Avatar billede ferstin Nybegynder
17. juni 2003 - 10:01 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Erstatning for <marquee>?

Jeg skal have lavet en kort rulletekst fra den ene til den anden side af min html-side. Med marquee funktionen virker det kun i IE, har jeg læst. Hvordan kan man lave en nem og hurtig funktion, som kan erstatte marquee, men som virker i både IE og andre browsere?
Avatar billede grunken Nybegynder
17. juni 2003 - 10:27 #1
Avatar billede ferstin Nybegynder
17. juni 2003 - 10:36 #2
grunken > Det skal være midt på siden, ikke på statusbaren.
Avatar billede grunken Nybegynder
17. juni 2003 - 10:46 #3
Avatar billede reino Nybegynder
17. juni 2003 - 10:49 #4
<marquee Class="Scroller" behavior="scroll" direction="up" width="140" height="160" scrollamount="1" scrolldelay="60" onmouseover="this.stop()" onmouseout="this.start()">Test test.<br><br><a href="http://www.test.com/">Klik her</a>
<br clear=all></marquee>
Avatar billede reino Nybegynder
17. juni 2003 - 10:50 #5
Ahhh, så lige førnævnte hvad angår andre browser version, sorry
Avatar billede ferstin Nybegynder
17. juni 2003 - 10:52 #6
ja, hvis den bare fungerede i netscape også...
Avatar billede skovenborg Nybegynder
17. juni 2003 - 14:40 #7
marquee er understøttet af bl.a. mozilla, men det kan være du bruger nogle attributter som kun virker i IE. Kunne du ikke give et eksempel på den kode du bruger?
Avatar billede olebole Juniormester
18. juni 2003 - 11:56 #8
<ole>

Kan det virkelig passe, marquee understøttes af Mozilla?
Den regnes ellers normalt som en af de morsomme fejltagelser fra WWW's barndom - på linie med NetScape's <blink></blink>  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede skovenborg Nybegynder
18. juni 2003 - 13:57 #9
olebole >> Tjaa, det virker hos mig (bruger Mozilla Firebird), men måske er det kun den.

Man skal i grunden ikke bruge hverken blink eller marquee's - det virker så uprofesionelt og er mere forvirrende end det gavner.
Avatar billede olebole Juniormester
18. juni 2003 - 14:24 #10
Helt enig .... meeeeen så kan man jo heldivis peppe siden op og give den et mere pro-look med et par roterende gif'er  ;o)
/mvh
Avatar billede ferstin Nybegynder
18. juni 2003 - 14:27 #11
:D
Grunden til at jeg har brug for sriptet til en rullende tekst er.. 'desværre' at jeg har fået en kunde på mit arb, som insisterer på både animationer og rullende tekster. Så er der vel ikke andet at gøre end at få det lavet :)
Avatar billede olebole Juniormester
18. juni 2003 - 14:48 #12
Ak ja ... kunder ...! Kunne de dog ikke bare sende pengene og holde deres k...?  :)
Jeg skal lige løbe et par ærinder, så skal jeg nok banke et lille script af til dig, hvis ikke andre har gjort det allerede. Læg lige en 'bestilling' på, hvad det skal kunne imens.
/mvh
Avatar billede ferstin Nybegynder
18. juni 2003 - 14:54 #13
Jeg har lavet et færdigt script med marquee alene, - den som ikke virker på alle browsere. Det er sådan den færdige rulletekst gerne skulle se ud, når det er blevet fleksibelt med andre browsere end IE. Her er min marquee:

<b>
<marquee Class="Scroller" behavior="scroll" direction="left" width="100%" height="20" scrollamount="4" scrolldelay="60" onmouseover="this.stop()" onmouseout="this.start()">Hos Fiktiv Auto A/S f&aring;r du store fordele som erhvervsbillist!</marquee>
</b>

NB: den behøver ikke at stoppe når musen bevæges henover.
Avatar billede olebole Juniormester
19. juni 2003 - 15:31 #14
Hej igen - og undskyld forsinkelsen. Der gik lige lidt rødvin og hygge i de der ærinder  :)
Dette kunne være en løsning:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
    <title>TITLE</title>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
.scroller {
    font-family: verdana, arial, sans-serif;
    font-size: 13px;
    font-weight: bold;
    position: absolute;
    overflow: hidden;
    white-space: nowrap;
}
</style>
<script type="text/JavaScript">
var marqTxt,marqDelay,marqScrllAmnt,marq,marqCont,d=document;
function gE(id){return (d.all)?d.all[id]:d.getElementById(id)}
function pI(str){return parseInt(str)}

marqTxt = "Hos Fiktiv Auto A/S f\345r du store fordele som erhvervsbillist!"
marqDelay = 60;
marqScrllAmnt = 4;

function scrollMarq() {
    if (pI(marq.style.left)+marq.offsetWidth < 0) {
        marq.style.left = marqCont.offsetWidth + "px";
    }
    marq.style.left = pI(marq.style.left) - marqScrllAmnt + "px";
}
function startMarq() {
    gE("myMarquee").innerHTML = '<div class="scroller"></div>';
    marqCont = (d.all)? gE("myMarquee").children[0] : gE("myMarquee").childNodes[0];;
    marqCont.style.width = "100%";
    marqCont.innerHTML = '<span style="position:relative;"></span>';
    marq = (d.all)? marqCont.children[0] : marqCont.childNodes[0];
    marq.innerHTML = marqTxt;
    marq.style.left = marqCont.offsetWidth + "px";
    marqCont.style.height = marq.offsetHeight + "px";
    setInterval("scrollMarq()", marqDelay);
}
window.onload = startMarq;
</script>
</head>
<body>

<!-- MARQUEE START -->
<div id="myMarquee" style="position:relative"></div>
<!-- MARQUEE END -->

</body>
</html>

/mvh
Avatar billede ferstin Nybegynder
19. juni 2003 - 15:34 #15
olebole > tusind tak! jeg tester den lige igennem i morgen.
Avatar billede olebole Juniormester
19. juni 2003 - 15:41 #16
Fino  :)
Den er ikke gennemtestet. Den fungerer i IE6, NS6 og Opera7.
Så vidt, jeg kan se, burde den fungere fra IE4 og op - men det er som sagt ikke testet.
Til gengæld ved jeg, den ikke fungerer i Opera-versioner under 7, men Opera-brugere opdaterer som oftest med det samme.
NS4.X virker den heller ikke i - men det burde vel ikke være et problem idag  :)
/mvh
Avatar billede ferstin Nybegynder
02. juli 2003 - 13:41 #17
olebole > læg et svar, så lukker jeg debatten. Jeg har ikke testet det, men vil gerne have afsluttet spørgsmålet :)
Avatar billede ferstin Nybegynder
11. juli 2003 - 08:19 #18
okay :) Jeg lukker nu.