt forvirre en nybegynder som jeg. Men er index-siden og frameset ikke én og samme side?
Avatar billede webcreator Nybegynder
19. juni 2003 - 21:21 #21
Jo, det er det sikkert i dit tilfælde. Men det vil være en fordel, hvis du kalder den nye side for index, og omdøber den nuværende index til frameset.html
Avatar billede worbech Nybegynder
19. juni 2003 - 21:27 #22
iframe name... skal så være navnet på hvilken frame?
Avatar billede webcreator Nybegynder
19. juni 2003 - 21:28 #23
Nej, den skal ikke ændres.
Avatar billede worbech Nybegynder
19. juni 2003 - 21:31 #24
Hmm, så virker det desværre stadig ikke...
Avatar billede webcreator Nybegynder
19. juni 2003 - 21:33 #25
Lad mig få dine filer, så laver jeg det for dig.
Hvis det ligger på et webhotel, så kan du sende mig dit brugernavn, adgangskode, adresse, og så sætter jeg det op for dig. Så kan du altid ændre dit password bagefter.
jimmy@powerzone.dk
Avatar billede webcreator Nybegynder
20. juni 2003 - 13:10 #26
Så har jeg sendt dig ændringerne :-)
Avatar billede worbech Nybegynder
20. juni 2003 - 21:05 #27
Mange, mange tak! Det virker perfekt, også selvom jeg åbner den i Golive. Tror bare jeg er total lost mht. html.

- Afslutter hermed spørgsmålet -
Avatar billede webcreator Nybegynder
21. juni 2003 - 09:00 #28
Er glad for det virkede. Tak for points :-)