Avatar billede oyejo Nybegynder
17. juni 2003 - 12:03 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

VBA-formatere tall i en variabel

Prøver å formatere variabelen dblStrom.
format 0,0 mA/m2
( samme som 0,0"mA/m2" direkte i exel )
Er det mulig i VBA?
Hvordan skal jeg skrive koden?

KODEN SER SLIK UT NÅ
dblStrom = ActiveWorkbook.Sheets _("oversikt").Range("D6").Value

DETTE FUNGERER IKKE
dblStrom = Format(dblStrom, "0.0 mA/m2")

øyvind
Avatar billede s_h_m Nybegynder
17. juni 2003 - 12:15 #1
prøve med det her

dblStrom = Format(dblStrom, "0.0 ""mA/m2""")
Avatar billede oyejo Nybegynder
17. juni 2003 - 12:23 #2
Jeg fikk også noe slikt når jeg prøvde å spille av en makro.
Men jeg får det ikke til å fungere i min VBA-rutine, som er knyttet til en komandoknapp
Jeg prøvde å lime inn din linje, men programmet stopper på denne linje
Avatar billede oyejo Nybegynder
17. juni 2003 - 12:27 #3
Når jeg ikke tar med formatet, kjører programmet fint, men jeg får da ikke det ønskede format
Avatar billede bak Seniormester
17. juni 2003 - 18:45 #4
oyejo-> jeg synes ikke dit spørgsmål giver nogen mening. Man kan ikke formatere et tal i VBA. (man kan godt formatere en celle via VBA)
Man kan lave en streng, der udtrykker tallet, men det jo ikke det samme.

Da dblStrom nok er en variabel af typen double (altså et tal) vil dblStrom = Format(dblStrom, "0.0 mA/m2") ikke kunne gøres, fordi du forsøger at tildele en tekststreng (Format(dblStrom, "0.0 mA/m2") giver en tekststreng) til en tal-variabel.
Avatar billede elynge Nybegynder
17. juni 2003 - 18:50 #5
Sådan kan du formaterer VBA:

ActiveWorkbook.Sheets("oversikt").Range("D6").NumberFormat = "0.0 ""mA/m²"""
Avatar billede bak Seniormester
17. juni 2003 - 21:14 #6
Nu ved jeg jo ikke hvad du videre skal bruge dblStrom til, men hvis du dimmer den som variant, kan du lave den om til tekst sådan her og så er formatet som du ønsker, men resultatet er tekst og ikke nem at regne videre på.

Dim dblStrom As Variant
dblStrom = Range("D6").Value
dblStrom = Format(dblStrom, "0.0 mA/m2")
Avatar billede oyejo Nybegynder
18. juni 2003 - 15:56 #7
Svarene til både elynge og bak fortjener points, bak må sende et svar så kommer pointene.
Øyvind
Avatar billede bak Seniormester
18. juni 2003 - 15:57 #8
ok :-)