Avatar billede tipsen Nybegynder
14. juni 2003 - 01:58 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Generer unikt filnavn

Hej eksperter

Jeg har brug for at generere et unikt filnavn til en fil der skal skrives til et nærmere angivet bibliotek - filnavnet behøver ikke være fornuftigt for mennesker - bare det er unikt!

Jeg kastede et blik på tempnam(), men den er ikke umiddelbart brugbar! Hvad har I af forslag kloge hoveder?

Det må være et standard problem og der må være en standardløsning...
Avatar billede tipsen Nybegynder
14. juni 2003 - 02:00 #1
findes der alternativt en metode der fra en mysql-db udtrækker næste ledige id fra et felt med auto_increment - dvs. det id næste oprettede post vil få! Jeg kan ikke bruge mysql_insert_id() da den jo kun bruges efter INSERT er sket!
Avatar billede googolplex Novice
14. juni 2003 - 02:00 #2
Kan du ikke bare smide et timestamp i enden på det navn du har i forvejen ?

Er det i forbindelse med upload ?
Avatar billede skovenborg Nybegynder
14. juni 2003 - 02:03 #3
kan du ikke bare finde det seneste oprettede id og lægge 1 til - så er det jo også den næste id.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
14. juni 2003 - 02:04 #4
nej, forresten - det ikke den bedste løsning hvis du fx sletter den seneste post. Så bliver det noget rod.
Avatar billede ahv Nybegynder
14. juni 2003 - 02:06 #5
tipsen ->
Jeg har selv haft brug for unikke filnavne i forbindelse med billede-upload, den løsningsmetode jeg brugte/bruger er at kalde filen det antal sekunder der er gået side 1970 med time funktionen.
Avatar billede myplacedk Nybegynder
14. juni 2003 - 10:23 #6
Hvad er der galt med tempnam()?

Hvorfor ikke vente med at lave filnavnet til EFTER du har kørt din INSERT?
Avatar billede schaefner Juniormester
14. juni 2003 - 10:32 #7
http://dk2.php.net/manual/en/function.uniqid.php

Eller evt. noget ala det her:

$sql = mysql_query('SELECT MAX(id) AS h FROM squnk');
$row = mysql_fetch_array($sql);
echo $row['h']+1;
Avatar billede mart1n Nybegynder
14. juni 2003 - 11:07 #8
SHOW TABLE STATUS LIKE 'tabel'

Der er et felt der hedder Auto_increment, som viser det næste ID.