Avatar billede sero Nybegynder
18. juni 2003 - 01:07 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Cylinderformet tank, beregne indhold

Jeg har en cylinderformet, vandret liggende tank, der rummer 2500 liter. Længden er 240 cm og diameteren 115 cm. Jeg ville gerne med en målepind kunne aflæse indholdet pr. 5 cm. Det er jeg ikke i stand til at beregne. Kan nogen hjælpe mig?

Med venlig hilsen
sero
Avatar billede ferret Nybegynder
18. juni 2003 - 02:08 #1
Du  kan da bare dele cylinderen ind i små cylendere hvor højden er fem centimeter og så bruge normal rumfang formel, nej?
Avatar billede jakoba Nybegynder
18. juni 2003 - 09:42 #2
Du kan vel beregne cirkelens areal for en cirkel der er 115 cm i diameter. gang så det med 5 cm for at få cylinderstykkets rumfang.
Avatar billede jakoba Nybegynder
18. juni 2003 - 09:48 #3
Nånej, det er en snyder. tanken er jo ikke fuld. men der er 2500 liter jævnt fordelt over 240 cm.  for hver 5 cm bliver så:
    ( 2500 / 240 ) * 5  =  52,833...

mvh JakobA
Avatar billede foralias Praktikant
18. juni 2003 - 10:25 #4
jacoba -> du kan ikke beregne det på denne måde da tanken ligger ned dvs. der kan være flere liter pr. 5cm i midten end i toppen og i bunden.
Din beregning duer kun hvis tanken står op.
Avatar billede sero Nybegynder
18. juni 2003 - 12:05 #5
Mange tak for hurtig respons. foralias har fat i sagens kerne, at cylinderen ligger ned. I mine egne forsøg på at løse problemet var jeg inde på http://www.matlex.dk/kurver.html#cirkelgrafik hvor jeg tror de nødvendige formler findes. Desværre opereres der med begreber som cos, xi og sin, som er fremmed land for mig. Håber stadig på en løsning.
Avatar billede jakoba Nybegynder
18. juni 2003 - 12:58 #6
Det lugter lovlig meget af en skoleopgave til at sinus og cosinus skulle være helt fremmed land :-))

men du kan da godt klare den bare med pythagoras:

Hvor højt vandet end står vil vandoverfladen sammen med cylinderens centrum danne en ligebenet trekant.
sålænge vandstanden er under centrum vil den trekants højde være radius-vandstand
trekanten kan opdeles i to retvinklede trekanter med den højde og hypotenusen lig med radius.
Du kan så beregne længden på den tredie side, det er:
    kvadratrodenen af ( radius^2 minus højde^2 )
det er så også halvdelen af vandoverfladens bredde.

Neh vi får brug for en enkelt sinus alligevel. sinus til vinkelen i toppen af de retvinklede trekanter er lig med:

  ( kvadratrodenen af ( radius^2 minus højde^2 ) ) divideret med radius

med den vinkel kan du hurtigt udregne arealet af trekanter plus vand. det er

  hele cirkelarealet gange 360 / (to gange den vinkel)

arealet for væsken er så ovenstående areal minus arealet af trekanterne. og arealet af trekanterne er jo nemt nok :-))

kan det bruges?

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
18. juni 2003 - 13:00 #7
ups. jeg kvajede mig.  arealet af trekanter plus væske er:

  hele cirkelarealet gange (to gange den vinkel) / 360

jeg dividerede den gale vej. sorry
Avatar billede sero Nybegynder
18. juni 2003 - 22:15 #8
Hej jakobA!
Det er rigtigt at opgaven lugter, men lugten kommer fra min samletank, der modtager spildevand fra toilettet. Det koster 800 kr. hver gang den skal tømmes, så jeg ville derfor gerne følge nøje med.
Tak for din lange forklaring som er forståelig for mig lige til du bringer sinus ind i billedet. Så slår det klik. Min drøm var nogle tal der kunne sættes ind i et regneark, derfor opgav jeg tankens mål. Måske er det ikke muligt. I så fald får du pointene. Men bær over med mig et par dage.
Mvh. sero
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. juni 2003 - 00:00 #9
Når det ikke er skole kan du jo bare få en lille regner:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML>
<HEAD><TITLE>Højdemåler for Septictank</TITLE>

<META NAME="Generator" CONTENT="Stone's WebWriter 3">
<script type='text/javascript'> <!-- //>

var diameter = 115;    // konstante værdier for din tank (i cm)
var lengde  = 240;
var radius  = diameter / 2;
var cirkel  = radius*radius*Math.PI
var kapacitet = (lengde*cirkel) / 1000;  // i liter

function findVol( hoj ) {
    if ( hoj >= radius ) return 0;
    var bund = Math.sqrt( radius*radius - hoj*hoj );
    var vinkel = 2*Math.asin( bund / radius )*180/Math.PI;
    var areal = cirkel*vinkel/360 - hoj*bund;
    return areal * lengde / 1000;      // i liter
}; //end findVol( number ) => number

function udregn( vHoj ) {
    var hojde = radius - parseInt( "0"+vHoj, 10 );
    if ( hojde >= 0 ) { // op til halvt fuld
        return Math.round( findVol( hojde ) );
    } else {            // over halvt fuld
        return Math.round( kapacitet -findVol( -hojde ) );
    }
}; //end udreng( string ) => number

// --> </script>

</HEAD>
<BODY>

<form anction="none" onsubmit="return false">
Indtast målt væskehøjde i cm <input name=vandstand type=text value="115" onkeydown="this.form.liter.value=''";><br>
og klik så <input type=button value="her" onclick="this.form.liter.value=udregn(this.form.vandstand.value);"><br>
der er <input name="liter" type="text" value="" onfocus="this.blur()" readonly="readonly"> liter i tanken.<br>
Tanken kan ialt rumme <script>document.write(Math.round(self.kapacitet));</script> liter.
</form>

<!-- WebWriter AutoDato -->Opdateret: 18.6.2003<!-- WW -->
</BODY>
</HTML>

mvh JakobA
Avatar billede sero Nybegynder
19. juni 2003 - 00:14 #10
Foreløbig mange tak. Nu kører jeg det ud og sætter mig og tygger på det. Vender tilbage snarest.
mvh sero
Avatar billede sero Nybegynder
19. juni 2003 - 12:56 #11
Hej jakobA!

Da Commodore 64 i sin tid arriverede kom jeg helt overfladisk i berøring med Basic, så jeg kan godt se at du har givet mig et program. Jeg kan også se at den nederste trediedel er en instruktion i anvendelsen af det. Jeg er heller ikke i tvivl om at du har givet mig løsningen på problemet. Men jeg kan overhovedet ikke finde ud af hvad jeg skal foretage mig eller hvordan programmet kommer i gang. Der er tilmed en del udtryk og forkortelser som intet siger mig. På den hjemmeside jeg omtalte ovenfor var der nogle interaktive programmer og jeg går ud fra at de var baseret på opstillinger som den du har sendt.
Måske bliver vi nødt til at stoppe her, verden falder jo ikke sammen af den grund, jeg kan fortsat foretage et skøn når jeg stikker målepinden ned, og jeg har allerede trukket hårdt på din ekspertise.

Mvh sero
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. juni 2003 - 13:05 #12
det hele er en webside du kan hente ind i din browser. (Du kan fx lægge filen på skrivebordet med et navn der ender på .html og så trække den ind i en åbnet browser)

derefter skal du blot skrive et tal i kassen forover og så trykke på knappen.

eller du kan blot teste på dette link: http://hjem.get2net.dk/Jakob.Aggernaes/temp/exp366160.html

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. juni 2003 - 13:09 #13
Ps: er det ikke på tide du laver dig en hjemmeside :-))
Avatar billede sero Nybegynder
19. juni 2003 - 13:47 #14
Hej JakobA!

Nu er der jo en hel del jeg kan arbejde med. Jeg siger tak for din interesse og betragter spørgsmålet som besvaret. Hjemmeside kommer ikke på tale foreløbig (kan du nok se).

Mvh sero