Avatar billede froom Nybegynder
13. juni 2003 - 17:23 Der er 11 kommentarer

XP og printer på LAN

Jeg har bla en XP laptop og en hp officejet d155xi printer (multi-kontormaskine) forbundet via en switch. Hver enhed har statisk IP-adresse.
Printeren er installeret via installations-CD og jeg har i denne forbindelse bla udskrevet en fax-testside.
Jeg kan pinge printeren, MEN jeg kan ikke udskrive. Efter et minuts ventetid får jeg en meddelelse om at dokumentet ikke blev udskrevet og bliver henvist til print fejlfinding.
En Win98 pc på samme netværk skriver ud på samme printer uden problemer...
Hvad kan der være i vejen?
Avatar billede overchord Nybegynder
13. juni 2003 - 17:25 #1
Er driveren ok til XP? Det lyder som om det kunne vaere en gammel printer-driver der fungerer med win98 men ikke XP
Avatar billede froom Nybegynder
13. juni 2003 - 17:37 #2
På installations-CD'en står der både til 98, Me, 2000 og XP. Derudover har det virket før - blot i et andet LAN. Så det kan vel næppe være driveren...
Avatar billede kenp Novice
13. juni 2003 - 17:40 #3
Det kan jo være opsætningen af printere i XP ! har du sat den til at printe ud via RAW eller LPR!
Avatar billede froom Nybegynder
13. juni 2003 - 18:20 #4
Den står på "rå" port 9220. Er det korrekt?
Avatar billede kenp Novice
13. juni 2003 - 18:30 #5
det er kun korrekt hvis det også er din printers IP-adresse!

gå ind på engeskaberne for din printer og vælg port, så vælger du en ny, og så skriver du den rigtige ip-adresse, så skulle det hjælpe
Avatar billede froom Nybegynder
13. juni 2003 - 18:53 #6
Nu er portindstillingerne flg:
Portnavn: IP_IP-nr, IP-adresse: IP-nr, Protokol: rå, Portnummer: 9100.
Jeg kan fortsat pinge printeren.
Og jeg kan styre en scanning fra min XP, så der er forbindelse mellem de to enheder. Men jeg fortsat ikke skrive ud :-(
Avatar billede kenp Novice
13. juni 2003 - 19:02 #7
jeg prøver lige at oversætte for jeg lige kan forstå den!

portnavn: ip_xxx.xxx.xxx.xxx
protokol: raw
portnr. 9100

Det jeg stadigvæk undre mig over er din port!
men dette ser sindsygt ud! det har jeg aldrig oplevet før!
"Portnavn: IP_IP-nr, IP-adresse: IP-nr, Protokol: rå, Portnummer: 9100"
Avatar billede ykok Nybegynder
16. juni 2003 - 15:09 #8
Prøv at gå ind i internet explorer og skriv http://[ip-adr]
De fleste HP printere kan konfigureres over http (med mindre du har disabled det)
Avatar billede froom Nybegynder
16. juni 2003 - 16:47 #9
Jamen, HP er konfigureret til xxx.xxx.x.4 - det kan gøres på HP'en selv.
Så jeg forstår ikke hvad du vil med det - og min browser kan ikke læse []...
Avatar billede ykok Nybegynder
17. juni 2003 - 10:05 #10
http://xxx.xxx.x.4
Du kan konfigurere hvilke protokoller du kan kommunikere med printeren på (deriblandt også skrive ud på)
Avatar billede ykok Nybegynder
17. juni 2003 - 10:09 #11
Du kan prøve at lave en ip port med "lpr" protokol og "auto" som queue name. Det burde virke som default.