Avatar billede jonasbh Nybegynder
04. december 2000 - 13:05 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Formmails uden FrontPage

Hej

Jeg har lavet en hjemmeside for en lille forening, og jeg har sat to formmails på siden, men de virker ikke.

Det er et eller andet med Frontpage 2000 (dansk) og den server som hjemmesiden ligger på.

Jeg synes at have hørt at man kan skrive sin ”formmail” i at andet programmeringssprog og så undgå problemerne – men der er alt for kompliceret for mig.
Er der nogen som kan hjælpe mig???

Jonas

P.S. På grund af mit manglende viden på programmering, må I gerne skrive det så I tror jeres mormor ville kunne forstå det!
Avatar billede senj Nybegynder
04. december 2000 - 13:26 #1
Prøv at smide følgende kode ind i HTML editoren i dit Frontpage program!

<html>
<head>
    <title>Min mailForm</title>
<script language=\"JavaScript\"><!--
function validate() {
    if (document.mailForm.besked.value==\"\") {
        alert(\"Husk at skrive en besked.\");
        document.mailForm.besked.focus();
    }else if (document.mailForm.navn.value==\"\") {
        alert(\"Husk at skrive dit navn.\");
        document.mailForm.navn.focus();
    }else if (document.mailForm.email.value==\"\") {
        alert(\"Husk at skrive din e-mail.\");
        document.mailForm.email.focus();
    }else{
        document.mailForm.submit();
    }
// -->
</script>
</head>

<body onload=document.mailForm.besked.focus();>
<form name=mailForm action=mailto:din_e-mail@noget.dk method=POST>
Din besked:<br>
<textarea name=besked rows=10 cols=60 wrap=virtual></textarea><br><br>
Dit navn:<br>
<input type=text name=navn><br>
Din e-mail:<br>
<input type=text name=email><br><br>
<input type=button value=\" send \" onclick=validate();>
</form>
</body>
</html>
Avatar billede senj Nybegynder
04. december 2000 - 13:43 #2
Husk at rette din e-mail@noget.dk til, så den afspejler den email som formen skal sende til!
Avatar billede nokke Nybegynder
04. december 2000 - 13:45 #3
Skal man ikke henvise til den server, man er koblet op hos?
Avatar billede senj Nybegynder
04. december 2000 - 14:14 #4
Det mener jeg ikke - det er jo kun en mailto: der bruges i scriptet. Hvis man derimod bruger en formmail så skal der være installeret denne på serveren. I nedenstående eksempel skal Form Mail Script være installeret på serveren.

<form action=\"/cgi-bin/fmail.pl\" method=\"POST\">
<input type=\"hidden\" name=\"recipient\" value=\"webinfo@precisionweb.net\">
<input type=\"hidden\" name=\"subject\" value=\"Standard Form\">
<input type=\"hidden\" name=\"thankurl\" value=\"http://www.precisionweb.net/\">
<input name=autoresponse-subject type=hidden value=\"The Information You
Requested\">
<input name=autoresponse type=hidden value=\"This is where you would type in
the autoresponse message\">

<input TYPE=\"text\" NAME=\"Name the text field in this area\" SIZE=30>Standard
30 character field
<br>
<input TYPE=\"text\" NAME=\"username\" SIZE=30>Username/Email address field
<br>
<textarea NAME=\"Comments\" ROWS=5 COLS=30></textarea> Comment Block
<br>
<input TYPE=\"radio\" NAME=\"Name the radio button in this area\"
VALUE=\"Yearly\"> Radio Button One
<br>
<input TYPE=\"radio\" NAME=\"Name the radio button in this area\"
VALUE=\"Quarterly\">Radio Button One
<br>
<input TYPE=\"radio\" NAME=\"Name the radio button in this area\"
VALUE=\"monthly\">Radio Button One
<br>
<input TYPE=\"submit\" VALUE=\"Submit Form\"><input TYPE=\"reset\" VALUE=\"Reset
Form\"></form>

Avatar billede senj Nybegynder
04. december 2000 - 14:16 #5
De 3 \"hidden\" felter er dem fmail.pl koden behøver:

<input type=\"hidden\" name=\"recipient\" value=\"yourname@yourdomain.com\">
<input type=\"hidden\" name=\"subject\" value=\"Order Form\">
<input type=\"hidden\" name=\"thankurl\" value=\"http://yourdomain.com/thankyou.html\">
Avatar billede proboss Nybegynder
04. december 2000 - 15:42 #6
hvilken udbyder har du
Avatar billede jonasbh Nybegynder
04. december 2000 - 16:12 #7
Hej

Tak for jeres svar. Når min søn sover iaften kigger jeg på dem. OK?

Jonas
Avatar billede jonasbh Nybegynder
05. december 2000 - 01:21 #8
Hej Senj!

Jeg har indsat teksten i HTML i frontpage, men når jeg udfylder den og sender, står der \"der opstod en fejl på siden\"

Ved du evt. hvad som er galt??

proboss, min udbyder er Worldonline, men hjemmesiden ligger på en anden server.

Jonas
Avatar billede senj Nybegynder
05. december 2000 - 14:03 #9
Hej Jonas - jeg kigger på det!
Avatar billede senj Nybegynder
05. december 2000 - 14:37 #10
Prøv at kigge forbi dette link. Det giver en god beskrivelse for opsætning af formmail.

http://www.worldwidemart.com/scripts/readme/formmail.shtml

/søren
Avatar billede jonasbh Nybegynder
05. december 2000 - 21:39 #11
Hej Søren!

Det link du henviste til indeholder så vidt jeg kan se kom formmail, hvor der skal ordnes forskellige ting på serveren.

Efter at have rodet lidt rundt fandt jeg et link til en side med javascript, og her var et som virkere (uden ændringer på serveren)

Tak for dine forsøg på at hjælpe!!!

Jonas
Avatar billede jonasbh Nybegynder
05. december 2000 - 21:40 #12
Javascriptet kommer fra http://www.easyjavascript.com/javascript.html

Jonas
Avatar billede nokke Nybegynder
06. december 2000 - 08:14 #13
Jeg har også lavet en formMail til en hjemmeside for en virksomhed og de vil gerne have, at de i den mail de modtager kan se, hvilke felter afsenderen har afkrydset...

Kan man sende feltnavnene med på en eller anden måde i mailen?

Jeg tænker på, om man f.eks. kan skifte name=\"XXXXXX\" ud med et andet navn, f.eks. adresse - vil det pågældende felt så fortælle, at det her er adressen der er tale om?