Avatar billede mollebowman Nybegynder
13. juni 2003 - 19:51 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ny processor til A7V133

Hejsa
Køleren på min processor er brækket af og dermed er processoren brændt af.

Hvilken processor + køler vil I anbefale isetdet?
Det skal være den hurtigst mulige.
Jeg har kigget på Asus' hjemmeside vedr. hvad der kan køre på mit mobo.
Men hvad kompatabiliteten vedr. ram?
Jeg har A7V133 rev. 1.04. bios rev. 1007
Ram er pc133
Eller vil I foreslå en helt anden løsning?

Morten
Avatar billede isojumper Nybegynder
13. juni 2003 - 23:38 #1
A7V133 var et rigtigt godt board, og hvis din PCB havde været 1.05 eller højere, havde jeg nok foreslået en opgradering. P.g.a. din PCB 1.04 er der jo ikke store valgmuligheder...
Desuden kan bundkortet have taget skade, da CPU'en brændte af.
Køb dig hellere et nyere board, der understøtter store CPU'er og DDR-ram,- din computer vil i modsat fald hurtigt mangle "muskler", og vil inden længe ikke kunne formå, at køre nyere spil.
Avatar billede ixxus Nybegynder
14. juni 2003 - 01:50 #2
Ja, opgrader din computer, hvis du har et rimeligt grafikkort og harddisk og de drev du skal bruge, så kan du opgradere til funklende nyt bundkort, ram, processor og køler for ca. 3000.

Hvis det altså er noget du har pengepung til... det er jo ikke noget du havde planlagt kan jeg forstå. Du kan vel ikke få noget af forsikringen? (Der er måske for stor selvrisiko til at der er noget ved det).

Hvis du beslutter dig at opgradere bundkort og processor m.v. så vil jeg gerne forslå en løsning :-)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
14. juni 2003 - 01:53 #3
jeg giver isojumper også ret i at det nok mest kan betale sig at købe et nyt bundkort, da det gamle sikkert er mere eller mindre ødelagt. I dag er priserne også nogenlunde lave, så der skal ikke den store inverstering til. Når sådan noget sker er det jo også en god undskylding for at opgradere sin computer.

Og til en anden gang - pas på med at købe nogle af de helt tunge kølere. Problemmet med dem er at hvis de bliver meget varme eller rystet under transport kan de godt finde på at rive sig løs fra soklen.
Avatar billede mollebowman Nybegynder
14. juni 2003 - 08:32 #4
I må meget gerne foreslå et nyt bundkor, da jeg sagtens kan se at der er mere fremtid i det forslag.
Jeg skal også have nyt grafikkort på et tidspunkt men mit GF2, kan jeg godt leve med et lille styk tid endnu.
Mine drev er ok et godt stykke tid.
Avatar billede ixxus Nybegynder
14. juni 2003 - 22:43 #5
Jeg tror jeg ville samle en computer af følgende:
Bundkort (to udgaver af samme):
MSI K7N2 Delta-L 881kr : http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264798001
MSI K7N2 Delta-ILSR 1040kr : http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264798011

Processor, køler, ram:
Athlon Barton XP 2500+ (ikke Box!),697kr : http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244578019
Copper Heaven Light (Køler), 425kr : http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724647905
Performance 512MB, 641kr : http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494847891

Det skulle være det hele :-)
Selvfølgelig kan du også vælge en billigere processor, men Barton modellen er den nyeste, og et snit bedre end Thunderbird modellen.
NoiseControl er kendt for meget støjsvage kølere, det kan være det var en Silveradokøler du havde før?? (Den var i hvert fald tung). Deres Copper Heaven serie er heller ikke blandt de letteste kølere, men de sidder fast i alle tre hakker der er på soklen, så den skulle nok sidde godt fast.
Jeg vil anbefale dig 512MB ram, vælg et andet mærke hvis de ikke lige har performance ram det billigste sted.
Alt efter hvad du har brug for af porte mv. så kan du vælge det billige eller dyre bundkort.

Prisen for det hele samlet må være ca. 2644kr eller 2803 + div. porto/fragt.

Med sådant et system skulle du være ret godt kørende :-)
Håber det gav lidt inspiration.
/Robert aka ixxus
Avatar billede ixxus Nybegynder
14. juni 2003 - 22:46 #6
Hov skulle have været et svar, men pyt.
Du kan købe alt undtagen køleren hos shg.dk til 2253 kr + fragt.
Og så køleren hos webconsult til 425 kr + fragt.

:o)
Avatar billede ixxus Nybegynder
14. juni 2003 - 22:48 #7
Kig nærmere på http://www.msicomputer.com/product/chipset.asp?chipset=nvidia for at se forskellen mellem de to varianter af bundkort jeg foreslog.
Avatar billede mollebowman Nybegynder
15. juni 2003 - 18:40 #8
Hvad siger du til dette (fordel/ulemper):
320378 AMD Athlon T.Bred XP 2000+/266, Sokkel A 465,00

320338 Spire WhisperRock III, Køler Sokkel A 79,00

310298 Epox EP-8K9A S-A, KT400, Audio 599,00

350264 Dane-Elec DDR2700, 512 MB 529,00

Varebeløb inkl. moms: DKK 1.672,00