Avatar billede cyperangel Nybegynder
15. juni 2003 - 21:44 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

random billede, aktiveret ved klik, og åbnet i en anden frame

Jeg har denne her side:

www.cyperdesign.dk/test/

Siden består af en side, med to iframes i, en i midten, og en til højre.
Jeg skal bruge et script, der vælger en tilfældig html side der hedder eks. 1.html til 35.html  denne side skal vises i den højre frame, når man klikker på et af linksene i den venstre menu

Kan det lade sig gøre? og hvordan

Og det må gerne være beskrevet som om jeg intet fatter, for.... det gør jeg faktisk ikke hehe.

Mange tak :)
Avatar billede medions Nybegynder
15. juni 2003 - 21:45 #1
Kig engang på www.iba.dk der har jeg lavet det i menuen!

//>Rune
Avatar billede cyperangel Nybegynder
15. juni 2003 - 21:57 #2
erm ja....... Ka jeg få et udpluk at det der er relevant for mig? Som jeg sagde, for en som intet fatter..gerne så jeg bare skal klippe-klistre, for det ka jeg finde ud af....

Ser ellers meget fedt ud :)
Avatar billede grunken Nybegynder
15. juni 2003 - 23:06 #3
sådan her ?

<html>
<head>
<script language="javascript">
function hest(){
var a = 35 //antallet af sider
var s = Math.round(Math.random()*(a));

document.getElementById('link').href = s+'.html';
}
</script>
</head>

<body onload="hest();">
<a href="#" Id="link">Random Link</a>
</body>
</html>
Avatar billede grunken Nybegynder
15. juni 2003 - 23:08 #4
selvfølgelig skal du så bare huske at sætte et taget på dit link :)

altså:
<a href="#" Id="link" target="dinframe">Random Link</a>
Avatar billede cyperangel Nybegynder
15. juni 2003 - 23:57 #5
yep, lige præcis som den slags....

Sidste spørgsmål....

Hvis nu at mit link bliver aktiveret med en OnClick event, fordi jeg skal ha noget skiftet i to rammer, kan funktionen so aktiveres af Onclick, og hvordan skal linket så ændres?

eg: <a href="#" onClick="parent.centerframe.location='blank.html'; parent.rightframe.location='craftguidemenu.html'; return false;">CRAFTING GUIDES</a>

I stedet for blank.html skal jeg ha loaded en af de 35 random sider ind....

Altså, når man kliier på limket laodes der sider ind i to frames, den ene er specificeret, den anden er random :)

Det ville være supergreen hvis i kunen klare det...
Som sagt, jeg er ret meget noob på det her område hehe
Avatar billede cyperangel Nybegynder
16. juni 2003 - 00:00 #6
ja, og så kan jeg jo heller ikke stave mere ka jeg se.... Sorry
Avatar billede roenving Novice
16. juni 2003 - 00:10 #7
Så sådan her:
<script language="javascript">
function hest(){
var a = 35 //antallet af sider
var s = Math.round(Math.random()*(a));

return s+'.html';
}
</script>

<a href="#" onClick="parent.centerframe.location=hest(); parent.rightframe.location='craftguidemenu.html'; return false;">CRAFTING GUIDES</a>
Avatar billede cyperangel Nybegynder
16. juni 2003 - 00:55 #8
perfekt. Skal du ikke lige ha nogen points for det?

Tusinde tusinde tak :)
Avatar billede roenving Novice
16. juni 2003 - 01:30 #9
Det er vel grunken, som skal have points ?-)

-- det er hans hest() !o]
Avatar billede cyperangel Nybegynder
16. juni 2003 - 01:41 #10
jeg er ligeglad hehe, jeg synes bare nogen skal ha' pointene, og det er ikke medions, selvom det er en pæn side han har lavet :)
Avatar billede roenving Novice
16. juni 2003 - 01:46 #11
Jeg tror grunken kommer forbi og kigger til sin hest(), sådan en skal jo fodres hver dag *g*
Avatar billede roenving Novice
16. juni 2003 - 01:53 #12
Bemærk iøvrigt, at grunkens kommentar skal tages bogstaveligt (//antallet af sider) -- den vil returnere 0-34 !-)
Avatar billede cyperangel Nybegynder
16. juni 2003 - 02:08 #13
så hvis jeg har 36 sider, der starter med 1.html og ikke 0.html skal jeg lægge 1 til resultatet, og skrive 36 i stedet.....
Avatar billede roenving Novice
16. juni 2003 - 02:10 #14
Præcis !=)
Avatar billede grunken Nybegynder
16. juni 2003 - 09:39 #15
Jeg lægger et svar tak for opbakningen roenving ;)

Jeg syns nu du har fortjent det halve ;D