Avatar billede vb-mo Nybegynder
17. juni 2003 - 08:07 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Global asa fil ?

Hejsa jeg har lavet følgende global asa men det ser ikke ud til at virke en der har et godt råd, eller kan se en fejl på dette ?

<SCRIPT LANGUAGE=VBScript RUNAT=Server>

Sub Session_OnStart

End Sub

Sub Session_OnEnd
    ' ==========================================================================
    ' Sletter besøgendes kurv når han/hun forlader siden,
    ' dette gælder for ikke gennemførte handler.
    ' ==========================================================================

    On Error Resume Next
    Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    Conn.Open = "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("data/shop.mdb")
    SQLStmt = "DELETE FROM Cart Where SubId =" & Session.SessionId & " AND SendOrder <> 1"
    Conn.Execute(SQLStmt)
    Conn.Close
End Sub

Sub Application_OnStart

End Sub

Sub Application_OnEnd
    ' ==========================================================================
    ' Hvis serveren går ned eller genstartes sletter vi alle ikke færdig gjorte
    ' handler igennem shoppen.
    ' ==========================================================================

    On Error Resume Next
    Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    Conn.Open = "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("data/shop.mdb")
    SQLStmt = "DELETE FROM Cart Where SendOrder <> 1"
    Conn.Execute(SQLStmt)
    Conn.Close
End Sub
</SCRIPT>

/vb-mo
Avatar billede tjol Nybegynder
17. juni 2003 - 09:03 #1
Du kan desværre ikke bruge denne metode, idet Server-objektet allerede er nedlagt af webserveren, når Session_OnEnd og Application_OnEnd kaldes.
Måden at løse det på kan være at oprette dine objekter allerede i Session_OnStart og gemme dem i Session- eller Application-variable.

Men bare for en ordens skyld: Hvis serveren går ned (uplanlagt), kaldes der vist slet ikke nogen funktioner fra global.asa, idet der jo så ikke er nogen server til at udføre dem ;-)

/torben
Avatar billede tjol Nybegynder
17. juni 2003 - 09:06 #2
Du kunne eksempelvis udføre din oprydning efter nedbrud (Applcation_OnEnd) i Application_OnStart i stedet for. For når den udføres må der ikke være nogen uafsluttede handler i databasen.

/torben
Avatar billede vb-mo Nybegynder
17. juni 2003 - 10:37 #3
Ok så langt så godt jeg vil kigge lidt på det og om ikke andet kan det jo laves i ren asp kode :o)

/vb-mo
Avatar billede dta Nybegynder
17. juni 2003 - 10:41 #4
Avatar billede vb-mo Nybegynder
17. juni 2003 - 10:50 #5
dta >> Ok og den afviger ikke meget fra min og vi er enige om at global.asa skal ligge i www roden ikke sandt ?
Avatar billede dta Nybegynder
17. juni 2003 - 10:53 #6
Jo, Global.asa skal ligge i roden.

Forskellen mellem det du har lavet og dette er som <tjol> skriver at server objektet er nedlagt, men det er  sessionen ikke.
Avatar billede tjol Nybegynder
17. juni 2003 - 11:04 #7
problemet med det eksempel er at den er ufuldstændig, idet den jo ikke viser hvordan sql'en skal udføres. Du er jo nødt til at have en åben database-connection - eller lave en.
Jeg sagde noget vrøvl før: det er ikke hele Server-objektet, der er nedlagt, men Server.MapPath findes ikke i Session_OnEnd (spørg mig ikke hvorfor:-/)
Men den findes i Session_OnStart, så du kan gemme din databasesti der i en session-variabel:

Sub Session_OnStart
Session("dbsti") = Server.MapPath("data/shop.mdb")
End Sub

Sub Session_OnEnd
    ' ==========================================================================
    ' Sletter besøgendes kurv når han/hun forlader siden,
    ' dette gælder for ikke gennemførte handler.
    ' ==========================================================================

    On Error Resume Next
    Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    Conn.Open = "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Session("dbsti")
    SQLStmt = "DELETE FROM Cart Where SubId =" & Session.SessionId & " AND SendOrder <> 1"
    Conn.Execute(SQLStmt)
    Conn.Close
End Sub

Sub Application_OnStart
Application("dbsti") = Server.MapPath("data/shop.mdb")

    On Error Resume Next
    Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    Conn.Open = "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Application("dbsti")
    SQLStmt = "DELETE FROM Cart Where SendOrder <> 1"
    Conn.Execute(SQLStmt)
    Conn.Close

End Sub

Sub Application_OnEnd
    ' ==========================================================================
    ' Hvis serveren går ned eller genstartes sletter vi alle ikke færdig gjorte
    ' handler igennem shoppen.
    ' ==========================================================================

    On Error Resume Next
    Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    Conn.Open = "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Application("dbsti")
    SQLStmt = "DELETE FROM Cart Where SendOrder <> 1"
    Conn.Execute(SQLStmt)
    Conn.Close
End Sub

Med denne får du også ryddet uafsluttede handler af, hvis de ikke er ryddet op pga et nedbrud el.lign.

/torben
Avatar billede vb-mo Nybegynder
17. juni 2003 - 11:10 #8
Ok jeg tester lige :o)
Avatar billede vb-mo Nybegynder
17. juni 2003 - 11:14 #9
Det virker tak for hjælpen begge to :o)
Avatar billede tjol Nybegynder
17. juni 2003 - 11:15 #10
you are welcome :-)

/torben