Avatar billede cogitans Nybegynder
15. juni 2003 - 21:50 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

FTP-spørgsmål

Jeg har lavet et link i mappen "ftproot". På min hjemmeside har jeg lavet en knap, som giver adgang til ftp-mappen. Når jeg så kører hjemmesiden, og trykker på knappen, så kommer der også et vindue frem, hvor de aktuelle links er i. Men når man så trykker på et link, så kan man enten åbne filen eller gemme den. Hvis man vælger "Åben", så åbnes et nyt vindue, hvori filen ligger. Her kommer problemet så. For her har man mulighed for, at trykke på "Et niveau op"-knappen...og kan man pludselig se indholdet af mappen før. Og på denne måde kan en bruger jo få adgang til alt indholdet af computeren...hvilket jo ikke var hensigten. Hvordan angiver man, at man ikke har mulighed for, at trykke på "Et niveau op"-knappen? Eller hvordan kan man ellers komme om ved dette problem?
Avatar billede kenp Novice
15. juni 2003 - 21:57 #1
Er det når du selv trykker på knappen eller også når andre gør det? for det kan du jo begrænse med rettigheder!
Avatar billede cogitans Nybegynder
15. juni 2003 - 21:58 #2
Det er når jeg gør det. Jeg har ikke testet det med andre. Hvor kan jeg angive rettighederne hvad angår dette problem?
Avatar billede kenp Novice
15. juni 2003 - 22:00 #3
det er jo naturligt at du kan gøre det da du jo gerne skulle ahve rettigheder over din egen computer!

men du kan jo prøve at stikke mig et link til din hjemmeside, så skal jeg kigge på om fejlen også er der når man kommer ude fra!
Avatar billede brokkehoved Nybegynder
15. juni 2003 - 22:01 #4
Han kan vel også bare lave FTP-linket på en underside, som kun han selv ved hvor er, ikke? Så er han ude over sikkerhedsproblemet.  ;-)
Avatar billede brokkehoved Nybegynder
15. juni 2003 - 22:02 #5
Uha uha, jeg tror IKKE at du skal give linket ud til andre du ikke kender!
Avatar billede kenp Novice
15. juni 2003 - 22:03 #6
Brokkehoved -> hvis jeg ville lave ballade så ville jeg jo nok ikke gøre det så åbenlyst!
Avatar billede kenp Novice
15. juni 2003 - 22:04 #7
cogitans hvis du ikke vil ligge et link direkte her så kan du sende det til mig, se mere for kontakt her:
http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=kenp (kun for at sende det link hvis jeg skal kigge på det)
Avatar billede fromsej Praktikant
15. juni 2003 - 22:05 #8
For hvad det er værd (Meget)
Kenp har lige fået min FTP til at køre upåklageligt, ved at bruge et remoteprogram til at få alt sat rigtigt op, så det skal du ikke være nervøs for Cogitans.*S*
Avatar billede cogitans Nybegynder
15. juni 2003 - 22:06 #9
Det ville jeg meget gerne...men jeg er bag en firewall. Så min side kan ikke ses af andre end de personer, som er ind bag firewallen ;-)
Avatar billede brokkehoved Nybegynder
15. juni 2003 - 22:06 #10
Hvordan kan du på din hjemmeside lave en knap som giver adgang til ftp-mappen på din PC?
Avatar billede cogitans Nybegynder
15. juni 2003 - 22:07 #11
Jeg laver da bare en knap i HTML, som har TARGET=ftp:\\"mit navn"
Avatar billede brokkehoved Nybegynder
15. juni 2003 - 22:08 #12
Ok, jeg kender jo ikke jeres indbyrdes forhold. Det eneste jeg kunne se, var en person som var ude efter dit link... ;-)
Avatar billede cogitans Nybegynder
15. juni 2003 - 22:10 #13
awa???

Nå, men hvordan sætter jeg manuelt rettighederne i IIS?
Avatar billede kenp Novice
15. juni 2003 - 22:10 #14
cogitans -> så ved jeg godt hvad problemet er med din ftp!

du har garanteret også nogle delte drev på din computer :/ og du har oprettet nogle brugere med administrator rettigheder, og når du giver dem det såååå må de kigge alt det rundt de har lyst til :/

rettigheder ændre du ved at højreklikke på den enkelte mappe og vælge egenskaber og så tilladelser/sikkerhed
Avatar billede brokkehoved Nybegynder
15. juni 2003 - 22:11 #15
"TARGET=ftp:\\"mit navn""???  Ok..det lyder nemt. Det må afprøves ved lejlighed.
Men hallo! Hvad hvis man ligger bag en Router, som jeg gør? Sikker på at det ikke har noget ens IP at gøre?  jeg har fast IP.
Avatar billede cogitans Nybegynder
15. juni 2003 - 22:13 #16
jeg har en masse delte mapper på netværket, ja.
Men, som sagt, så har jeg ikke testet min hjemmeside med andre brugere end mig selv. Er det dér, hvor problemet er? Altså at det er en person med administratorrettigheder, som tester siden? Hvad ville der ske, hvis det var en person uden administratotrrettigheder? Ville den knap i Windowsvinduet så ikke være tilstede i den mappe, som visser linkene i min ftp-mappe?
Avatar billede kenp Novice
15. juni 2003 - 22:13 #17
brokkehoved er dette dit spørgsmål! men så får du også lige det svar med på vejen! "TARGET=ftp:\\"dinipadresse""???
Avatar billede kenp Novice
15. juni 2003 - 22:16 #18
congitans -> problemet er at det er svært at teste sin egen sikkehed !

få en anden bruger til at prøve! om det virker ordentligt! men hvis personen har administrator rettigheder vil kunne det samme som du gør!

men men men lige gyldigt hvilken bruger som prøver (som sidder ved fysisk samme cmputer som hjemmesiden) vil kunne gøre det samme!

så du skal have en udefra til at prøve! en som ikke har admin. rettigheder.
Avatar billede cogitans Nybegynder
15. juni 2003 - 22:18 #19
1:
"c:\Inetpub\ftproot" har altså ikke nogen "tilladelser/sikkerhed"-mulighed under "Egenskaber"?
2:
ftp:\\"dit navn" skulle virke, hvis du (/netværket) har installeret DNS. Og hvis du har fast IP, så gør det kun situationen mere atraktiv, da DNS'en så ikke skal holde styr over din varierende IP hele tiden. Jeg har varierende IP...og her virker det tilsyneladende.
Avatar billede cogitans Nybegynder
15. juni 2003 - 22:20 #20
okay...jeg er bare lidt påpasselig med at sætte linket til...men der er åbenbart ingen anden udvej så, end at teste det over netværket...
Avatar billede kenp Novice
15. juni 2003 - 22:22 #21
højreklik på denne computer ->administer ->gå ned og find din ftp. og gør så man ikke kan logge ind anonymt!

HUSK at deaktiver din gæstekonto! så nu kan du begrænse via brugere som må komme ind på din comp.! og give dem inderviduelle rettigheder!

Du kan jo også sige at din FTP skal ligge på et andet drev. der er jo ikke noget krav om at den lige skal ligge der!
Avatar billede cogitans Nybegynder
15. juni 2003 - 22:26 #22
"ftproot" er slet ikke delt. Det er kun "wwwroot", som er delt. Det er gennem IIS, at "wwwroot" deles...?
Avatar billede cogitans Nybegynder
15. juni 2003 - 22:28 #23
Er det ikke et krav? Er det ikke i den mappe, hvor IIS automatisk søger?
Desuden hjæper det vel ikke bare at flytte mappen...brugeren har jo fri adgang til at "surfe" rundt på min computer - også mine andre drev.
Avatar billede kenp Novice
15. juni 2003 - 22:29 #24
jamen selv om den ikke er delt kan man godt sætte rettigheder på hvem som kan komme ind! (og hvorfor har du delt wwwroot?) for at andre kan lægge ting op på din WWW!
Avatar billede kenp Novice
15. juni 2003 - 22:30 #25
næææ det er ikke noget krav at den skal ligge der! du kan sige din ftp er på f-drevet i en mappe af dit ønske! det gør du under administration af din ftp!
Avatar billede cogitans Nybegynder
15. juni 2003 - 22:32 #26
Ja, der havde du jo en god pointe :-)
Det ændrer bare ikke på, at jeg ikke har de nødvenige valgmuligheder inde under "Egenskaber"...?
Avatar billede cogitans Nybegynder
15. juni 2003 - 22:35 #27
Jo, vent lige lidt...jeg kan vælge "webdeling"...og herinde har jeg vist de rigtige muligheder...
Avatar billede kenp Novice
15. juni 2003 - 22:36 #28
;) ja man skal lige prøve at "fedte" lidt med det for at få det til at køre ordentligt ;) men hvis du sætter det til en anden mappe, så kan du selvbestemme rettigheder lige som på alle andre mapper
Avatar billede cogitans Nybegynder
15. juni 2003 - 22:38 #29
Gennem "Computeradministration" har jeg altsp ikke mulighed for, at sætte adgangrettigheder på mine delte mapper???
Avatar billede cogitans Nybegynder
15. juni 2003 - 22:39 #30
:-) hov, så kommentaren lige før var altså svaret på mit sidste spørgsmål?
Avatar billede kenp Novice
15. juni 2003 - 22:43 #31
ja det var det vist ;)
Avatar billede cogitans Nybegynder
15. juni 2003 - 22:44 #32
okay...jeg prøver lige at "fedte" lidt rundt med det...
Avatar billede kenp Novice
16. juni 2003 - 13:56 #33
hvordan går det med det?
Avatar billede cogitans Nybegynder
16. juni 2003 - 15:57 #34
Jeg har ikke rigtig fået testet det endnu...
Avatar billede xpoint Nybegynder
18. juni 2003 - 08:17 #35
husk at hvis man vil ungå at man via parrent dir ikke bare skal se hvad der ligger i parrent dir så skal man have default.html eller på unix index.html så der det jo default den som visses og ikke en dirliste, apache kan også denied dirlistning, så mulighedderne er mange :)

håber at det var nogen lunde det nogen ville vide
Avatar billede cogitans Nybegynder
18. juni 2003 - 10:01 #36
Awa? Hvordan skulle den forstås?
Min ´testside, med linket til ftp, hedder "index.htm"...så hvad mener du?
Avatar billede xpoint Nybegynder
18. juni 2003 - 17:00 #37
ups jeg blander ftp og http sammen, i ftp kan man ikke lukke parrent dir, det kan man i http, så hvis der var brug for at lave nogen filer til nogen få persionnner så er http vejen frem grundet man kan lave http auth, med ftp er man nød til at lave en login til ftp for den bruger som skal have filerne, eller lave en fælles via anon login, det er ikke muligt at mixe det ret meget før det hele er gået fløjten :)

jeg ved hvordan jeg ville gøre det i unix verden, ikke så meget i windows, men ftp er jo vel ikke så meget forskelligt aligevel :)