Avatar billede jetkat Nybegynder
17. juni 2003 - 00:53 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

9 udvalgte varer til forsiden

Min forside er delt op i 3x3 (en tabel med 3 kolonner og 3 rækker) som er 100% bred og 100% høj.
I disse 9 felter skal vises 9 udvalgte varer fra min produktdatabase.
Min tabel hedder "Produkter" og har følgende kolonner:
Varenr
Varenavn
Varebeskrivelse
Webstatus
Pris
Forside

Jeg havde tænkt mig i kolonnen "Forside" at kunne indtaste tallene 1-9 på de 9 varer jeg nu har tænkt mig skulle på forsiden eller måske er det bedre med en separat "Forside"-tabel ?
De 9 varer skal KUN vises hvis Webstatus=www.
Jeg vil have vist Varenavn og Varepris.
Avatar billede no_doubt Nybegynder
17. juni 2003 - 01:12 #1
vildt simpelt, kontakt mig imorgen efter 12 hvis du ikke har fået et svar
Avatar billede the_bma_man Nybegynder
17. juni 2003 - 08:17 #2
Du laver en select ala:
"select varenavn, varepris from produkter where webstatus='www' and forside is not null"
Denne giver dig de records, der har www i webstatus og IKKE null i forside.

Så er ideen jo selvfølgelig at sætte NULL i forside, når den ikke længere skal bruges. Du kan også vælge at bruge værdien 0 i stedet for, så skal selectet se sådan ud:
"select varenavn, varepris from produkter where webstatus='www' and forside > 0"

Skal du yderligere have dem sorteret i rækkefølge efter forside-nummeret, så tilføjer du:
"order by forside"

Det skulle være det.
Avatar billede jetkat Nybegynder
17. juni 2003 - 08:47 #3
Problemet er jo bare yderligere, at de 9 varenumre også skal fordeles i de 9 felter i tabellen.
Avatar billede the_bma_man Nybegynder
17. juni 2003 - 09:56 #4
Kan du finde ud af at lave et recordset?
Også at lave et recordset med de 9 varenumre?
Avatar billede jetkat Nybegynder
17. juni 2003 - 13:56 #5
Faktisk ikke...jeg troede faktisk man nogenlunde snildt kunne gøre det ud fra markeringerne 1-9 i "Forside"-kolonnen.
Avatar billede the_bma_man Nybegynder
17. juni 2003 - 15:37 #6
strSQL = "select varenavn, varepris from produkter where webstatus='www' and forside > 0 order by forside"

set rsForside = con.execute strSQL ' con er din connection til databasen

' nu antages at du ALTID har de 9 - ellers må du lige rette til.
for i = 1 to 3
  response.write "<TR>"
  for j = 1 to 3
    response.write "<TD>" & rsForside("Varenavn") & "<TD>" & vbCrLf
    response.write "<TD>" & rsForside("Varepris") & "<TD>" & vbCrLf
    rsForside.Movenext
  next j
Next i
Avatar billede jetkat Nybegynder
17. juni 2003 - 21:53 #7
Jeg er ikke lige med på hvordan jeg putter den ind i min ASP-side...
Avatar billede the_bma_man Nybegynder
17. juni 2003 - 23:40 #8
Du skal tage den kode, jeg har postet ovenfor, og sætte ind i din asp-fil der, hvor du skriver de enkelte linier i tabellen. Der mangler dog en linie ser jeg lige - så generer min kode tabellen for dig.

strSQL = "select varenavn, varepris from produkter where webstatus='www' and forside > 0 order by forside"

set rsForside = con.execute strSQL ' con er din connection til databasen

' nu antages at du ALTID har de 9 - ellers må du lige rette til.
for i = 1 to 3
  response.write "<TR>"
  for j = 1 to 3
    response.write "<TD>" & rsForside("Varenavn") & "<TD>" & vbCrLf
    response.write "<TD>" & rsForside("Varepris") & "<TD>" & vbCrLf
    rsForside.Movenext
  next j
  response.write "</TR>"
Next i

Hvis det ikke er nok, så prøv at poste din kode - så kan jeg sætte det ind i den.
Avatar billede jetkat Nybegynder
18. juni 2003 - 09:35 #9
Det er sådan set bare en blank ASP-side. Min database ligger i database\hovedmenu.mdb hvis du kan lave en connection til den.

<html>

<head>
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 5.0">
<meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<title>Ny side 1</title>
</head>

<body>

</body>

</html>
Avatar billede the_bma_man Nybegynder
18. juni 2003 - 10:25 #10
Hmm, synes du startede med at skrive:
"Min forside er delt op i 3x3 (en tabel med 3 kolonner og 3 rækker) som er 100% bred og 100% høj."

Det indikerede ligesom, at du havde lavet en side...
Avatar billede the_bma_man Nybegynder
18. juni 2003 - 10:32 #11
<%
  strDSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("/database/hovedmenu.mdb")
  Set myCon = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
  myCon.Open strDSN
  strSQL = "select varenavn, varepris from produkter where webstatus='www' and forside > 0 order by forside"

set rsForside = myCon.execute strSQL ' con er din connection til databasen
%>
<html>

<head>
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 5.0">
<meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<title>Ny side 1</title>
</head>
<body>
<table>
<%
' nu antages at du ALTID har de 9 - ellers må du lige rette til.
for i = 1 to 3
  response.write "<TR>"
  for j = 1 to 3
    response.write "<TD>" & rsForside("Varenavn") & "<TD>" & vbCrLf
    response.write "<TD>" & rsForside("Varepris") & "<TD>" & vbCrLf
    rsForside.Movenext
  next j
  response.write "</TR>"
Next i
%>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede jetkat Nybegynder
18. juni 2003 - 10:41 #12
Jeg får følgende fejl på den:

Microsoft VBScript compilation error '800a0401'

Expected end of statement

/forside.asp, line 7

set rsForside = myCon.execute strSQL ' con er din connection til databasen
------------------------------^
Avatar billede the_bma_man Nybegynder
18. juni 2003 - 10:52 #13
Sorry - der skal paranteser om.
set rsForside = myCon.execute(strSQL) ' con er din connection til databasen
Avatar billede jetkat Nybegynder
18. juni 2003 - 11:08 #14
Nu får jeg:

Microsoft VBScript compilation error '800a0401'

Expected end of statement

/forside.asp, line 27

next j
-----^

Jeg HAR markeret 9 varenumre med 1-9 i kolonnen "Forside".
Avatar billede jetkat Nybegynder
18. juni 2003 - 11:14 #15
Er det fordi jeg ikke har oprettet den 3x3 tabel jeg havde i første omgang ?
Avatar billede the_bma_man Nybegynder
18. juni 2003 - 11:15 #16
Prøv at fjerne i og j efter de to next
Avatar billede the_bma_man Nybegynder
18. juni 2003 - 11:16 #17
Nej - den laver det asp-kode.
Avatar billede jetkat Nybegynder
18. juni 2003 - 11:33 #18
Så funker det, takker :-)
Avatar billede the_bma_man Nybegynder
18. juni 2003 - 12:23 #19
Jamen, velbekomme.
Thanx 4 points.