Avatar billede antrax Nybegynder
13. juni 2003 - 19:48 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Lave undersider afhængigt af hvor meget tekst fylder af en table?

Jeg har fået den mere eller mindre skøre ide, at jeg på mit nye site - Vil have et script der selv regner ud, hvor mange pixels teksten fylder, og sørger for at denne ikke bliver overskredet.

Fx, jeg har en table, der er 400x400px. Jeg vil så have, at når alt det plads er brugt, skal der skrive noget i retningen af "... More", hvorefter den så linker til en arkiv side, med gamle nyheder/blogs.

http://www.antrax-online.com/two/

Dette er designet, og det er derfor vigtigt, at teksten ikke fylder mere end tabellen er høj, da det vil resultere i et MEGET grimt layout.

Håber i kan hjælpe, 200 point til den kommer med en løsning der virker! :)

På forhånd tak,
Michael.

Ps, resten af siden vil blive kodet i php - men andre sprog går an. Ved ikke hvad i har tænkt jer at bruge :)
Avatar billede fangel Nybegynder
13. juni 2003 - 19:51 #1
det er uendeligt svært at gætte på hvor meget en tekst fylder (med mindre man bruger en mono-spaced font)...

se dette ex:

ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ
iiiiiiiiiii

der er lige mange Æ'er og i'er, men de fylder ikke lige meget... dette gør det meget svært at se hvad teksten kommer til at fylde...

---

mit forslag er altså dette: lav dit design så siden kan blive højere...

Morten
Avatar billede antrax Nybegynder
13. juni 2003 - 19:55 #2
Det hjælper mig ikke, og jeg er udemærket klar over problemet med størrelsen på bogstaverne.. det er det der er det svære :/

Designet bliver der ikke pillet ved.. Så fyrer jeg hellere end frame ind.
Avatar billede fangel Nybegynder
13. juni 2003 - 19:58 #3
du kan dog over-modde dit CSS, så det bliver som exp:

se dette ex:

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

det burde gå ud "gennem" kanten... så kan du bare lave et link med "læs den hele" i bunden...

---

i know, halv dårligt forslag, men ALT er bedre end frames...

Morten
Avatar billede antrax Nybegynder
13. juni 2003 - 20:00 #4
Det er ikke horizontalt jeg er bange for at det går i fisk, der er vertikalt! :)

Der er i mine øjne intet galt med frames .. Men det er så diskutionen ligegyldig. :)
Avatar billede fangel Nybegynder
13. juni 2003 - 20:03 #5
samme overflow funktion kan benytte vertikalt, kræver bare et <div> med fastsat høje/brede, og et overflow : hidden; (eller noget i den dur)

Morten
Avatar billede fangel Nybegynder
13. juni 2003 - 20:05 #6
btw, læs denne artikel: http://www.useit.com/alertbox/9612.html

lidt gammel, men ridser problemerne ang. frames op på en god måde

Morten
Avatar billede tipsen Nybegynder
13. juni 2003 - 20:54 #7
Håbløs opgave, da det afhænger af klientens browser og indstillingerne her - du må ændre designet eller leve med de begrænsninger det giver dig og dine brugere.
Avatar billede nicklasb Nybegynder
13. juni 2003 - 23:06 #8
hvis du alligevel godt kan aceptere en scrollbar fra en frame, ville jeg nok i stedet have valgt en <div> med overflow til auto. Så kommer der en srollbar, hvis højden på diven er forudbestemt med en style height..
Avatar billede antrax Nybegynder
13. juni 2003 - 23:23 #9
Uden en frame! :)

Det tror jeg jeg vil rode lidt med, tak alle.
Avatar billede antrax Nybegynder
13. juni 2003 - 23:24 #10
nupper selv point.