Avatar billede bse11703 Nybegynder
16. juni 2003 - 00:55 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

X koordinatet

Jeg skal finde et "div" elements x koordinat, så jeg har fundet flg. kode der virker i IE men ikke i NS(6):

function moveIt() {
    if (document.all) {
        x = (event.x - document.all['cont'].offsetLeft)-2;
    } else if (document.layers) {
        x = (event.x - document.layers['cont'].offsetLeft)-2;
    } else if (document.getElementById&&!document.all) {
        x = (event.pageX - document.getElementById('cont').offsetLeft)-2;
    }

Nogen der kan hjælpe???
Avatar billede skovenborg Nybegynder
16. juni 2003 - 00:58 #1
document.all virker kun i IE. Men du kan altid bruge document.getElementById fx
document.getElementById('cont') osv.
Avatar billede bse11703 Nybegynder
16. juni 2003 - 01:00 #2
Ja det ved jeg, men den returnerer ikke x koordinatet i NS - jeg ved ikke om det er event.pageX der skal kaldes eller hvad men det virker i hvertfald ikke...
Avatar billede skovenborg Nybegynder
16. juni 2003 - 01:09 #3
næh, pageX er god nok - den skulle gerne virke i NS. Skulle du ikke også gøre det ved de andre? Altså:
else if (document.layers) {
        x = (event.pageX - document.layers['cont'].offsetLeft)-2;}
Avatar billede bse11703 Nybegynder
16. juni 2003 - 01:14 #4
nej pageX virker ikke, men det gør event.x (i IE) - pageX returnerer 'undefined' i NS, nok fordi at det ikke er for dokumentet, men for div-elementet
Avatar billede bse11703 Nybegynder
16. juni 2003 - 01:19 #5
Jeg kan fortælle at jeg vil lave en slags 'progress' bar, hvorved et div-element er placeret inden i et andet, og dets størrelse afhænger så af hvor i det ydre div-element musen befinder sig - dvs. hvis musen er inde på midten, skal det indre div-elements højre side være ligeså
Avatar billede skovenborg Nybegynder
16. juni 2003 - 01:20 #6
øhm, hvad er det egentlig scriptet skal gøre?

pageX er jo cursorens umiddelbare position på siden og ikke kun for et enkelt objekt.
Avatar billede bse11703 Nybegynder
16. juni 2003 - 01:28 #7
nej men det er det eneste jeg kunne finde for NS - jeg skal bare bruge cursorens x koordinat for div-elementet...
Avatar billede skovenborg Nybegynder
16. juni 2003 - 01:48 #8
Du kan prøve med det her:
function moveIt(evnt) {
  if (document.all) {
        x = (event.x - document.all['cont'].offsetLeft)-2;
  } else if (document.layers) {
        x = (evnt - document.layers['cont'].offsetLeft)-2;
    } else if (document.getElementById&&!document.all) {
        x = (evnt - document.getElementById('cont').offsetLeft)-2;
        alert(evnt);
    }

hvor evnt kunne være en mouseover på din yderste div (eller hvordan du nu vil ha' den, altså:
<div onmouseover="moveIt(event.layerX);">
Avatar billede skovenborg Nybegynder
16. juni 2003 - 02:06 #9
Læste faktisk i manualen at event.x også virker (er et synonym/alias for layerX), men kunne ikke få det til at virke, så jeg vil anbefale layerX for nu.
Avatar billede bse11703 Nybegynder
16. juni 2003 - 02:12 #10
Det virkede, jeg takker mange gange - skriv et svar, så får du dine points...
Avatar billede skovenborg Nybegynder
16. juni 2003 - 02:17 #11
uhh, jeg svarede rigtigt HURRA!!! ;-)

Kig evt. på denne side for at se hvordan det skal gøres med almindelig java script:
http://devedge.netscape.com/library/manuals/2000/javascript/1.3/guide/

Rart at der er nogen som vil tage sig tid til at lave sine sider cross-browser kompitable :-)
Avatar billede roenving Novice
16. juni 2003 - 02:21 #12
;O)
Avatar billede roenving Novice
16. juni 2003 - 02:22 #13
>>skovenborg

Når du nu bruger if's hele vejen burde din funktion vel springe helt ud af på en eller anden måde ?o]
Avatar billede skovenborg Nybegynder
16. juni 2003 - 02:33 #14
tjaa, jeg skrev sådan set bare bse11703's om. Hvordan han vil bruge det ved jeg ikke, men nu fik vi da løst dette problem :-)
Avatar billede roenving Novice
16. juni 2003 - 02:35 #15
;O) -- igen ...
Avatar billede bse11703 Nybegynder
16. juni 2003 - 10:36 #16
Jeg kan sige at der i hvert if mulighed er en action, der ikke er beskrevet her for at besvare plads nemlig at div2's bredde = x
Avatar billede roenving Novice
16. juni 2003 - 12:21 #17
Men hvis svaret på alle if's er naej hvad så ?-)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
16. juni 2003 - 13:26 #18
nåja, roenving har ret - igen. Husk lige at lave en ... else { et eller andet}
til sidst. Der er jo nogen browsere som slet ikke har javascript eller understøtter de valgte muligheder.
Avatar billede roenving Novice
16. juni 2003 - 13:27 #19
-- mest et spm om god kodeskik ;O)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
16. juni 2003 - 13:43 #20
så skal det måske også tilføjes at man bør skrive:
<script language="javascript">
<!--
function moveIt() {
    if (document.all) {
        x = (event.x - document.all['cont'].offsetLeft)-2;
    } else if (document.layers) {
        x = (event.x - document.layers['cont'].offsetLeft)-2;
    } else if (document.getElementById&&!document.all) {
        x = (event.pageX - document.getElementById('cont').offsetLeft)-2;
    }
// -->
</script>

Så får folk uden javascript ikke smidt en masse tekst i hovedet når de går ind på siden. Men igen et spm om god kodeskik ;-)
Avatar billede roenving Novice
16. juni 2003 - 14:17 #21
>>skovenborg
-- det er vel kun nødvendigt, hvis man bruger en browser, som ikke _forstår_ javascript (Netscape Navigator 1 og Internet Explorer 1 & 2) -- hvis de har slået det fra ignorerer browseren det da ...
Avatar billede skovenborg Nybegynder
16. juni 2003 - 14:59 #22
Jaja, det var også det jeg mente. Jeg plejer heller ikke at gøre det, men får at ens kode er perfekt og virker i alle browsere, skal man egentlig også gøre dette. Men okay, det kan godt være lige meget.