Avatar billede triumph10 Nybegynder
13. juni 2003 - 21:06 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

fejl ved installation af OS

Jeg tænder computeren, med diskette og winXP harddisken er blevet formateret på anden computer og sat i min egen, men når jeg så starter op kommer dertil hvor den plejer at indlæse disketten, i stedet for skriver den "NTLDR is missing" "press ctrl+alt+del" øhmm.... hvad NTLDR???
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2003 - 21:08 #1
Det lyder ikke som om den booter på din disketter. Dette skal sættes op i BIOS:
Avatar billede -bikerbirk- Nybegynder
13. juni 2003 - 22:49 #3
Tja, gå ind i BIOS og vælg øverste punkt på listen. Se om den fundet ud af at du har en HD og et CDROM drev. Ellers, gå ned og tryk Enter der hvor der står Auto.

Tryk ESC og tag det næste punkt på listen. Find 1st boot device og ændre den til CDROM/Atapi CDROM. Tryk ESC og Save and Exit. Sæt din WinXP i dit CDROM drev. Når den siger:

"Tryk på en tast for at boote fra Atapi CDROM.." skal du bare trykke på en tast. Lad den indlæse installationsfilerne... Herefter skal du vælge at du vil installere Windows på ny (bare rolig). Når den spørger hvilket system din HD skal køre på, skal du vælge NTFS (Hurtig). Vælg at du vil formatere, for en sikkerheds skyld. Og lad den så installere Windows...

/BikerBirk
Avatar billede ixxus Nybegynder
14. juni 2003 - 01:42 #4
Ja, det er slet ikke nødvendigt med en bootdiskette... WindowsXP kan starte direkte fra CD-ROM'en - hvilket også er meget nemmere. Du skal blot sætte den til at undersøge CD-ROM-drevet før harddisken i computerens "boot-sekvens" (som -bikerbirk- forklarer)