Det er ikke muligt at svare på hvad et netværks-kald koster. Det afhænger af netværket (56K modem - 100 Mbit LAN), typen af kald etc..
Det koster lidt at oprette et objekt og lidt at garbage collecte et objekt. Med stor ssandsynelighed er netværket en større flaskehald en objekt creation/GC.
Større objekter vil tage længere tid end små objekter at overføre over nettet.
Det vigtigste er normalt at få den rigtige send/receive protokol mellem client og server og at få den rigtige thread logik på server.
Det er meget svært at sammenligne netværks-forbindelser der afhænger af meange faktorer med object creation/GC som også afhænger af mange faktorer.
Jeg vil formode at i mange (realistiske tilfælde) vil netværks-forbindelser måles i hundreder eller tusinder per sekund mens objekt creation/GC vil måles i hundredetusinder eller millioner per sekund.
Hvoraf jeg vil tillade mig at postulere, at der er en faktor i størrelsesorden 1000 til forskel.
Jeg har nu oplevet at men sagtens kan lave sig et object der tager laaaaang tid at lave. Men hvad der definere lang, er afhængig af sagen.
Som arne_v er lidt inde på, så er f.eks. thread-logikken på serversiden afgørende vigtig at få optimeret. eks: Jeg vil mene at man SNILDT kan miste en indkommende forbindelse fordi man bruger for lang tid på at gøre det man nu skal gøre for hver enkelt indkommende bruger. Det kunne f.eks være at lave en thread med et brugerobjekt der lige skal have parset et socket object etc. Bingo: denial of service!
Man skal reelt set skal have en vis ide om sin trakfik, og en endog MEGET god ide om sin applikations features, før noget af alt det her tids/performance-halløj giver mening, så regn med at Java er hurtigt nok hvis du koder tingene almindeligt fornuftigt;-)
Jeg glemte helt at skrive, at man jo sagtens kan have en client/server-struktur, der ikke benytter sig af 'kald' som jeg forstår DU forstår kald. Man kan jo istedet fra serveren henvende sig til alle brugere samtidigt vha. en eller anden multicast-struktur.
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.