Avatar billede ylwen Nybegynder
14. juni 2003 - 10:31 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Flere RAM i maskinen

Jeg har et Soltek SL-85ERV2 bundkort. Jeg har pt 512 MB Nania PC2100 DDR RAM i og har så forsøgt at putte yderligere 512 MB i, men så bliver der ballade.

Jeg har forsøgt med 512 MB Kingston PC2100 DDR RAM. Hvis jeg kører med klodsen for sig selv så virker det fint. Kører jeg med begge klodser, henholdsvis i 1. og 2. slot og omvendt, så får jeg at vide at der kun er 128 MB RAM i maskinen. Kører jeg med en klods i 2. eller 3. (og ikke nogen klods i 1.) slot så kan maskinen slet ikke starte op.

Er der noget galt med mit MB eller er det mig der er et fjols ? (kan også være begge dele :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. juni 2003 - 10:37 #1
Kan det have noget at gøre med at den ikke kan finde ud af at køre med double og single sidet memory på samme tid ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. juni 2003 - 10:38 #2
sorry, havde ikke lige set det sidste du skrev, mht at køre med en klods i 2 eller 3 slot. Så har det vist ikke noget med det at gøre.
Avatar billede geforce3 Praktikant
14. juni 2003 - 10:39 #3
Det var også min tanke, men 2 stænger på 512 og hvis det er single sidet burde den vise ½ delen... Mener min ven havde noget lignende med sine ram, det var CAS latensy der var sat for højt
Avatar billede mjl Nybegynder
14. juni 2003 - 10:43 #4
Hvis dit styresys, er mindre end win2000 - skal du ikke fyre mere end 512 i mask. - ellers for du problemer...
Avatar billede mjl Nybegynder
14. juni 2003 - 10:44 #5
Hvilket styresys bruger du?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. juni 2003 - 10:44 #6
mjl >> Det er jo i bios, så styresystemet er slet ikke inde endnu.
Avatar billede mjl Nybegynder
14. juni 2003 - 10:45 #7
Åhhh ok - sorry...
Avatar billede ylwen Nybegynder
14. juni 2003 - 10:48 #8
For god ordens skyld, så er det XP. Er det Kingston klodsen der er double sidet? og er den i givet fald hurtigere end den anden klods?
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2003 - 10:50 #9
Prøv at se om der ikke er en BIOS update til dit bundkort
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. juni 2003 - 10:54 #10
Det var ikke meget der stod i manualen ang. Memory moduler. Her er den relevante info:

1-2.3 Memory
3 DDR DIMM 184-pin slots on board for DDR *400/333/266/200 DRAMs:
• Supporting unregistered, non-ECC DDR *400/333/266/200 DRAM up
to 3 GBs
• Supporting installation of mixed volumes yet same type of DDR DRAM
modules
*Soltek Computer Inc. typically runs a DDR 400 Memory Module
Validation Program for Chipset VIA P4X400A. Detailed information
is available in Soltek Web Site: www.soltek.com.tw

Jeg går stærkt ud fra at Kingston og Nania laver både single- og doublesidet memory, så det er nok for lidt info til at afgøre om det er det ene eller andet.
Avatar billede amplificator Nybegynder
14. juni 2003 - 11:01 #11
Man har hørt end el om problemer med ram af forskellige producenter i samme maskine.. Så det kan muligvis være dit problem.

2xKingston eller 2xNania..
Avatar billede amplificator Nybegynder
14. juni 2003 - 11:02 #12
Rettelse:
Man har hørt en del om problemer med ram af forskellige producenter i samme maskine.. Så det kan muligvis være dit problem.
Avatar billede Hans Frederik Novice
14. juni 2003 - 11:17 #13
du kan jo altid prøve at installere den seneste biosopdaterin som kan findes her: http://www.soltek.de/downloads/bios/ami/85erv2L/85ervL21.zip
Avatar billede ixxus Nybegynder
14. juni 2003 - 13:45 #14
Tror også at det kan være på grund af blandingen af mærker, prøv evt at sætte en klods i slot 1 og den anden i slot 3, men det har du vel også prøvet.
Avatar billede ylwen Nybegynder
14. juni 2003 - 23:11 #15
Jeg har lige prøvet at opdatere bios, men det hjalp ikke noget. Jeg har også lige prøvet at sætte en Kingston 256 klods i, uden bedre resultat.

Det er altså hverken bios der er noget galt med, eller fordi jeg kører med forskellige ram producenter (hvilket jeg også har svært ved at forstå), men hvad kan det så være?
Avatar billede Hans Frederik Novice
15. juni 2003 - 20:19 #16
kan du oplyse præcis hvilke ram det er du har købt?

f.eks.: KVR266X64C25/512

denne oplysning står sikkert på pakken  som rammene var i, eller på hjemmesiden hvor du købte dem, hvis du købte dem på den gammeldags måde, kan du nok få hjælp af forhandleren.
Avatar billede ylwen Nybegynder
15. juni 2003 - 20:52 #17
KVR266X64C25/512 står der på den pakke som jeg lige har købt. Jeg har desværre ikke pakken fra den anden klods.
Avatar billede Hans Frederik Novice
15. juni 2003 - 21:46 #18
jeg er ik så meget inde i det der med ram, men kan det ikke være noget med at Nania-rammene er "CL2.0", og at Kingston-rammene er "CL2.5"?
Avatar billede superanden Nybegynder
15. juni 2003 - 21:51 #19
du sagde at du havde prøvet med en kingston 256 klods sammen med din gamle 512.

har du muligvis også prøvet de 2 kingston klodser sammen? så skulle det jo gerne give 768mb
Avatar billede ylwen Nybegynder
15. juni 2003 - 22:03 #20
Ja, jeg har også prøvet dem sammen, men det hjælper heller ikke spor :(