Avatar billede wicked Juniormester
14. juni 2003 - 19:48 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Dansk dato format i php

Hey...!

Jeg ved dette spørgsmål har været her mange gange, men jeg syns ik jeg fik noget ud af dem jeg har læst på, så her kommer det igen. Hvordan kan man få vist en dansk dato+tid i php? fx. 14/6-03 19.50 :)

//wicked
Avatar billede ahv Nybegynder
14. juni 2003 - 19:50 #1
<?php
$m_navn = array(1 => 'januar','februar','marts','april','maj','juni','juli','august','september','oktober','november','december');
$d_navn = array('søndag','mandag','tirsdag','onsdag','torsdag','fredag','lørdag');

$d = date('d');
$n = date('n');
$w = date('w');
$y = date('Y');

echo "$d_navn[$w] d. $d $m_navn[$n] $y ". date("H:i");
?>
Avatar billede ahv Nybegynder
14. juni 2003 - 19:51 #2
echo date("d/m-Y H:i);
Avatar billede ahv Nybegynder
14. juni 2003 - 19:51 #3
echo date("d/m-Y H:i");
Avatar billede schaefner Juniormester
14. juni 2003 - 19:57 #4
echo date('d/m-y H.i');
Avatar billede wicked Juniormester
14. juni 2003 - 19:57 #5
Det virker fint nok, men når jeg skal tilføje det til mysql så står der bare 0000-00-00..?
Avatar billede ahv Nybegynder
14. juni 2003 - 20:04 #6
Du skal ikke begynde at lave om på MySQL standart format, den vil have det i yyyy-mm-dd, dette er pga. når den skal sortere resultaterne forestil dig flg. dato'er i databasen:

Så hvis vi vil have dem sorteret bliver det til:
Avatar billede wicked Juniormester
14. juni 2003 - 20:06 #7
så hvis jeg vil føje det til mysql hvilket datoformat skal jeg så skrive ? Jeg er lidt ny inden for der her php :)
Avatar billede wicked Juniormester
14. juni 2003 - 20:19 #8
Ingen der kan hjælpe med det ?
Avatar billede yeahdesign Nybegynder
14. juni 2003 - 20:23 #9
Er du dum din ko? YYYY-MM-DD
Avatar billede yeahdesign Nybegynder
14. juni 2003 - 20:23 #10
Jeg kender ham..
Avatar billede ahv Nybegynder
14. juni 2003 - 20:26 #11
Hvis du bare vil indsætte datoen/tiden lige nu:

mysql_query("INSERT INTO tabel (datefelt) VALUES (NOW())");
Avatar billede micki Nybegynder
15. juni 2003 - 02:27 #12
Når du skal gemme et timestamp i en MySQL-database bruger man normalt UNIX timestamp eller MySQL's eget timestamp-system. Jeg har gode erfaringer med UNIX timestamp.

http://dk2.php.net/manual/en/function.time.php - tjek også de andre funktioner. De er ret smarte.