Avatar billede zarthax Nybegynder
14. juni 2003 - 07:57 Der er 20 kommentarer og
4 løsninger

Pentium 200 MMX som www server ?

Jeg er i den lykkelige situation, at vi har fået en ny maskine, (Compaq 1333 Mhz), og dermed er den gamle maskines skæbne beseglet; Den skal være min forsøgsmaskine.

Jeg har tænkt mig at installere PHP - MYsql samt Apache web-server på den.
MEN! Jeg NÆGTER at beholde win98 som styresystem!...

Jeg fandt noget med linux, som er meget positivt omtalt her på E, men de skriver at man som min. skal have en PII 400Mhz... ( http://www.arklinux.com/faq3.php#1 ) og det må da vist siges, at det lever jeg bestemt ikke op til :-(

Maskinens opgave bliver, (håber jeg), at hoste vores egne web-sider, E-mail, FTP server osv...

Maskinen:
Pentium 200Mhz MMX
4 GB HDD
128 MB RAM

Nogen gode idéer ??

/mandator/
Avatar billede soreno Praktikant
14. juni 2003 - 08:11 #1
Installer en Debian på den:

http://www.debianguiden.dk/

Hent f.eks. denne:
http://ftp.se.debian.org/debian-iso/3.0_r1/i386/debian-30r1-i386-binary-1_NONUS.iso

Md5:
9fa969a779faec5c8d242924457e31b6  debian-30r1-i386-binary-1_NONUS.iso

og installer resten gennem nettet.
Avatar billede soreno Praktikant
14. juni 2003 - 08:15 #2
Hvis du bestemmer dig for Debian, så bør du installere "bf24" når bootmenuen til ovenstående CD kommer frem.
Avatar billede zarthax Nybegynder
14. juni 2003 - 08:16 #3
Hov hov :)
ikke så hurtig :)
Hvad er Debian og hvd gør den(det?)

Er ikke helt med på noderne hvad IT angår ;)
Skal vist have det skåret mere ud i pap end jeg havde forventet :)
/mandator/
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juni 2003 - 08:57 #4
Enig med Søren.

Linux

(om det er Debian, Redhat eller en anden betyder nok ikke så meget)

Vær lidt behersket i hvad du installerer.

Kør i tekst-mode (ikke X).

Hent Apache+PHP+MySQL separat i.s.f. at installere fra Linux
dist. (den er næsten altid forældet).

Så bør du have en glimrende web-server.

Hvis PHP'en er for tung kan det måske godt køre lidt langsomt,
men sandsyneligvis vil det være helt OK.

Hvis du "tilfældigvis" faldt over noget brugt SDRAM så du kunne
komme på 192 eller 256 MB ville det ikke skade.

(og det kunne jo være at der var nogen i omgangs-kredsen der havde
en defekt PC hvor du kunne få lov at skrælle RAM inden de smed den
ud)
Avatar billede fet321 Nybegynder
14. juni 2003 - 09:10 #5
Jeg vil anbefale dig at prøve SME server 5.5 fra www.e-smith.org

Du downloader et disk image her: ftp://ftp.sme-server.nl/e-smith/releases/5.5/iso/ som du så brænder på en CD.
Du smider så CD'en i  din Pentium 200 maskine og booter fra CD (eller bootdisk. Mere info her: http://www.e-smith.org/content/downloads/)
Du svarer så lige på et par spørgsmål under installation vedr. internetforbindelse, hvad maskinen skal bruges til osv.
Derefter har du en fuldt fungerende linux(redhat) server med Apache, PHP, MySQL, Mail- og FTP-servere. Hvis du smider 2 netkort i maskinen (gør det inden du installerer), kan den også bruges som internet-gateway, firewall og DHCP-server for resten af dit netværk.

Og så er det fuldstændigt gratis :-)
Man kan dog købe en version med support.
Der findes også en version 5.6. Den stiller dog lidt større krav til hardware end 5.5. Kan ikke helt huske kravene, mener dog ikke den kan køre på din box.

/fet321
Avatar billede zarthax Nybegynder
14. juni 2003 - 09:21 #6
Hmm...
Jeg vil prøve begge af løsningerne af.
Falder den på Debian, må  soreno og arne_v dele point, hvor arne_v vil få mindst, da han har samme forslag, dog lidt mere uddybende, samt han kom efter Soreno.

Falder den på fet321, falder pointene til ham alene, da han kommer med et alternativ til Debian.

Håber i kan acceptere den point fordeling ?

Det kommer nok til at tage lidt tid, eftersom den gamle maskine først skal formateres og derefter skal der installeres... og i ved jo godt hvor lang tid en 200 mhz er om den slags...; bag en kage, inviter gæsterne og drik kaffen. Når de er gået, er maskinen måske klar :)

Håber i har en smule tålmodighed :)

/mandator/
Avatar billede fet321 Nybegynder
14. juni 2003 - 09:27 #7
Start med mit forslag.
Og nøjes så med at lave kaffe imens ;)
Det tager nemlig ikke ret lang tid at installere SME.
Avatar billede zarthax Nybegynder
14. juni 2003 - 10:17 #8
Hmm...
Kommer til at tage noget længere...
Jeg er indkaldt til lidt husligt arbejde :-/ *GG*

sme.... Sydlangelands Maritime Efterskole... den hedder det Nøjagtig det samme i deres egen forkortelse *LOL*

/mandator/
Avatar billede langbein Nybegynder
14. juni 2003 - 11:46 #9
Debian og SME det må vel nesten være ytterlighetene i Linux verden. Debian er jo kanskje litt vanskelig å installere. SME/e-smith er særdeles enkel å installere. Debian er en generell linux som kan brukes til alle ting og som man kan modifisere som man vil. SME server er en "låst" server installasjon som man ikke kan modifisere og ordne med som man ønsker, men til gjengjeld så kommer man hurtig i gang. Hvis man ikke har så mye Linux erfaring så er man oppe og kjører med en forholdsvis avansert men forholdsvis låst løsning på 123 hvis man velger e-smith. Påstanden om at man kan ha en e-smith ferdig installert (og konfigurert !) men man lager kaffe, den er jo nesten helt riktig !

e-smith krever vel sansynligvis litt mere ressurser en Debian slik at den vil kjøre litt langsommere med e-smith en Debian. Kjører ellers e-smith på en pentium 166 og det fungerer helt fint.

Ellers så har jo den ordinære Red HAt også blitt nokså enkel å installere. Du har nok RAM men litt lite HD for RH 9.0 (Men det kunne vel la seg gjøre.)

Det skulle ellers vært et egen e-smith avsnitt her på eksperten ettersom e-smith'en stort sett oppfører seg helt forskjellig fra alle andre Linux konfigurasjons og driftsmessig selv om den egentlig er bygget over Red Hat 7.3

Kjører forresten versjon 5.6, dvs den nyeste e-smithen på pentium 166'en med 128 Mb RAM og det fungerer helt fint.

Hvis man fosøker å modifisere noen av konfigurasjonsfilene til e-smith slik som man gjør for andre Linux så kan man bli noe overrasket. Etter et lite stykke tid så settes konfigurasjonsfilene tilbake til det opprinnelige, automatisk. e-smith blir på denne måten driftssikker men uforanderlig.

Hvis du velger en ren server installasjon så vil denne være uten firewall og med temmelig mange porter åpne slik at det bør stå en hardware firewall in front. Mange adsl modemer har innebygget firewall. Heller ikke firewall kan endres på "standard linux måte" på en e-smith. Det kan den selvfølgelig på Debian og Red Hat.

Red Hat 7.3 (som e'smitten bygger på) ville også ha vært et meget bra valg for den aktuelle PC. Det lar seg gjøre å kjøre x-win med RH 7.3 på pentium 166/128 men det kjører langsomt.
Avatar billede langbein Nybegynder
14. juni 2003 - 11:51 #10
e-smith har også en installasjons option "gateway". Da behøves 2 nettverkskort og da skal all trafikk for ditt lan kjøres gjennom e-smithen. Har aldri prøvd dette installasjonsalternativet men i følge dokumentasjonen for e-smith så skal dette installasjonsalternativet medføre at det kommer en firewall automatisk på plass. (Hvis man behøver dette.)
Avatar billede langbein Nybegynder
14. juni 2003 - 12:11 #11
Hvis målet er å komme hurtigst og enklest mulig i gang med en linux server som fungerer så er e-smith tingen. Dreier det seg om å trekke den best oppnåelige performance ut av en Pentin 200 så er Debian tingen. Ønsker man en kombinasjon av egenskaper så er Red Hat 7.3 et alternativ.

e-smith har ellers også en automatisk back up funksjon som jeg ikke har sett på noen andre Linuxer. Via admin panelet som må kjøre på en pc no 2 via len for eksempel en Win maskin så velger man backup via lan. Alle datafiler og konfigurasjonsfiler havner så i koprimert format på ens workstation.

Så kan man for eksempel installere e-smith på nytt og så klikke for restore av backup. Så vips i løpet av noen minutter så har man en ny e-smith installsjon og back up kopien av de gamle data på plass.
Avatar billede zarthax Nybegynder
14. juni 2003 - 12:35 #12
-->langbien
Tak skal du ellers have... nu er der vist rigeligt for mig at tænke over....

Men i ser ellers ud til at være MEGET enige, bortset fra at RedHat 7.3 er kommet på listen...

Vi sat sat den helt store forårs-rengøring i værk, og derfor når jeg garanteret ikke det hele idag, og dermed når jeg heller ikke til en konklusion, andet end at når i er SÅ enige, må det være fordi det er dét der er de rigtige løsninger til en så lille maskine som denne.

Det skal nævnes at maskinen på et senere tidspunkt bliver opgraderet til en 500 Mhz (ca) ATX maskine, for vi mangler blot kabinettet.... bundkort og processor har vi, men resten bliver overført fra den gamle.

Jeg gø nu det, at jeg hæver point til 45, således at i hver kan få 10 point, for i har alle ret. Nogen var først med det korrekte svar. Han/hun får 15 point. Resten får 10 point.
Er dette noget i kan acceptere ?

Når jeg har fundet ud af hvad der kommer til at ligge på maskinen, poster jeg det i DENNE tråd, således at løsningen på spørgsmålet bliver besvaret.
(Kan kun besvares med mit valg).

Håber det er i orden med jer.

Jeg hæver point nu, og deler ud om ca. 20. min.
Hvis der ikke er nogen indsigelser, bliver pointfordelngen som beskrevet om ca. 20 min.

/mandator/
Avatar billede proc Nybegynder
14. juni 2003 - 12:36 #13
Endnu et indspark: Ta´ ham Smith!

Jeg er nørd gennem mange år, men har altid bevæget mig i Windows-universet (og før den tid DOS). Jeg har et par gange snuset lidt til Linux, men er løbet skrigende bort efter blot to liniers hokus-pokus-kode. Jeg tror såmænd det ville være til at lære, men jeg gider ikke! Jeg har nok at gøre med at holde mig opdateret på.net, VB, C++, PHP osv., så jeg har faktisk ikke rigtigt overskud til at lære endnu en verden at kende.

Men jeg er jo også lidt nysgerrig, så da jeg læste om e-smith, så skulle jeg jo lige prøve. Og sandelig: nogen har lavet et system til sådan nogen som dig og mig, som gerne vil have noget der fungerer, men ikke gider sætte os ind i hvad forskellen på v.7.3.1 og 7.3.2 er...

...jeg hentede et image, brændte det på en CD og smed det i en gammel P200. Efter nogle kopper kaffes tid, havde jeg forstået universet, installeret 4 webhoteller og pakket maskinen væk i et skab. Og der står den endnu og viser sider!

Jeg tror det tog et par timer, og jeg følte faktisk at jeg havde en forståelse af hvad der skete. Når den øvrige Linux-verden når derhen i nærheden, så bliver det surt at være M$. Men heller ikke før...
Avatar billede langbein Nybegynder
14. juni 2003 - 13:23 #14
Jo, det pussige med Smith det er at han nesten er mere Windows enn windows selv samtidig som det altså er en Linux ..

Det finnes ellers et produkt som Likner litt på dette på arbeidsstasjonsiden også, og dette er Lycoris. Her er også prinsippet installer uten alternativet og så er du oppe og kjører. http://lycoris.com

Gratis (lovlig) nedlasting: ftp://gd.tuwien.ac.at/opsys/linux/lycoris/iso/

Tror ikke jeg vil anbefale Lycoris for pentium 200, men for en litt større maskin så er Lycoris en "Windows alike" Workstation Linux med bla slike ting som TV tuner, CD-romspiller, MP3 spiller og CD brenner program. Sist jeg testet gratisversjonen av Lycoris (6-12 mnd) så hadde de fremdeles ikke fått med Open Office og jeg savnet sånn sett denne.

Lycoris er lik med e-smith på den måte at den mere eller mindre lever i sin egen verden, den er ikke kompatibel med noe saærlig annet. Den er på den annen side enklere og hurtigere å installere enn Window og man behøver stort sett aldri å gå ut av det grafiske grensesnittet. Ellers veldig fin design på skjermbilder og slikt.
http://lycoris.com/products/desktoplx/desktop/

Hvis noen event tester lycoris, kan de eventuelt legge beskjed ?!
Avatar billede langbein Nybegynder
14. juni 2003 - 13:33 #15
Hmm .. det ser ut til å skje noe .. med Open Office som en del av konseptet så kan Lycoris saktens bli til noe ..
http://www.lycoris.com/webservices/kb/viewKbarticle?record_id=33

Ellers så har jo no også Red Hat 9.0 blitt ganske installasjons og brukervennlig og her finnes jo Open Office som standard.
Avatar billede zarthax Nybegynder
14. juni 2003 - 13:35 #16
Kan man køre enkelte windows baserede porgrammer gennem de forslag der er komet ?
(ICQ O.L.) ??

/mandator/
Avatar billede langbein Nybegynder
14. juni 2003 - 13:41 #18
Windows på Linux... Har faktisk aldri prøvd men de beskrivelser jeg har lest sier det fungerer heller dårlig. Det fungerer i hvert fall ikke på e-smith.
Det finnes en mulighet på Red Hat via et progran som heter wine. Har som sagt aldri prøvd.
Avatar billede fet321 Nybegynder
14. juni 2003 - 13:48 #19
Hvis du vælger SME-server er der lidt hjælp til konfiguration her:

http://www.e-smith.org/docs/howto/
http://www.e-smith.org/cgi-bin/contrib.cgi
http://dungog.net/sme/help/

Det kan nemlig sagtens lade sig gøre at ændre på konfigurationen af din SME.
Men da SME-serveren lægger "et ekstra lag" konfigurationsfiler ovenpå linux' oprindelige filer, skal du følge denne fremgangsmåde: http://www.e-smith.org/custom/ når du skal rette i konfigurationen.
Ellers vil du nemlig, som tidligere nævnt, opleve at ændringerne forsvinder.

/fet321

PS: Min SME 5.5 står sjovt nok også og hygger sig i et skab :)
Avatar billede langbein Nybegynder
14. juni 2003 - 13:59 #20
Min også. Og så bruker jeg en Red Hat 9.0 til alt dette andre.

Når deg jelder dette http://www.e-smith.org/custom/

fet321 -> Har du prøvd å endre disse konfigurasjonene ?? Fungerer det greit ?? Testet litt men syntes ikke helt jeg fikk det til å kjøre slik som jeg ønsket. (Kan være at jeg er for mye vant til den tradisjonelle Linux måten å konfigurere på og at jeg bør forsøke det en gang til.)
Avatar billede fet321 Nybegynder
14. juni 2003 - 14:07 #21
langbein >> Ang. konfigurationen: Skal gerne indrømme at jeg stadig arbejder på sagen ;) Min arbejdsstation kører Win2K, og har ingen linux erfaring. Jeg skal derfor lære at konfigurere en linux-maskine, samtidig med at jeg skal tage højde for SME-serverens specielle konfigurationsmetode.
Avatar billede langbein Nybegynder
14. juni 2003 - 14:34 #22
OK legg beskjed hvis du finner ut av noe. Skal gjøre det samme.
Avatar billede zarthax Nybegynder
15. juni 2003 - 17:33 #23
Hmmm...
Jeg har luret det med linux igennem....
Der går nok nogle år før jeg roder mig ud i noget der bare ligner linux en lille smule... mand det er et forvirrende marked...

Har slået mig ned med Apache, PHP og Mysql sammen med en totalt rippet ver. af win98....
For de der ved hvad de laver og vil have, er jeg ikke et sekund i tvivl om at linux er klart #1, men for en heftig newbie på serverområdet, tror jeg lige der er noget jeg skal have lært først ;-)

Men mange tak for hjælpen alle :)

/mandator/
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juni 2003 - 17:53 #24
Jeg ville nok have valgt NT4 fremfor 98. 95/98 er ikke så gode til
mange tråde. Og mange tråde er jo netop noget en server har brug for.