Avatar billede victor-1 Nybegynder
17. juni 2003 - 13:49 Der er 20 kommentarer og
3 løsninger

Jeg vil gerne installere Win-98 på PC nr 2

Hvor kan jeg finde en Dansk vejledning, da jeg aldrig har installeret Win-98 før ?
(er vandt til at kunne boote fra cd - ME og XP)

Er der en øvre grænse for hvor "hurtig" en pc må være, i forhold til at installere Win-98 og Win-ME ?

Jeg kan ikke installere Win-ME på min PC nr 1 ?
Bundkort : ECS L4S8A2 m.sis648-chipset
Graf.kort: Daytona GF4 TI4200 128MB TV-out
CPU    : Intel P4 2.4GHz
Ram    : 2x512 MB DDR PC-2700
Harddisk : Seagate Barracuda 80 GB Fluid (NTFS)
(jeg er klar over, at filsystemet på HD skal være "fat32" til Win-98 og Win-ME)

Hvis der ikke findes en Dansk guide, er der så en der udførligt (i let forståelige detaljer) kan beskrive hvordan man installerer Win-98 ?

/victor-1
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. juni 2003 - 14:30 #1
Avatar billede jpvj Nybegynder
17. juni 2003 - 14:32 #2
For at svare på dit spm. vedr. hastighed:

Der er et hotfix til ndis driveren til Windows 98. Den løser crash på maskiner ved 2.2GHz eller hurtigere.

Kender ikke lige andre. Men bruger også kun XP/2000 :-)
Avatar billede fromsej Praktikant
17. juni 2003 - 14:34 #3
Det eneste det kræver er en bootdisk med CDRom driver.
Når du har fået sådan en, Google er din ven, som jeg ikke må linke til, booter du fra disketten, skifter i DOS til dit CD-drev, og skriver install.
Så går resten smertefrit.*S*
Avatar billede victor-1 Nybegynder
17. juni 2003 - 14:37 #4
Det er fint "tonnybrandt", men teksterne er ikke på Dansk.

/victor-1
Avatar billede fromsej Praktikant
17. juni 2003 - 14:44 #5
Bare følg min vejledning, sværere er det ikke. ;o)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
17. juni 2003 - 14:45 #6
"jpvj" mener du dermed, at der er en øvre grænse ?

/victor-1
Avatar billede victor-1 Nybegynder
17. juni 2003 - 14:47 #7
"fromsej" hvad mener du om spsm. ang "øvre grænse" ?

/victor-1
Avatar billede fromsej Praktikant
17. juni 2003 - 14:54 #8
Øvre grænse for win98, tjae jeg har hørt at Ram over 128 MB bliver ikke ordentligt udnyttet, men om det får 98 til at være ustabilt skal jeg ikke kunne sige.
Det jpvj skriver har jeg ikke hørt om, men hvis han siger der er en patch, er det rigtigt.
Kast dig ud i det, så løser vi eventuelle problemer hen ad vejen.*S*
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. juni 2003 - 14:59 #9
Tror at grunden til at han skriver det er at der er et andet "ndis" spørgsmål lige nu og der ramlede jeg også ind i den med hastigheden.

Ellers kan jeg bidrage med at du kan ske at få problemer hvis du har mere end 512 mb ram i en windows 98, men der er også et fix til det. Har du 512 eller mindre har det ingen betydning for stabiliteten.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
17. juni 2003 - 17:19 #10
Ok - jeg har ikke kunnet komme på nettet siden kl. ca. 15:00, (landsdækkende problem med Webspeed sagde de i tlf.)
Men nu kører det igen :o)
Som jeg skrev i mit spsm. har jeg forsøgt, at installere Win-ME på mit nuværende system (hardware) men det kan altså ikke lade sig gøre. Derfor har jeg lidt svært ved at forestille mig, at det skulle være bedre med Win-98.

Jeg er glad for at I gider prøve at hjælpe mig, men Jeres svar/kommentarer er nogle "tror/mener/vidst nok" svar som jeg ikke føler mig helt tryg ved.

Hvad er "ndis" ???

Alt andet lige - så vil jeg prøve om jeg kan installere Win-98. Men først skal jeg jo lige have fundet den "Bootdisk" på Google.
(vender tilbage)

/victor-1
Avatar billede summer Mester
17. juni 2003 - 22:51 #11
fromsej windows 98 har ingen grænse ved 128 mb ram. Har selv 98 og 320 ram -funker fint.
victor-1 du skriver du er vant til at boote fra cd?? Kan du ikke det. Du skriver >>Jeg vil gerne installere Win-98 på PC nr 2 << og skriver en masse om PC 1. Har jeg forstået spm. korrekt, at du har en harddisk på en pc 2, som IKKE er formateret, eller er den?. Hvis den er helt "tom" skal den klargøres (FDISK), hvor efter installationen foregår helt normalt med bootdisk - cd eller diskette. FDISK kan du læse om her:
http://www.wintip.dk/guides/fdisk/ eller her
http://www.frankie.dk/fdisk.htm
Avatar billede volleborg Nybegynder
17. juni 2003 - 22:57 #12
Min PC låser når der er 1 Gb Ram, mens den kører fint med 768 Mb med Win-98 2. udgave
Avatar billede summer Mester
17. juni 2003 - 23:04 #13
768 er da heller ik' så ring' endda :-)
Avatar billede volleborg Nybegynder
17. juni 2003 - 23:06 #14
Nææ - Ram var rigtig billig for et par år siden
Avatar billede victor-1 Nybegynder
18. juni 2003 - 03:06 #15
"summer"
Det er en Windows 98 SE jeg har købt billigt af en god ven som ikke længere havde noget at bruge den til. (der kan ikke bootes fra denne cd-rom)
Jeg kan oplyse dig, at du IKKE havde forstået spsm. korrekt. Fdisk har jeg ingen probl. med - HD er klar til installation.
Hele mit probl. ligger jo netop i, at jeg aldrig før har prøvet at skulle boote fra diskette når det handler om installation.
Engang (før min hardware-opgradering) havde jeg Win-ME cd'en og den kunne man boote fra. Jeg lavede dengang en bootdisk som også indeholder Fdisk.

"Alle" Jeg har fået lavet en bootdisk, men desværre på engelsk. Jeg ville mægtig gerne ha' en på dansk - kan nogen hjælpe ?

Mon ikke det (ifølge Jeres kommentarer) ville være klogt, kun at ha' en stang ram på 512 MB isat, når jeg går i gang ?

/victor-1
Avatar billede fromsej Praktikant
18. juni 2003 - 07:14 #16
Summer>>Det jeg mente var at 98, ikke udnytter rammen i forhold til investeringen, det er kun noget jeg har læst.*S*
Victor-1>>Sproget på bootdisketten er da ligegyldigt.
Det vigtige er der er CDRom understøttelse.
Avatar billede volleborg Nybegynder
18. juni 2003 - 09:54 #17
Det ville nok være en god ide at nøjes med 512 Mb for at undgå underlige problemer under installationen. Man kan dog godt have 1Gb fysisk i maskinen når blot Win 98 kun udnytter f.eks. 768 Mb. Se evt. her: http://www.eksperten.dk/spm/124231
Avatar billede summer Mester
18. juni 2003 - 10:29 #18
Ang. bootdisk må vi ikke hjælpe dig - desværre. Du bliver selv nødt til at lede på Nettet, eller låne en af en ven - desværre :-( Det er nu ikke så svært at finde frem til. Jeg har både en dansk og engelsk og det er lige fedt for at komme igang hvilken man bruger.
At boote fra en diskette er såre enkelt hvis du har en. Når du har bootet får du mulig for at vælge "CD" - det vælger du så. Du har så prompten der hedder A:\> d:install altså hvis d er dit cd-romdrev
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juni 2003 - 11:19 #19
Kender du ikke en med en dansk windows 98 installeret ?
Få ham til at gå ind i kontrol panel | tilføj/fjern programmer, det sidste faneblad skulle hedde startdiskette. Her kan man generere en bootdiskette og den vil være på dansk.

Når du starter på den, vil du får spørgsmålet med eller uden cdrom support. Vælg med cdrom.
Når du får a:\> prompten sætter du windows 98 cdromen i cd-drevet og  skriver  disse kommandoer:
e:
installl

Følg guiden.
Da windows 98 bootdiske laver et ramdrev vil cdrom drevet være et bogstav højere end normalt, derfor vil cdromdrevet var e: ved brug af bootdisken, men d: efter installationen af windows.

Så det er bare at klø på. Det er altså ikke sværere og du bliver guidet hele vejen igennem.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
18. juni 2003 - 12:48 #20
Hurraaah - Jeg fik det til at virke.
"tonnybrandt" læg et svar,- så fordeler jeg pointene mellem
"jpvj" - "summer" og dig :o)

Tak for hjælpen alle sammen - det er altså et fedt sted herinde :o)

/victor-1
Avatar billede summer Mester
18. juni 2003 - 13:10 #21
Fint og husk så at have en bootdisk i reserve til en evt. anden gang. Takker for point.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juni 2003 - 13:34 #22
Her er svaret så.

Og tillykke :-)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
18. juni 2003 - 19:28 #23
Lukket