Avatar billede thomasthorup Nybegynder
13. juni 2003 - 23:54 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Log-on til SQL plus

Jeg har lige installeret Oracle 9.1, men kan ikke logge på SQL plus? Problemet er at jeg ikke kender username! Jeg mener ikke at jeg på noget tidspunkt har valgt et username? Jeg formoder at password er manager, da det er en frisk installation, og at værtstreng evt. kan være scott!
Avatar billede teepee Nybegynder
13. juni 2003 - 23:57 #1
username: system
password: manager

=> skynd dig at lave en ny bruger og kom væk fra denne bruger, hvis du er usikker på hvad du laver!
Avatar billede pnielsen Nybegynder
13. juni 2003 - 23:59 #2
Normalt så bliver man spurgt til sidst i installationen, hvad man vil sætte sine passwords til

user: sys
password: change_on_install

eller

user: system
pass: manager

eller

user: scott
pass: tiger

eller....

Værtsstreng kan normalt udelades, hvis det er lokal connection på din maskine.
Det bruges kun hvis du skal connecte til en database på en server et andet sted.
Avatar billede teepee Nybegynder
14. juni 2003 - 00:02 #3
create user thomas identified by thomas;
grant connect, resource to thomas;
connect thomas/thomas;
...så hvidt jeg husker
Avatar billede pnielsen Nybegynder
14. juni 2003 - 00:02 #4
sys og system brugeren bruges til at administrerer databasen. Feks. kan du lave nye brugere med dem.
Det er en god ide at ændre password til noget andet.

Login som system og skriv:
alter user system identified by PASSWORD;
hvor PASSWORD er dit nye passeword.
Det samme kan du gøre for brugeren sys.
Alter user sys identified by thomasthorup;
Her er password sat til thomasthorup.... havde du jo nok gættet ;-)

Held og lykke i Oracle verdenen...
Avatar billede pnielsen Nybegynder
14. juni 2003 - 00:03 #5
teepee:
Du kan faktisk lave brugeren og grante samtidig - i en kommando:

grant connect,resource to thomas identified by thomas;
Avatar billede pnielsen Nybegynder
14. juni 2003 - 00:09 #6
Øhhh ?? Syntes det var mere rimeligt at dele point mellem mig og teepee ??