Avatar billede vtm Nybegynder
18. juni 2003 - 01:53 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at rette detaljer

jeg har et problem med at få min info side til at opdaterer oplysninger.
http://www.pivskid.dk/chinchilla/opdaterehanliste.asp
på den side er der en opdaterings mulighed, men når jeg trykker opdatere får jeg en fejl, ved ikke helt hvad jeg skal gøre.
Så prøv at gå ind på siden, ændre en oplysning og herefter tryk på opdater knappen, så må i lige sige til hvilke koder i skal bruge.
Avatar billede vtm Nybegynder
18. juni 2003 - 01:55 #1
Her er lige koden fra opdater.asp filen :

<html>
<head>
<title>Opdater</title>
<LINK REL="StyleSheet" HREF="default.css" type="text/css">
</head>
<body>
<%

id = Request.Form("id")
kon = Request.Form("chinkon")
farve = Request.Form("farve")
fodt = Request.Form("fodt")
far = Request.Form("far")
farfarve = Request.Form("farfarve")
farmor = Request.Form("farmor")
farfar = Request.Form("farfar")
mor = Request.Form("mor")
morfarve = Request.Form("morfarve")
mormor = Request.Form("mormor")
morfar = Request.Form("morfar")
opdratter = Request.Form("opdratter")
ejer = Request.Form("ejer")
ejerhjemmeside = Request.Form("ejerhjemmeside")
haftsiden = Request.Form("haftsiden")
kommentar = Request.Form("kommentar")

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath ("database.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = ("UPDATE hanchins SET chinkon='" & chinkon & "', farve='" & farve & "', fodt='" & fodt & "', far='" & far & "', farfarve='" & farfarve & "', farmor='" & farmor & "', farfar='" & farfar & "', mormor='" & mormor & "', morfar='" & morfar & "', opdratter='" & opdratter & "', ejer='" & ejer & "', ejerhjemmeside='" & ejerhjemmeside & "', haftsiden='" & haftsiden & "', kommentar='" & kommentar & "' WHERE id=" & id)

Conn.Execute(strSQL)

Conn.Close
Set Conn = Nothing

response.write "<p><b>Chinchillaen er opdateret i databasen!</b>"
response.write "<p><a href=admin/bruger.asp>Tilbage</a>"

end if
%>

</body>
</html>
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2003 - 02:19 #2
1. du har tjekket at dine felter er af rigtig format til input ?
2. linie 43 er det Conn.Execute(strSQL) ?
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2003 - 02:20 #3
og hvor er starten på den If sætning du slutter i 5 sidste linie ?
Avatar billede vtm Nybegynder
18. juni 2003 - 02:31 #4
hmm...
Avatar billede vtm Nybegynder
18. juni 2003 - 02:31 #5
vil det sige at den end if skal fjernes ?
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2003 - 02:32 #6
ja, hvis du ikke starter den nogen steder skal den vel ikke ikke sluttes ? så medmindre du har en tidligere i dokumentet skal den væk.
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2003 - 02:34 #7
men du svarer ikke rigtigt på nogen af mine spm. så er jo ikke nemt at vide hvor vi retter ?
Avatar billede vtm Nybegynder
18. juni 2003 - 02:40 #8
input skulle være iorden
Avatar billede vtm Nybegynder
18. juni 2003 - 02:41 #9
og ja linie 43 er den Conn.Execute(strSQL)
Avatar billede thb Nybegynder
18. juni 2003 - 08:58 #10
Ud fra den fejl som jeg får, så er det END IF der bare skal fjernes..

Thomas
Avatar billede thb Nybegynder
18. juni 2003 - 09:01 #11
og hvis der er fejl med sql så er det nok fordi at du ikke sender id videre sammen med formen.. det ser hverfald sådan ud...
Du skal skrive <form action="opdater.asp?id=<%=id%>" method="post">

Thomas
Avatar billede vtm Nybegynder
18. juni 2003 - 15:49 #12
det vil jeg da straks prøve Thomas
Avatar billede vtm Nybegynder
18. juni 2003 - 16:02 #13
Avatar billede eagleeye Praktikant
18. juni 2003 - 19:29 #14
Du skal rette denne linje, fordi du får id via linket

id = Request.Form("id")

Til dette:

id = Request.QueryString("id")
Avatar billede thb Nybegynder
18. juni 2003 - 19:47 #15
Som eagleeye skriver så skal det være en querystring..
Så burde det virke.. :)

Thomas
Avatar billede vtm Nybegynder
19. juni 2003 - 18:07 #16
har prøvet, men hvilken af siderne ? Opdate eller redigere
Avatar billede vtm Nybegynder
19. juni 2003 - 18:08 #17
det virkede nemlig ik da jeg prøvede
Avatar billede vtm Nybegynder
19. juni 2003 - 18:18 #18
men nu kommer der en anden fejl-melding
Avatar billede eagleeye Praktikant
19. juni 2003 - 20:05 #19
Du har vist koden for en fil så det er nok i den du skal rette det ;) den som hedder opdater.asp
Avatar billede vtm Nybegynder
19. juni 2003 - 20:12 #20
Prøv at kig derind igen og se den fejl der kommer nu efter jeg har gjort som du skrev :)
Avatar billede eagleeye Praktikant
19. juni 2003 - 20:17 #21
Du får denne fejl:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Feltet "hanchins.chinkon" kan ikke indeholde en streng af længden nul.

Det betyder at kolonnen  chinkon  ikke tillader at indeholde til tom streng. Du skal for de kolonne som må være tomme ind i Access og for hvor kolonne sætte:
Obligatorisk  til Nej  ,hvis ikke den er valgt samt:
Tillad nullængde  til Ja
Avatar billede vtm Nybegynder
19. juni 2003 - 20:26 #22
altså inde i access skal jeg finde det felt der hedder Chinkon også skal jeg sætte Obligatorisk til nej og tillad nullængde til ja

Men er det for den dk ver eller den eng ver af access ?
Avatar billede vtm Nybegynder
19. juni 2003 - 20:28 #23
jupiiii fik det til at virke mange mange tak
Avatar billede eagleeye Praktikant
19. juni 2003 - 20:30 #24
Skal vi så svare ;)
Avatar billede vtm Nybegynder
19. juni 2003 - 20:32 #25
Du må da hellere få dine point
Avatar billede vtm Nybegynder
19. juni 2003 - 20:33 #26
ville netop til at sige det :) Ville lige høre om Obligatorisk hva det er til ?
Avatar billede vtm Nybegynder
19. juni 2003 - 20:34 #27
Nu mangler jeg bare at få lavet en slet også, men det bliver jo nok spændende om det lykkedes *Gg*
Avatar billede eagleeye Praktikant
19. juni 2003 - 20:36 #28
Det er vist heller ikke nødvendigt at at ændre den når man ligger en tom streng ind. Det kan eksvis bruges hvis man laver en SQL INSERT INTO så kan man udelade kolonnen hvis man vil slippe for at skrive dem alle, eller man har en kolonne som bare skal havde en default værdi eller opdaters senere.
Avatar billede vtm Nybegynder
19. juni 2003 - 20:49 #29
okai skal jo spørge for at lære det
Avatar billede vtm Nybegynder
19. juni 2003 - 20:50 #30
ej det som det hele skal bruges til er vores chinchilla side http://www.pivskid.dk/chinchilla og vil jo gerne ha at det er så nemt som muligt :)
Avatar billede vtm Nybegynder
19. juni 2003 - 21:01 #31
du ved vel ikke tilfældigvis hvordan man sletter et indlæg i en gæstebog eksempelvis
Avatar billede eagleeye Praktikant
19. juni 2003 - 21:03 #32
Det kræver du har ID på den besked du vil slette, så kan du lave en DELETE SQL som slette den besked, eks:

sletID = 103
SQL = "DELETE FROM guestbook WHERE id = " & sletID

Og så en Connection til databazen som kan execute den
Conn.Execute(SQL)
Avatar billede vtm Nybegynder
19. juni 2003 - 21:06 #33
okai det vil jeg da forsøge mig lidt med, mange tak fordi du gider at hjælpe mig
Avatar billede vtm Nybegynder
19. juni 2003 - 21:08 #34
3.054 spørgsmål besvaret det var da vildt