Avatar billede cje Nybegynder
16. juni 2003 - 08:38 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Tabel størrelse

Jeg er ved at lave en hjemmeside til mit IT projekt. Mit problem er, at min lange grå menubjælke jeg har i venstre side, ikke fylder helt ned til bunden når man har en opløsning der hedder 1600 x 1200. Min body ser således ud:
<body leftmargin="0" topmargin="0" marginwidth="0" marginheight="0">

Hjemmesiden er her: www.famjensen.dk
CJ
Avatar billede cdc Novice
16. juni 2003 - 08:46 #1
set dine tabeller som skal være i højden til % i stedet for px som du har det nu
Avatar billede cje Nybegynder
16. juni 2003 - 08:50 #2
Hvor skal jeg skrive %? Bjælken ser sådan ud i html:
<table width="777" height="868" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
Avatar billede brokkehoved Nybegynder
16. juni 2003 - 08:55 #3
1: Det er rigtigt, at tabellen skal defineres vhj. af % istedet for pt eller px.
2: Du må IKKE bruge "height" direkte i en tabel! Hverken i "tabel", "tr" eller "td". Du skal bruge CSS, og du kan bruge den i både "table" og "td". Syntax ser sådan ud: STYLE="height:100%"
Avatar billede cdc Novice
16. juni 2003 - 08:55 #4
prøv med at sette 868 til 100% og se om det virker. har ikke kigget så nøje, men så bare at du har px i stedet for %
Avatar billede cdc Novice
16. juni 2003 - 08:57 #5
det er riktig som brokkehoved skriver, regnede med at du viste det da du bruger meget style i din kode
Avatar billede cdc Novice
16. juni 2003 - 09:01 #6
se her: halo, var lige inde på dk.edb.internet.webdesign.html og spørge videre til dette. Der fik jeg et svar fra Frank Sørensen (29-01 2003 8:42), der faktisk har en løsning. Den går ud på også at angive højde for <html> og <body>. På den måde ved browseren hvad tabellens højde skal udregnes på grundlag af. Her er det:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>

<head>
<title>Doctype: HTML 4.01 transitional</title>

<style type="text/css"><!--
html, body, table {
  height:100%;
}
table {
  position:static; background-color:#ffcc00;
}
--></style>

</head>
<body>

<table border="0" cellpadding="2" cellspacing="0" width="100%">
  <tr>
    <td width="100%">&nbsp;</td>
  </tr>
</table>

</body>
</html>
Avatar billede cdc Novice
16. juni 2003 - 09:01 #7
Avatar billede brokkehoved Nybegynder
16. juni 2003 - 09:07 #8
Den løsning er præcis det sammen som jeg skrev. Det er en .CSS-løsning, men hans løsning definerer ALLE tabeller på dit website. Min løsning definerer den enkelte tabel, hvor du nu meget bedre kan styre og justere den enkelte tabel, når du ikke er expert til .CSS endnu.
+ andre fordele, men det er for omfangsrigt at komme ind på det her.  :-)
Avatar billede cje Nybegynder
16. juni 2003 - 09:15 #9
Det var fornemt med to gode svar.
Avatar billede brokkehoved Nybegynder
16. juni 2003 - 10:57 #10
Jeg må lige lægge et svar.  ;-)
Avatar billede brokkehoved Nybegynder
16. juni 2003 - 10:58 #11
Svaret.